Bratislava – Od 11. 9. do 24. 9. 2019 sa v Bratislave uskutočnil jubilejný 20. ročník medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie, ktorý aj tento rok spojil viac než 60 renomovaných domácich i zahraničných interpretov pod mottom „20 rokov slobody, priateľstiev a hudby“. Festival dlhodobo zaznamenáva pozoruhodný poslucháčsky záujem a jubilejný ročník navštívilo vyše 3000 návštevníkov. Aktivity Konvergencií pokračujú okrem iného aj edukačnými projektmi či prípravou zimnej série koncertov venovanej J. S. Bachovi.
Počas 15 dní festival ponúkol desať koncertov, okrem iných netradičný pohľad na Bartókovu operu Hrad kniežaťa Modrofúza, Bratislavskú noc komornej hudby a koncert pre deti a rodičov. Súčasťou festivalu boli aj dva workshopy pre študentov hudby (Romina Basso, Glen Velez a Loire Cotler). Festivalové podujatia navštívilo celkovo vyše 3000 návštevníkov, zaznelo viac než 60 skladieb klasických autorov a slovenských skladateľov, vrátane niekoľkých svetových premiér (Ľubica Čekovská: Esej pre violu a klavír, David Bruce: Cymbeline a špeciálna premiéra komornej verzie opery Bélu Bartóka: Hrad Kniežaťa Modrofúza).
Na hlavnej časti podujatia sa predstavilo viac než 60 domácich a zahraničných interpretov. Záštitu nad Konvergenciami po prvýkrát prevzal primátor hlavného mesta SR Bratislavy Matúš Vallo. Zároveň boli Konvergencie súčasťou 44. ročníka festivalu Kultúrne leto a Hradné slávnosti Bratislava 2019, ktorých organizátorom je BKIS.
Festivalové reminiscencie
Festival Konvergencie otvoril špeciálny predkoncert venovaný 30. výročiu Nežnej revolúcie. Kultová česká undergroundová kapela The Plastic People of the Universe v sprievode Brnianskej filharmónie vystúpila v Mestskom divadle P. O. Hviezdoslava (11. 9.) s programom Co znamená vésti koně z roku 1981, ktorého autormi sú basgitarista Milan „Mejla“ Hlavsa (hudba) a Vratislav Brabenec (poézia, spev). Vďaka orchestrálnym aranžmánom Michala Nejtka dostal projekt v roku 2014 novú podobu.
Súčasťou večera bol aj projekt Praprapravda výtvarníka Stanislava Masára, ktorý pre Konvergencie pripravil špeciálny reprint starého vydania denníka Pravda z roku 1989 a tiež čítanie z textov, ktoré zhudobnili The Plastic People of the Universe v podaní Roberta Rotha. Symbolickou pripomienkou udalostí zo 17. novembra bol aj koncert „Soft November Music“ z tvorby slovenských skladateľov (M. Varga, R. Berger, V. Godár, I. Zeljenka, M. Burlas) v Primaciálnom paláci.
Festivalovým projektom, ktorý pútal mimoriadnu pozornosť, aj vďaka väzbám Bélu Bartóka k dnešnej Bratislave, bolo uvedenie opery Hrad kniežaťa Modrofúza (18. 9.) v režijnej a scénickej koncepcii dvojice hlavných protagonistov diela, spevákov Evy Šuškovej a Petra Mazalána. Bartókova podobu získala netradičnú podobu vďaka využitiu elektroniky (Pjoni) a svetelnému dizajnu (Ján Šicko).
K festivalovým tradíciám patrí Bratislavská noc komornej hudby, ktorá, v atraktívnych priestoroch design factory (19. 9.), bola tento rok venovaná osobnosti muzikológa, estetika a violistu Jána Albrechta. Okrem popredných slovenských umelcov a festivalového hosťa, vynikajúceho britského violončelistu Roberta Cohena, na koncertoch z diel Alexandra Albrechta, Ľubice Čekovskej, Rebeky Clarke, Johannesa Brahmsa a Roberta Schumanna, dostala priestor aj mladšia generácia domácich interpretov, violista Martin Ruman, klaviristka Alena Hučková a sopranistka Ingrida Gápová. Koncentrovaný zážitok z komornej hudby poskytol aj slávnostný koncert vo Veľkom evanjelickom kostole, kde pod vedením vo Švajčiarsku žijúceho slovenského huslistu Igora Karška zazneli oktetá Dmitrija Šostajkoviča a Felixa Mendelssohna Bartholdyho.
Koncertnú sieň Klarisky rozozvučalo (20. 9.) Messiaenovo Kvarteto na koniec časov v interpretácii Ronalda Šebestu, Petra Bieleho, Jozefa Luptáka a Nory Skuta – umelcov, ktorí sú s Konvergenciami spätí od začiatkov festivalu.
Zahraniční hostia
Okrem Roberta Cohena sa na festival vrátili Brodsky Quartet, ktorý sa do histórie Konvergencií v minulosti zapísal uvedením kompletu Šostakovičových sláčikových kvartet a neskorými kvartetami Ludwiga van Beethovena. K hosťom 20. ročníka patrila i talianska baroková diva Romina Basso a gitarista Alberto Mesirca, ktorých spoločný recitál z tvorby barokových skladateľov patril k jedným z vrcholov festivalu.
Presne po dvoch rokoch v rámci záverečného festivalu Konvergencií vystúpil vynikajúci izraelský mandolinista Avi Avital spoločne s americkou vokalistkou Loire Cotler a 4-násobným víťazom Grammy, jedinečným interpretom na rámovom bubne Glenom Velezom, ktorých na koncerte sprevádzali aj slovenskí interpreti Jozef Lupták (violončelo), Marián Svetlík a Peter Biely (husle), Daniel Rumler (viola). Koncert sa konal 24. 9. vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu.
Aktivity Konvergencií pokračujú ,,Do začiatku roka plánujeme vydať dva tituly – dlho očakávaný výber zo živých nahrávok z 20 rokov festivalu a úspešný Príbeh vojaka s Robertom Rothom, ktorý sme uviedli vo februári tohto roka.“ uvádzajú organizátori festivalu.
Konvergencie po svojom jubilejnom 20. ročníku pokračujú obľúbenými edukačnými projektmi. V dňoch 12. – 13. 12. 2019 sa v Liptovskom Hrádku uskutočnia majstrovské violončelové kurzy Roberta Cohena a Jozefa Luptáka. Svetoznámy britský violončelista bude mať v rámci podujatia pre študentov aj prednášku. Súčasťou kurzov v atraktívnom zámockom prostredí Grand Castle bude aj koncert Suít pre sólové violončelo Johanna Sebastiana Bacha (13. 12. 2019), ktorého hudbe bude venovaná zimná edícia festivalu Konvergencie.
Hommage à J. S. Bach
Začiatkom februára 2020 festival Konvergencie pripravuje už po piatykrát zimnú sériu koncertov, tentokrát venovanú tvorbe Johanna Sebastiana Bacha. Z jeho tvorby zaznejú Brandenburské koncerty, ktoré naštuduje Igor Karško. Súčasťou budú tiež recitály zo Sonát a partít pre sólové husle (Ilya Gringolts, Milan Paľa), Suít pre sólové violončelo (Robert Cohen, Jozef Lupták) a tvorby pre klávesové nástroje (Miki Skuta, Mahan Esfahani).
zdroj: Konvergencie
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.