Odberatelia energií si stále musia dať pozor na podvodníkov

Podvodníci sa v prvom rade snažia od odberateľov vylákať peniaze. Energetici upozorňujú, že ich zamestnanci priame platby nikdy neinkasujú v hotovosti.


Slovenské domácnosti, ale aj firmy si stále musia dať pozor na podvodníkov v energetike. Zákazníci sa môžu najčastejšie stretnúť s podvodníkmi, ktorí sa vydávajú za zamestnanca energetickej firmy a požadujú od neho úhradu vymyslenej platby. Západoslovenská energetika (ZSE) sa v poslednom čase stretla s dvoma prípadmi podvodníkov. V prvom prípade sa podvodník vydával za zamestnanca spoločnosti, ktorý prišiel do bytu zákazníka pod zámienkou kontroly faktúr a elektromerov. Po kontrole faktúry zinkasoval 60 eur a ubezpečil zákazníka, že má všetky platby uhradené.

„V druhom prípade spočívalo podvodné konanie v tom, že osoba vydávajúca sa za zamestnanca spoločnosti telefonicky kontaktovala zákazníkov s informáciou, že bol u nich zistený neoprávnený odber elektriny a požadovala od nich pod hrozbou odpojenia úhradu dlžnej sumy,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ZSE Michaela Dobošová.
Podvodníci sa v prvom rade snažia od odberateľov energií vylákať peniaze. Niekedy ide o fyzické návštevy podvodníkov priamo v domácnosti, inokedy o podvodne telefonáty. „Stretli sme sa s prípadmi, keď sa podvodník vydával za nášho technika a odberateľovi tvrdil, že manipuloval s elektromerom a došlo k čiernemu odberu. Následne od neho vymáhal okamžitú platbu pokuty v hotovosti, pričom ho zastrašoval odpojením alebo trestným stíhaním,“ dodal pre agentúru SITA hovorca Stredoslovenskej distribučnej Miroslav Gejdoš.

Slovensko sa ani po vyše desiatich rokoch, odkedy sa liberalizoval trh s dodávkami energií, nezbavilo nekalých praktík podomových predajcov. Napríklad štátny Slovenský plynárenský priemysel (SPP) stále eviduje viacero podnetov od svojich zákazníkov, ktorí upozorňujú na nečestný postup niektorých alternatívnych dodávateľov. „Odberatelia prezentáciu ponuky na zmenu dodávateľa energie mnohokrát vnímajú ako neprehľadnú, nezrozumiteľnú alebo následne a až po uzatvorení zmluvy zistia, že pri uzatváraní zmluvy s niektorými alternatívnymi dodávateľmi dostali neúplné, respektíve zavádzajúce informácie. Na našu spoločnosť sa následne obracajú zákazníci s prosbou o pomoc s vyriešením vzniknutých komplikácií a nejasností,“ doplnil hovorca SPP Ondrej Šebesta.

S nekalými praktikami sa niekoľko rokov stretávajú aj energetici z Východoslovenskej energetiky (VSE). “V ostatnom období pozorujeme, že viac ako 20 % z tých zákazníkov, ktorí sa dostali do procesu zmeny dodávateľa, sa cítia byť oklamaní novým dodávateľom, s ktorým uzatvorili zmluvu prevažne formou podomového predaja,“ uviedla špecialistka komunikácie VSE Katarína Šulíková.

Stredoslovenskí energetici upozorňujú, že podvodov sa dopúšťajú aj samotní odberatelia. Niektorí z nich sa snažia odoberať elektrinu alebo plyn nelegálne. Pri neoprávnených odberoch je snaha odberateľa využívať elektrinu bez toho, aby prešla meraním, teda, aby za ňu nemusel platiť. Podľa Gejdoša, ľudia vedia byť pri tomto type podvodu neuveriteľne vynaliezaví. „S neoprávnenými odbermi sa stretávame prakticky denne. Zaujímavosťou je, že niekedy objavíme s nelegálnym odberom elektriny aj inú kriminalitu. Napríklad pestovateľov marihuany či farmy na kryptomeny. Už samotný neoprávnený odber je trestný čin krádeže, preto spolupracujeme aj s políciou,“ dodal Gejdoš.

Energetici zdôrazňujú, že ich zamestnanci v teréne sú vždy označení a vedia sa legitimovať. Ich totožnosť si môžu odberatelia preveriť okrem preukazu aj prostredníctvom zákazníckych liniek. Ďalším dôležitým pravidlom je, že nikdy od nikoho neinkasujú platby v hotovosti. „Všetky platby, ktoré súvisia s dodávkou a distribúciou elektriny a plynu, sa realizujú vo forme faktúr. Zástupcovia našej spoločnosti nikdy nevyžadujú úhradu faktúry alebo iné platby v hotovosti,“ zdôraznila Dobošová zo ZSE. „Ak odberateľovi príde príkaz na úhradu a má podozrenie, že ide o podvod, tiež si to môže overiť na našej zákazníckej linke,“ uzavrel Gejdoš.
 

Vyberáme z poistovne.sk

burst-reading-in-hospital

eRecept už funguje 10 rokov. Poznáte všetky jeho výhody?

Potrebujete lieky? Nemusíte chodiť do ambulancie, stačí zavolať.
19.04.2024 | redakcia
Čítať viac o eRecept už funguje 10 rokov. Poznáte všetky jeho výhody?
freelancer-typing-on-keyboard

Aký je rozdiel medzi oprávnenou osobou a dedičom?

Pri niektorých finančných produktoch je možné určiť oprávnenú osobu. Pozrite si, prečo sa ju oplatí určiť a aký je rozdiel medzi oprávnenou osobou a dedičom.
17.04.2024 | redakcia
Čítať viac o Aký je rozdiel medzi oprávnenou osobou a dedičom?
dentist-doing-checkup

Návšteva zubára sa predraží, ku koncu apríla sa ruší zubný benefit

Návšteva zubára sa niektorým Slovákom predraží. Ministerstvo zdravotníctva SR totiž po konzultácii s rezortom financií navrhlo revíziu v benefitoch zdravotných poisťovní. Dotkne sa pritom práve poskytovania zubného benefitu zdravotnými poisťovňami.
15.04.2024
Čítať viac o Návšteva zubára sa predraží, ku koncu apríla sa ruší zubný benefit

Vyberáme z banky.sk