Autá

Trinástka nosila smolu aj vo Formule 1

"Ešte pred rokom 1950 sa nejaký čas používalo číslo 13. Zakázané bolo po tom, ako v dvadsiatych rokoch minulého storočia dvaja jazdci s číslom trinásť fatálne havarovali. "

Anton Krajčoviech, 13. septembra 2019 12:45
Na snímke Pastor Maldonado počas tréningu na VC Monaka v roku 2015 s číslom trinásť. Foto: TASR/AP
Dnes je piatok trinásteho a ľudia majú tento deň zafixovaný ako nešťastný. Obzvlášť o čísle trinásť sa všeobecne hovorí ako o nešťastnom.

Táto povera je v našej kultúre zakorenená tak hlboko, že ani vo Formule 1, ktorej kolískou je Francúzsko a stále je to najmä európsky šport, nebolo dlho povolené používať číslo 13.

Faktom je, že ešte pred rokom 1950, keď sa pretekalo, ale neexistoval jednotný šampionát, sa nejaký čas používalo číslo 13. Zakázané bolo po tom, ako v dvadsiatych rokoch minulého storočia dvaja jazdci s číslom trinásť fatálne havarovali. Uvádza to britský magazín Autosport.

Šampionát kráľovnej motoršportu sa jazdí od roku 1950 a do roku 1973 bolo udeľovanie čísel náhodné. Na preteky sa v tých rokoch mohol prihlásiť doslova hocikto. Ak ste si roky stavali v garáži Formulu, ktorá splnila technické predpoklady, mohli ste sa pokúsiť kvalifikovať do pretekov.

Na každé preteky sa musel každý jazdec, aj tí, ktorí jazdili profesionálne, prihlásiť osobitne a vedenie pretekov im vždy pridelilo náhodné číslo. Nebol v tom absolútne žiaden systém, ale aj tak sa číslo 13 neprideľovalo. Väčšinou. Na Veľkú cenu Mexika 1963 ho dostal Moises Solana, ktorému osem kôl pred koncom vybuchol motor.

Od roku 1974 do roku 1995 sa zaviedol nový systém, ktorý mal byť konzistentnejší, ale priniesol ešte väčší zmätok. Tímy si očíslovali monoposty podľa toho, ako skončili v pohári konštruktérov 1973 s tým, že s takýmito číslami budú jazdiť navždy, s výnimkou toho, že tím, ktorý vyhrá pohár konštruktérov dostane na rok čísla 1 a 2.

Vzhľadom na to, že niekedy štartoval za tím jeden jazdec, niekedy traja, niekedy tím skrachoval alebo prišiel nový, ktorý pretekal pár mesiacov, to bol poriadny chaos. Jedna vec však bola konzistentná. Nikto nikdy nedostal číslo 13. No aj to malo jednu výnimku.

Ako sa v magazíne ďalej uvádza, na Veľkú Cenu Veľkej Británie 1976 sa pokúšala kvalifikovať jedna zo šiestich žien, ktoré sa v histórii športu zúčastnili pretekárskeho víkendu. Divinia Galica sa o to pokúsila práve s trinástkou, neúspešne.

Od roku 1996 do roku 2013 bol najkonzistentnejší systém. Úradujúci majster sveta jazdil s jednotkou, jeho tímový kolega s dvojkou a zvyšok čísel sa priradil podľa poradia v pohári konštruktérov. Ale opäť. Trinástka sa preskakovala.

Od roku 2014 si jazdci vyberajú vlastné čísla, tak, ako vo futbale. Od roku 2015 je vyradené číslo sedemnásť. Na monoposte ho mával Jules Bianchi, ktorý zomrel na následky havárie z VC Japonska 2014.

Trinástka ale zakázaná nebola a dočkala sa svojho nositeľa (a lepší adept na ňu v poli ani nebol). Číslo trinásť si vybral Pastor Maldonado, pretekár, ktorý sa preslávil najmä svojimi haváriami.



Krátky amatérsky film, ktorý zachytáva kariéru Pastora Maldonada ( niektoré karamboly sú s Lotusom očíslovaným „13“)

Komentáre