Lucia Siposová (Red Cat Cabaret): Cez deň herečka, večer šéfka kabaretu

Splnila si sen a vystupuje vo vlastnom kabarete ako diva NeferNefer. Prvé mesiace kabaret zíval prázdnotou, dnes srší emóciami a býva do posledného miesta vypredaný.

Lucia Siposová je talentovaná slovenská herečka, speváčka a dva roky aj úspešná podnikateľka. 1. októbra 2016 otvorila na Obchodnej ulici v Bratislave prvý slovenský kabaret a extravagancii sa veru nebránila. V divadelnom prevedení sa zameriavajú hlavne na zábavné shows pripomínajúce 20. roky minulého storočia, zvodné dámy, rafinovaní páni, provokatívne čísla a kontroverzné témy, ktoré chytajú za srdce. Do Red Cat Cabaretu sa dostanete len trikrát do týždňa a dodržiava sa tu predpísaný dress code.

Ako zo starého filmu

Svetlá veľkomesta, hudba, humor, spev, tanec, o tom snívala Lucia Siposová celý život. Nikdy nebola klasickou divadelníčkou. Odmalička túžila vystúpiť na pódium v štýle Marilyn Monroe a pod svetlami reflektorov byť súčasťou uvoľnenej bohémskej atmosféry. „Predstavovala som si samu seba ako v starých amerických filmoch. Chcela som spojiť barový svet s kvalitnou zábavou,“ hovorí.

Lucia je náročná, trochu extravagantná a dušou uletená umelkyňa. Rada improvizuje, vystupuje zo svojej zóny komfortu a divákom predostiera témy, o ktorých sa verejne nehovorí. „Nie som shakespearovská herečka. Radšej ako hranie klasického divadla odovzdávam divákom myšlienky a pocity, ktoré sama považujem za dôležité,“ hovorí otvorene.

Z New Yorku do banky

Pred viac ako desiatimi rokmi pracovala Lucia v New Yorku v reštaurácii ako čašníčka. Zákazníci si ju mýlili s majiteľom, pretože sa práci odovzdala natoľko, akoby prevádzka bola jej vlastná. Počas svojho pobytu v USA sa naučila pracovať so zákazníkmi a viesť podnik. Do cudziny prišla ako 23-ročná s jedným batohom. V USA napokon strávila štyri roky plné zážitkov a získavania skúseností.

Keď mala 30 rokov, začala uvažovať o svojom dávnom kabaretnom sne. Na jeho uskutočnenie sa ale odhodlávala ešte niekoľko rokov, okolnosti tomu vtedy ešte nepriali. Na prvý pokus mohla mať investora, nenašla však vhodný priestor. Druhýkrát už mala priestor, no zasa nemala peniaze. Jedinou možnosťou bolo zobrať si úver, Lucia sa však bála finančného rizika. Nechcela poľaviť zo svojej životnej úrovne, na druhej strane jej vnútorný hlas hovoril, aby to spravila.

„Mala som 36 rokov a povedala som si: Teraz alebo nikdy. Zavolala som svojmu kamarátovi, dnes nášmu dvornému režisérovi Vašovi Púčikovi, aby do toho išiel so mnou. Bez neho by som to nezvládla,“ hovorí herečka. Vašo mal čas na rozmyslenie, v banke Lucii zatiaľ preverovali možnosť úveru. Napokon do seba začalo všetko zapadať. „Oslovili sme prvých umelcov, ktorí reagovali pozitívne a chceli s nami spolupracovať, schválili mi hypotéku, Vašo súhlasil s mojou ponukou a dokonca mi padla do rany aj skvelá manažérka,“ opisuje Lucia.

„Tajný“ exkluzívny klub a jeho marketing

Na začiatku Lucia a jej tím nerobili žiadnu reklamu. Red Cat Cabaret mal byť tajný exkluzívny klub, kam sa nedostane hocikto. Bol ale až taký „tajný“, že o ňom takmer nikto nevedel. Nefungovalo to. „Za chodu sme vymýšľali novú stratégiu a spôsob komunikácie. Začiatky boli ťažké,“ priznáva Lucia. Každý večer čakali v bare na divákov a oni nechodili.

Umelcov bolo treba, samozrejme, zaplatiť, rovnako ako všetky ďalšie náklady. „Každý mesiac som kabaret dotovala. Stovky až tisícky eur som doslova vyhadzovala do vzduchu,“ spomína Lucia. Aj keď v hľadisku sedelo desať ľudí, musela vyjsť na pódium a hrať ako hviezda. „Nesmie z vás byť cítiť, že ste podnikateľka v hlbokom mínuse, pretože to je začiatok konca. My predávame emóciu. Ľudia zaplatili a vy ako umelec si ich musíte získať celou svojou energiou,“ hovorí.

Prečítajte si tiež

Trvalo asi deväť mesiacov, kým si kabaret začal na seba zarábať. Po prvých troch to chceli vzdať, no riskli to a zotrvali. Hoci nemali príliš veľa peňazí na marketing, kabaret propagovali ako mohli. Využívali dostupné kanály ako Facebook, Instagram, či web stránku, mali aj jeden billboard. Najlepšou reklamou však bolo Luciine selfpromo. Ako herečka dostala v tom období veľa zaujímavých ponúk, vďaka ktorým sa informácia o jej ďalších aktivitách dostala do médií.

Financie z natáčania zasa pokryli aspoň náklady na repertoár, pomohol im aj príspevok z Fondu na podporu umenia. Po dvoch rokoch fungovania ešte stále nie sú za vodou, no teraz už majú pravidelne vypredané. „Splnil sa mi sen. Vytvorili sme niekoľko krásnych predstavení, náš repertoár nám nikto nemôže vziať. Keby sa čokoľvek stalo, môžem pokojne povedať, že sme to dokázali,“ hovorí s úsmevom.

Nábytok z bazáru

„Keď Vašo Púčik prvýkrát uvidel priestor budúceho kabaretu, povedal, že je lepší, ako čakal,“ spomína Lucia. Nie je síce veľký, no zatiaľ stačí. Ešte stále sú vo fáze budovania značky, a preto nevyskakujú do výšky.

Radšej mať malý priestor plný ako veľký a poloprázdny.

Zariaďovanie prevádzky si vyžadovalo nemalé investície, našťastie nie stavebné. „Bola to veľmi čistá a upravená pivnica. Nemuseli sme nič búrať, iba sme dekorovali, zariaďovali a veľa improvizovali,“ spomína na začiatky. Človek by čakal v kabarete drahý luxusný nábytok – tapacírované stoličky, dyhované stoly a kreslá v štýle 20. rokov. Nič také. Zariadenie do interiéru zháňali kade tade, aj po bazároch, retro stoličky odkúpili od bývalého prevádzkara susednej firmy a kopec ľudí im s prerábkou pomohlo zadarmo. Lucia oslovila známeho architekta, ktorý jej nezištne a výrazne pomohol s rekonštrukciou.

Článok pokračuje pod reklamou

Trio rovnakej krvnej skupiny

Kabaretné show sú plné spevu, tanca, ale aj humoru a vkusnej erotiky. Ich stvárnenie si vyžaduje všestranných umelcov, ktorí sú bezprostrední a neboja sa blízkosti divákov a ich priamej konfrontácie. Siposová a Púčik sú kreatívne duo, spoločne píšu, vyberajú témy, hudbu, umelcov. Vašo Púčik je zároveň aj režisér, choreograf a účinkujúci.

Obaja majú dlhoročné osobné aj pracovné skúsenosti zo zahraničia. Spoločne konzultujú výber umelcov, pričom dbajú na to, aby boli kolegiálni a dalo sa na nich spoľahnúť. Akýkoľvek jednotlivec môže totiž ohroziť dobré meno kabaretu, a to si nemôžu dovoliť.

„V kabarete úspech stojí aj na individuálnej príprave, neskúšame nové predstavenia dva mesiace ako v normálnych divadlách. Každý sa pripraví sám, a potom za dva týždne dáme celé predstavenie dokopy,“ vysvetľuje Lucia. Pripúšťa, že práca s ľuďmi, zvlášť komunikácia s umelcami, nie je vôbec jednoduchá.

Prečítajte si tiež

Kabaret je žáner, v ktorom je voľnosť prevedenia priam vítaná, no zároveň, aby pôsobil ľahko, potrebuje mať svoju pevnú kostru, o ktorú sa vedia umelci vždy oprieť. Z celkovej tvorby štrnástich inscenácií hrá Lucia Siposová v ôsmich, pričom je vo firme súčasne herečkou, majiteľkou a autorkou umeleckej tvorby.

Hlavou prevádzky, a zároveň Luciinou pravou rukou, je manažérka Martina Džačková. Jej úlohou je spravovať fungovanie kabaretu, pripravovať ponuky na uzavreté firemné akcie a spracovávať rezervácie. Okrem toho dohliada na bežný chod prevádzky, rieši problémy a organizuje kabaretné podujatia. „Je veľmi schopná a dá sa na ňu vo všetkom spoľahnúť,“ pochvaľuje si spoluprácu Lucia. Herečka spoznala Martinu na divadelnom festivale v Ľubľane a už vtedy jej povedala: „S tebou budem raz v živote spolupracovať. A stalo sa.“

Interaktivita a oblečenie sú lákadlá na divákov

Red Cat Cabaret má dve poschodia. Keď vojdete, ocitnete sa priamo pred barom, kde vám štýlovo oblečení barmani namiešajú drink. Lucia stavila na profesionálov a celý barový servis aj s barmanmi si objednáva u externej firmy. Vraví, že aj vďaka tomu, že sa v klube počas show popíja, majú k sebe ľudia bližšie, ľahko sa zoznamujú, debatujú na bare aj po predstavení a v klube celkovo vládne uvoľnená atmosféra.

Diváci neváhajú opätovať pohľad hercovi, tí odvážnejší sa môžu predviesť aj na pódiu. Možnosť zapojiť sa do deja dostávajú diváci pravidelne. Sú jeho organickou súčasťou. Niekedy majú účinkujúci echo od manažérky, ktorá sa s divákmi rozpráva pri vstupe a dopredu ich upozorní na tých extravagantných. Do kabaretu sa zmestí 60 ľudí.

Zaujímavosťou je, že dnu musia vchádzať výlučne v predpísanom dress code. Očakáva sa elegancia, aspoň nedbalá, a vítaná je aj originalita. Svojich hostí neradi vidia v rifliach, radšej bez nich. Manažérka je prísna, stalo sa, že kvôli neprimeranému odevu už divákov aj otočila pred dverami. „Ľudia sa dnes tešia, že sa môžu pekne obliecť, a tým prispieť k atmosfére večera,“ hovorí majiteľka.

Hlas srdca povedal „áno“

Lucia hovorí, že kabaret je ako život – sto ľudí, sto chutí. Nie každému vyhoviete, nie všetkým sa budú páčiť všetky kabaretné predstavenia. Na 95% si ľudia kabaret obľúbili, zvyšok návštevníkov ho nepovažuje za svoj žáner. Stáva sa, že ľudia si o inscenácii neprečítajú vopred a potom sú prekvapení. Povedia, že prišli do kabaretu, aby sa zasmiali a pritom si sami kúpili lístok na predstavenie, ktoré má v popise prísľub provokovať, dráždiť a konfrontovať.

„Párkrát sa nám stalo, že sa človek úprimne rozčúlil, pretože sme presne trafili klinec po hlavičke. Inokedy sú ľudia dojatí, ale väčšinou sa smejú a zabávajú,“ hovorí majiteľka kabaretu, ktorá pochopila, že negatívne názory divákov netreba riešiť. Niekedy po predstavení počúvala všetky názory a brala si ich veľmi k srdcu. Dnes už sa nad to vie povzniesť, nikdy človek neuspokojí všetkých. Veď kabaret má tak trochu aj dráždiť.

Našťastie väčšina divákov odchádza z predstavení spokojná. S odstupom času je rada, že sa dala na podnikanie, aj keď si to vraj niekedy zoberie celého človeka. Pri štarte jej celkom padlo vhod, že v tej dobe nemala partnera. Dnes je kabaret už zabehnutejší, a šťastie prišlo aj do jej osobného života. Láska potrebuje správne načasovanie. Dnes sa to už podľa Lucie dá skĺbiť.

Lucia Siposová je snílek, ktorý vždy veril, že sny sa plnia. Cítila, že ak bude rešpektovať svoj vnútorný hlas, život ju navedie na správnu cestu. „Niekedy až trpím, ako veľmi milujem žiť. Nechcem stratiť ani minútu. Som taká pochabá a vášnivá, že chcem zo života vyťažiť čo najviac. A plánujem toho ešte veľa zažiť,“ uzatvára s úsmevom.

Luciine osobné lekcie

  • Počúvajte svoj vnútorný hlas a budete vedieť, že ste na správnej ceste.
  • Neberte sa tak vážne a nedopustite, aby ste podľahli strachu.
  • Choďte do podnikania s tým, že keď to nevyjde, svet sa nezrúti.
  • Obklopte sa dobrými ľuďmi, na ktorých sa viete spoľahnúť.

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy slovenských podnikateliek nájdete v knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu (Ako premeniť svoj dievčenský sen na vlastnú firmu)

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Grantový program She’s Next: financie a poradenstvo pre podnikateľky

Druhý ročník grantového programu Visa She's Next podporí mikro, malé a stredné firmy vlastnené ženami. Ako sa zapojiť a aké sú podmienky?

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky