Autosalóny boli kedysi prakticky jediným miestom prezentácie noviniek. Ich dôležitosť však v ostatných rokoch klesá, čoho primárnym dôvodom je internet. V bitke o mediálny priestor stále viac výrobcov uprednostňuje samostatné premiéry mimo rozruchu sprevádzajúceho otváranie výstavísk. Niekedy usporadúvajú vlastné podujatie, inokedy sa spoľahnú čisto na virtuálnu formu prezentácie. Proces dosiahol na tohtoročnom Frankfurte nový vrchol.

Škoda síce nechýbala, ale expozíciu mala skromnejšiu než kedysi.
Zdroj: Škoda

Na veľtrhu IAA 2019 chýbali vyše dve desiatky významných značiek. Mnohé jeho existenciu úplne odignorovali, Nissan si z jeho organizátorov dokonca vystrelil. Renault zasa uprednostnil zvláštnu formu premiéry druhej generácie typu Captur. Digitálne ju ukázal už niekoľko mesiacov dozadu a priniesol ju aj na prvý novinársky deň podujatia. Následne však z neho odišiel. Verejnosť má teda smolu, nástupcu populárneho SUV tam nenájde. Rovnako ako ďalšie francúzske značky.

Podobnú stratégiu zvolila Kia. V okolí frankfurtského autosalóna a medzi jeho halami bolo síce možné vidieť viacero exemplárov modelu XCeed, ale klasickú expozíciu tu firma nepostavila. Kóreu tak reprezentoval iba Hyundai. Sólové zastúpenie malo tiež Japonsko, jeho vlajku niesla samostatn Honda. Spomedzi amerických značiek tu bol prítomný len Ford. Ani v jeho prípade však forma prezentácie nebola úplne tradičná, ale prispôsobená téme nastupujúcej elektrifikácie.

V hale koncernu VW boli medzi stánkami veľké voľné priestory.
Zdroj: Marek Pokrývka

Zo zámoria prišli Číňania, ktorí sa o pozornosť bili exponátmi troch samostatných značiek. Británia na tom nebola spomedzi európskych výrobcov tak zle. Frankfurt síce vynechali luxusné mená Bentley či Rolls-Royce, ale bol tu Jaguar, Land Rover i MINI. Napriek tomu hrali jednoznačne prvé husle domáci vystavovatelia.

Spomedzi nemeckých výrobcov mal veľkolepú expozíciu, na akú sme zvyknutí, snáď iba Mercedes-Benz. Ten zabral historickú Festhalle i jej modernú prístavbu. BMW síce autosalón nevynechalo, ale namiesto celej vlastnej budovy mal bavorský koncern len jej časť. Oproti minulosti boli úspornejšie tiež expozície značiek skupiny Volkswagen. Vidieť to bolo hneď po vstupe do danej haly, priestory medzi stánkami tam totiž vypĺňali široké plochy čierneho koberca. Takéto čosi si z minulosti nepamätáme.

Mercedes-Benz bol jednou z mála značiek s veľkolepou prezentáciou.
Zdroj: Mercedes-Benz

Predčasné odhalenie väčšiny prezentovaných noviniek, absencia mnohých dôležitých výrobcov a skromnejšia prezentácia tých prítomných sú hlavné dôvody toho, že IAA 2019 je zatiaľ najslabší ročník tejto výstavy. Samozrejme, digitálna doba sa odrazila aj na ďalších podujatiach rovnakého typu. Ženeva tešiaca sa o niečo prestížnejšiemu statusu to však nateraz až tak neukazuje.

Quo vadis, frankfurtský autosalón? Stane sa z teba čisto nemecká záležitosť? Alebo nás čakajú zmeny formátu tradičných výstav, ktoré by zabezpečili ich prežitie aj v dobách čisto virtuálnych premiér a dôrazu na digitálny marketing? Odpovede na tieto otázky nám pravdepodobne dá až čas.