MojAndroid

Google vyhľadávanie dokáže pridávať každú minútu desať tisíce nových odkazov na web stránky. Je to obrovská masa informácií, ktorú triedia a usporadúvajú algoritmy. A tieto algoritmy Google teraz mení, aby zvýhodnil originálny obsah.

Rozmanitosť pod kontrolou

Iste, Google má možnosť aby si užívateľ volil určité preferencie, kde mu spoločnosť dovoľuje pri vyhľadávaní napríklad voliť časovú os výsledkov, jazyk výsledkov, prípadne aj ich lokáciu. Sú to však elementárne nastavenia, ktoré skôr definujú určitý územný alebo časový rámec, avšak samotný obsah a jeho zdroje, ako ich Google radí a čo ponúka do výsledkov, už záleží výlučne na tom, ako pracuje a ako je nastavený vyhľadávací algoritmus.

Medzi už spomenutými výsledkami, ktoré mi Google vie každú minútu ponúknuť v rámci desaťtisíc webových stránok, je však iba časť, ktorá je originálnym obsahom. Teda spadá pod obsah, ktorý vytvoril autor alebo tím autorov, ako svoje nové dielo, používali zdroje, na ktoré odkazujú a teda vyvinuli úsilie, aby takýto obsah vznikol. A tu nastupuje teraz Google a hovorí, že takéto web stránky bude zvýhodňovať.

Je tu patrný boj vyhľadávača voči správam, ktoré sú vymyslené, neoverené, neuvádzajú zdroje a nemajú referenciu. Google zároveň hovorí, že mu je jedno, čo je originálny obsah kritický alebo má iný tón znenia, proste podpora sa bude týkať všetkých správ, stačí, aby Google algoritmus daný text vyhodnotil, ako originálny.

Originalita podľa Google je dôležitá najmä preto, aby pôvodný text, od ktorého sa čerpá pri kopírovaní a jeho preberaní, ostal stále v popredí. Ako spoločnosť uvádza, stáva sa podľa ich štatistiky často, že pôvodný a originálny článok proste vo vyhľadávaní zanikne, pretože je prebitý neskoršími verziami, ktoré z neho však iba vychádzajú alebo ho reprodukujú.

A tu aj Google priznáva, že sa snaží preferovať najnovšie články, čím sám ničí originálny zdroj, ktorý sa proste nedostane medzi relevantné výsledky a zanikne na desiatkovom mieste vo vyhľadávaní. A to bez toho, aby by bolo jasne odlíšené, že ide o originálny zdroj.

Google má viac ako 10 000 testerov, ktorí overujú správnosť a nastavenie algoritmov. Ich úlohou je sledovať, ako si automatické algoritmy poradia so zadaním a ako sa vyvíjajú. Google ich upravuje denne. Avšak jednou vetou dodáva, že žiadny z testerov nemá možnosť meniť výsledky vyhľadávania alebo meniť prioritu výsledkov, ktoré určí algoritmus. Ich úlohou je analyzovať postupy algoritmov a tieto reportovať priamo Google. Ako to však reálne funguje, tuší skutočne iba samotný Google.

Zmena teraz bude napríklad pozostávať z toho, že testeri budú skúmať aj prepojenie zdroja na iné aktivity. Ak napríklad bude predpoklad, že správa je originálna a algoritmus vyhodnotí, že daný autor je držiteľom novinárskej ceny a podobne, bude to jeden zo znakov, ktorý bude znamenať dôveryhodnosť.

Ak bude jeho správa hodnotená, ako prvá a zdrojová, takéto prepojenie pomôže v klasifikácii na originálnu správu. Nie vždy totiž samotný algoritmus dokáže odhaliť, kto je vlastne tvorcom pôvodného a teda originálneho obsahu a tak musí aj Google pridávať kritéria, ktoré to dokážu lepšie identifikovať.

Až praktické nasadenie ukáže, ako sa im to podarilo, pretože nie vždy je nutné, aby originálna správa pochádzala od držiteľa nejakej ceny, no indikácii by malo byť viacero. Tak uvidíme.

zdroj foto: boostability.com

15.9.2019

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+