Frankfurt 2019: Toto je 22 sériových premiér z ‘deravého‘ autosalónu

Kde sú tie časy, keď si žiadna automobilka nedovolila chýbať na najväčšej európskej prehliadke áut vo Frankfurte nad Mohanom. V krajine s najväčším automobilovým trhom Európy. Realita dneška je iná. Zoznam tých čo absentujú, je pomaly väčší ako tých, ktorí prišli. Tento rok zachraňovali situáciu domáce automobilky. Inak by sme tu veľa premiér nenašli.

13.09.2019 06:00
debata (1)
Jedna z mála veľkých frankfurtských premiér... Foto: IAA
Land Rover Defender Jedna z mála veľkých frankfurtských premiér pochádza zo Slovenska. Nový Land Rover Defender totiž už schádza z výrobných liniek závodu Jaguar Land Rover v Nitre.

Opakovať, že autosalóny sú prežitkom snáď už ani nemá zmysel. Veľké problémy s účasťou automobiliek má Detroit, Paríž, sčasti Ženeva a teraz už aj autosalón vo Frankfurte nad Mohanom. Aktuálny ročník je jasným dôkazom. Automobilky, investujúce do zelených technológií miliardy eur, na výstavách šetria a autosalón, kde mala pomaly každá vlastnú halu, sa musí vyrovnávať s rednúcim počtom vystavovateľov. Varovaním bol už jesenný Paríž, kde odmietol účasť Volkswagen, no teraz dosiahol trend priam gigantické rozmery.

V halách výstaviska v hesenskej metropole sú v podstate len nemecké značky. Ak by výstavu ignorovali, tak ako to urobilo BMW, Mercedes-Benz a Audi začiatkom roka v Detroite, mohli by celý autosalón zavrieť. Aby sme boli presní. Do Frankfurtu neprišiel z francúzskych automobiliek Citroën, Peugeot ani DS. Z talianskych značiek by ste tu zas márne hľadali Fiat, Alfa Romeo alebo Ferrari. Nebyť Hondy, nebola by tu ani jedna japonská značka. Nissan, Mazda, Subaru, Suzuki, Toyota, Lexus či Infiniti jednoducho nedorazili. A z kórejských značiek neprišla Kia ani SsangYong. Košom dali Frankfurtu aj Dacia, Volvo, Aston Martin, Rolls-Royce, Jeep či Cadillac.

Mottom tohto ročníka frankfurtského autosalónu... Foto: IAA
IAA Frankfurt - 2019 Mottom tohto ročníka frankfurtského autosalónu IAA 2019 je „Driving Tomorrov“. Potom neprekvapí, že väčšina z hlavných hviezd motoršou súvisí s elektrickým pohonom.

Takže frankfurtská motorshow sa zmenila na exhibíciu značiek nemeckých koncernov Daimler, BMW a VW. Výnimkou je Hyundai, Renault, európsky Ford, čínsky Byton a Land Rover. Práve vďaka nim sa na výstave objavili zaujímavé premiéry. Veď Volkswagen tu napríklad odštartoval svoju elektrickú budúcnosť modelom ID.3, Porsche predstavilo elektrický Taycan, prvý batériový model značky, a Land Rover uviedol po 71 rokoch novú generáciu legendárneho off-roadu Defender. Lamborghini zas excelovalo prvým hybridným superšportom Sián.

Bohatá bola aj nádielka konceptov. Najmä tých elektrických, čo v dnešných časoch neprekvapí. Tie vám ale predstavíme neskôr. V prvom pohľade do hál frankfurtského autosalóna sme sa zamerali na sériové novinky. Vybrali sme 22 tých najdôležitejších. Otázne je, koľko ich bude o dva roky, kedy je plánovaný ďalší ročník. Nič nenasvedčuje tomu, že by sa situácia mala zlepšiť.

Audi Q3 Sportback

Audi Q3 Sportback Foto: IAA
Audi Q3 Sportback Audi Q3 Sportback

Po luxusnom Audi Q8 prichádza Ingolstadt so svojím druhým „kupé“ do terénu. Nové Audi Q3 Sportback zaútočí napríklad na BMW X2 či nový Land Rover Evoque. V porovnaní s klasickým Q3 má novinka podstatne dynamickejší strih. Nová je maska, nárazníky a znížená silueta strechy. Sportback je o 16 mm dlhší, o 26 mm nižší o deväť milimetrov užší. Napriek športovému akcentu si zachováva slušnú variabilitu, posuvné zadné sedadlá v rozsahu 130 mm a kufor s objemom až 530 litrov. Interiér síce vychádza z Q3, ale Sportback má napríklad v sérii športové sedadlá a kožou potiahnutú palubnú dosku. Infotainment počíta s 12,3-palcovým virtuálnym kokpitom a rovnako veľkým rozhraním MMI. Na úvod dostane Q3 Sportback dva motory. Naftový dvojliter 35 TDI (110 kW) a benzínový dvojliter 45 TFSI (165 kW). Neskôr pribudne základná benzínová verzia 30 TFSI s 1,5-litrovým 4-valcom a silnejší diesel, pravdepodobne 40 TDI (140 kW), oba s mildhybridnou sústavou, ktorá šetrí 0,4 litra paliva na 100 km. Motory budú kombinované zväčša so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou a tiež s pohonom Quattro.

Audi RS6/RS7

Audi RS7 Sportback Foto: IAA
Audi RS7 Sportback Audi RS7 Sportback

Tento rok sa niesol v Audi v znamení príchodu ostrých verzií s prívlastkom S. Čerešničkou na torte sú však až dvojičky RS6 Avant a RS7 Sportback, najsilnejšie modely z Ingolstadtu. Na rozdiel od esiek, ktoré dali prednosť naftovým agregátom, majú pod kapotou nefalšovaný 8-valec 4,0 TFSI. Ten dáva s pomocou dvojice turbodúchadiel rekordných 600 koní, teda 441 kW. Krútiaci moment vrcholí hodnotou rovných 800 Nm. Celé to putuje cez 8-stupňový automat Tiptronic s funkciou Launch Control k obom nápravám. Systém Quattro rozdeľuje hnací moment v pomere 40 : 60 v prospech zadných kolies, ale na základe okamžitých trakčných podmienok môže prúdiť dopredu maximálne 70 a dozadu až 85 % výkonu. Nechýba ani športový zadný diferenciál s vektorovaním krútiaceho momentu. Luxusné kombi aj 4-dverové kupé tak šprintujú na stovku za úžasných 3,6 sekundy. V sérii majú pneumatické pruženie aj neprehliadnuteľný aerodynamický paket. Najväčšie zmeny podstúpil Avant, ktorý má prakticky úplne novú karosériu.

Audi A1 Citycarver

Audi A1 Citycarver Foto: IAA
Audi A1 Citycarver Audi A1 Citycarver

Móde crossoverov a SUV neunikol ani ingolstadtský trpaslík. Na rozdiel od Allroadov a modelov s označením Q však nemá nové A1 Citycarver pohon oboch náprav. To je aj dôvod odlišného označenia, ktoré sa v nomenklatúre Audi objavuje po prvýkrát. Mestský subkompakt prešiel neprehliadnuteľným outdoorovým tuningom. Prednou 8-uholníkovou matnou maskou s voštinovým výpletom a dvoma štrbinami nad ňou sa tak trochu tvári ako príslušník rodiny Q. Spodným partiám karosérie nechýbajú ochranné prvky vrátane prahov. A potom je tu podvozok zvýšený o 40 mm, z čoho 35 má na konte prepracované zavesenie a päť väčšie pneumatiky na minimálne 16-palcových diskoch. Technika je zhodná s novou generáciou A1. To znamená preplňované litrové 3-valce 25 TFSI (70 kW) a 30 TFSI (85 kW). Štvorvalec bežne známy ako 1,5 TSI Evo má vizitku 35 TFSI. Jeho 110 kW však nie je maximom. Vrchol hierarchie patrí totiž verzii 40 TFSI s preplňovaným dvojlitrom (147 kW). Motory kombinuje Audi so 6-stupňovými manuálnymi a 7-stupňovými prevodovkami DSG.

BMW 3 Touring

BMW 3 Touring Foto: IAA
BMW 3 Touring BMW 3 Touring

Vlani predstavená siedma generácia BMW 3 prišla do Frankfurtu v podobe praktického kombi Touring. V tomto prípade ide však o šiestu generáciu, pretože tradícia kombi začala až v roku 1984 spolu s druhou generáciou sedanu. Nová platforma CLAR sa podpísala na vyššej tuhosti, nižšej hmotnosti a najmä väčších rozmeroch. Nové kombi je o 76 mm dlhšie, o 16 širšie a o 11 vyššie. Rázvor náprav sa natiahol až o 41 mm (2 851). Interiér ponúka v porovnaní so sedanom viac miesta. Objem batožinového priestoru síce narástol len o päť litrov, na konečných 500, je však praktickejší. Nechýba samostatne výklopné okno. Nakladacia hrana je znížená na 616 mm a vstupný otvor o 112 mm širší. Po sklopení delených operadiel (40 : 20 : 40) vzrastie objem na 1 500 litrov, čo je o 32 viac. Prekvapia aj niektoré praktické prvky. Napríklad pozdĺžne protišmykové lišty, ktoré sa vysunú z podlahy po zatvorení veka. Pod kapotou sa objaví šesť motorov. Základom sú 4-valce pre verzie 320i (135 kW) a 330i (190 kW). Naftu reprezentujú 4-valce 318d (110 kW) a 320d (140 kW). Na vrchol sa postaví naftový 3-litrový 6-valec pre 330d xDrive (195 kW) a benzínový 6-valec s tým istým objemom pre M340i xDrive (275 kW). Manuálne 6-stupňové prevodovky nájdeme len pri 4-valcoch. Všetky ostatné verzie majú štandardne 8-stupňový automat Steptronic.

BMW X6

BMW X6 Foto: IAA
BMW X6 BMW X6

Tretia generácia SUV-kupé X6 prichádza krátko po novej X5. Dizajnéri dali prednosť evolúcii, i keď so svojím predchodcom nemá novinka nič spoločné. Naznačuje to nielen nová platforma CLAR, ale aj zmena formátu. BMW X6 je o 26 mm dlhšie (4 935 mm) o 15 mm širšie (2 004), ale o šesť milimetrov nižšie (1 696). Rázvor narástol o 42 mm (2 975). Jasným rozdielom v porovnaní s klasickým SUV X5 sú obrie 6-uholníkové ľadvinky, navyše po prvýkrát podsvietené! Palubná doska orientovaná na vodiča obsahuje 12,3-palcový virtuálny kokpit s grafikou z najnovších modelov, napríklad X5 a novej „trojky“, a tiež 12,3-palcový dotykový Control Display rozhrania iDrive. Nechýba ani „umelá inteligencia“ v podobe osobného asistenta. Vychytávkou je príplatková panoramatická strecha Sky Lounge s 1 500 diódami. Kariéru odštartuje X6 so štyrmi motormi, vždy v kombinácii s 8-stupňovým automatom Steptronic a pohonom xDrive. Základom sú 3-litrové 6-valce pre X6 xDrive30d (195 kW) a X6 xDrive40i (250 kW). Nad nimi tróni najsilnejší diesel so štvoricou turbodúchadiel pre X6 M50d (294 kW) a robustný 8-valec X6 M50i (390 kW). Najvýkonnejšia verzia šprintuje na stovku za neuveriteľné 4,3 sekundy. V teréne pomôže premiérový paket xOffroad s pneumatickým podvozkom a terénnymi módmi pre jazdu na piesku, skalách, štrku alebo na snehu.

BMW 8 Gran Coupé

BMW 8 Gran Coupé Foto: IAA
BMW 8 Gran Coupé BMW 8 Gran Coupé

Reinkarnovaný modelový rad 8 má nového člena. Po prvýkrát prichádza v podobe 4-dverového kupé. V Mníchove teda nedali konkurenčnému AMG GT 4Door veľký náskok. Nízke kupé pretransformovali na športový sedan s bezrámovou konštrukciou okien a miestom pre piatich pasažierov. Po predné stĺpiky sú Coupé a Gran Coupé zhodné, ale od tohto bodu je všetko inak. Rázvor náprav má priam monumentálnych 3 023 mm, čo je o 201 mm viac. Na dĺžke 5 082 mm pribudlo 231 mm, na šírke 1 992 ďalších 30 a na výške 1 407 presne 61 mm. Napriek tomu je novinka len o 70 kg ťažšia. Zaujímavé je, že Gran Coupé počíta s piatimi cestujúcimi, hoci má v podstate len štyri sedadlá. Stredový tunel sa totiž tiahne až k zadnej lavici. Motory preberá Gran Coupé z kupé. Základom je 6-valcový 3-litrový diesel pre verziu 840d xDrive (235 kW). Nad ňou stojí benzínový 6-valec pre 840i a 840i xDrive (250 kW). Vrcholovú motorizáciu predstavuje 4,4-litrový vidlicový 8-valec pre M850i xDrive (390 kW). Na stovku šprintuje za úžasných 3,9 sekundy. Všetky motory sú spojené s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic. Priplatiť si môžete za aktívnu stabilizáciu, ktorá redukuje náklony karosérie pomocou elektromotorov. Ovládanie uľahčuje aj riadenie oboch náprav.

Byton M-Byte

Byton M-Byte Foto: IAA
Byton M-Byte Byton M-Byte

Ambiciózna čínska značka Byton, založená len v roku 2017 a financovaná automobilkou FAW Group, si trúfa aj na Európu. Preraziť chce elektrickým SUV M-Byton, ktoré mieri proti Tesle X. Novinka s prekvapujúco vyspelým dizajnom je dlhá 4 875 a vysoká 1 665 mm. Jastrabie dvere síce tomuto SUV chýbajú, ale amerického konkurenta rozhodne poráža veľkosťou displejov. Palubná doska nesie obrazovku s uhlopriečkou neuveriteľných 48 palcov! Takže M-Byte je doslova pojazdným kinom. Ďalšiu 7-palcovú obrazovku nájdeme priamo na volante. Infotainment sa nebráni ovládaniu gestami ani hlasom. Okrem štvorčlennej posádky odvezie čínske SUV 550 litrov batožiny. V ponuke sa majú objaviť dve verzie. M-Byte so zadným náhonom s výkonom 200 kW, a štvorkolka s výkonom 300 kW, ktorá pokorí stovku za 5,5 sekundy. Podlahové batérie s kapacitou 95 kW zaručia dojazd až 500 km, ale podľa staršej normy NEDC. Realita tak bude skromnejšia. Pri využití rýchlonabíjania sa má M-Byte nabiť na 80 % kapacity za 35 minút. Hoci „čínska Tesla“ zamieri k zákazníkom až v polovici budúceho roka, už dnes registruje automobilka 50 000 objednávok.

Ford Puma

Ford Puma Foto: IAA
Ford Puma Ford Puma

Ford využil známe meno Puma, ktoré v rokoch 1997 až 2002 patrilo kompaktnému kupé na báze vtedajšej Fiesty. Lenže časy sa zmenili, a tak neprekvapí, že po 17 rokoch bude zdobiť novučičký crossover. V hierarchii vyplní priam virtuálny priestor medzi Fiestou Active a Focusom Active. Jeho najväčšími rivalmi budú Renault Captur, Peugeot 2008, Kia Stonic či Seat Arona a VW T-Cross. Základom Pumy je nová Fiesta. V porovnaní s ňou má však o 30 mm vyšší podvozok a priam zázračné úžitkové vlastnosti. Do kufra sa zmestí 456 litrov, jeho tajomstvom je takzvaný MegaBox, čo je prídavný 80-litrový priestor pod odnímateľnou podlahou. V takomto prípade sa do Pumy zmestia predmety s výškou až 1 115 mm. Vychytávkou MegaBoxu je výpustný otvor, čo znamená ľahké umývanie. Nakladanie zas uľahčuje elektricky ovládané veko. Modernosť demonštruje Puma virtuálnym 12,3-palcovým kokpitom či 8-palcovým rozhraním Sync 3. V Pume má premiéru aj mildhybridný pohon 1,0 EcoBoost Hybrid so 48 V elektrickou sústavou. Spája známy 3-valec (92, 114 kW) s reverzibilným alternátorom BISG ( 11,5 kW). Ten sa stará nielen o rekuperáciu brzdnej energie, ale aj o pomoc pri akcelerácii. K dispozícii aj bežný 3-valec 1,0 EcoBoost (70, 92 kW). Neskôr pribudne dieselová alternatíva v podobe 4-valca 1,5 EcoBlue (88 kW).

Ford Kuga

Ford Kuga Foto: IAA
Ford Kuga Ford Kuga

Zabudnite na starú Kugu. Novinka je postavená na úplne novej platforme C2, ktorú preberá z Focusu. Aj vďaka nej schudlo toto SUV o 90 kg. Príbuznosť s Focusom je zjavná z identického rázvoru náprav 2 710 mm. A hoci majú príbuzný dizajn, nejde o derivát, akýsi „nafúknutý“ hatchback. To zas prezrádzajú výrazne odlišné rozmery. Nová Kuga je v porovnaní s Focusom o 226 mm dlhšia a o 57 mm širšia. Cestujúci dostanú v kabíne o 43 až 57 mm väčšiu rezervu vo výške ramien a o 13 mm nad hlavou, vzadu dokonca až o 35 mm viac. Variabilitu zlepšujú posuvné zadné sedadlá. Infotainment stavia na 12,3-palcovom displeji prístrojového panelu so zaoblenou obrazovkou a rozhraní SYNC 3 s 8-palcovou obrazovkou. Pod kapotou sa odohrala doslova revolúcia. Kuga prináša až tri elektrifikované hnacie sústavy! Základom je Kuga EcoBlue mildhybrid (110 kW) so štartér generátorom a spotrebou len päť litrov nafty na 100 km. Nad ňou stojí Kuga Hybrid, spájajúca atmosférický benzínový 4-valec s objemom 2,5 litra s elektromotorom a li-ion akumulátorom so spotrebou päť litrov benzínu. Nechýba ani plug-in hybrid (165 kW), ktorý dopĺňa benzínovú hybridnú sústavu akumulátormi s kapacitou až 14,4 kWh, čo umožňuje čisto elektrický dojazd 50 km.

Honda e

Honda e Foto: IAA
Honda e Honda e

Po viacerých prototypoch ukázala Honda konečne finálnu verziu svojho prvého čistého elektromobilu. Päťdverový mestský kompakt zaujme sympatickým dizajnom, ktorý odkazuje na prvú generáciu Civicu. Napríklad kruhovými reflektormi. Retro je tu však prepojené s futurizmom. Kľučky dverí sú zapustené, podobne ako na Tesle S a namiesto klasických zrkadiel dostala novinka kamery. Vyspelosťou šokuje aj interiér. Palubná doska bude obsahovať až päť obrazoviek s vysokým rozlíšením, spojených do homogénneho pásu. Dva bočné patria digitálnym spätným zrkadlám a sú naklonené k vodičovi. Digitálne je dokonca aj vnútorné spätné zrkadlo. Kľúčové informácie o vozidle sa vodičovi zobrazujú na 8,8-palcovom TFT displej vo funkcii prístrojového panelu. Medzi ním a pravým displejom spätného zrkadla sa nachádzajú ďalšie dva s uhlopriečkou 12,3 palca, ktoré patria funkciám infotainmentu. Vrcholom je osobný asistent ovládaný povelom „OK Honda“. Vzadu uložený elektromotor môže mať 100 alebo 113 kW, čo stačí na zrýchlenie na stovku asi za osem sekúnd. Kapacita batérií 35,5 kWh má stačiť na dojazd 200 km. Na 80 % sa nabijú v priebehu 30 minút. Vďaka zadnému náhonu a krútiacemu momentu 315 Nm sľubuje Honda zábavné jazdné vlastnosti.

Hyundai i10

Hyundai i10 Foto: IAA
Hyundai i10 Hyundai i10

Kategória najmenších mestských áut je v ohrození. Hyundai však svojmu i10 naďalej verí. Prichádza s druhou generáciou s výrazne dynamickým dizajnom, ale aj nezvyčajne vyspelými technológiami. V porovnaní so svojím predchodcom je o 20 mm nižší (1 480 mm) a o 20 širší (1 680 mm). Len dĺžka ostala takmer na pôvodnej hodnote 3 670 mm. Zato sa rázvor náprav natiahol z 2 385 na 2 425 mm. Bočné okná ústia do zadného stĺpika v tvare písmena X. Spolu s kontrastnou čiernou alebo červenou strechou ponúka novinka až 22 farebných kombinácií. Individualizovať sa dá aj interiér. Infotainment s 8-palcovým displejom v ničom nezaostáva za väčšími modelmi. Vyspelosť i10 dokladuje bezpečnostný balík SmartSense, ktorý obsahuje autonómne brzdy s detekciou chodcov aj cyklistov, automatické prepínanie diaľkových svetiel, monitoring únavy vodiča a dokonca systém udržiavania v jazdnom prúde. Do kufra sa zmestí 252 litrov batožín. Pri uvedení na trh bude i10 k dispozícii s dvoma atmosférickými benzínovými motormi. Základný 3-valec 1,0 MPi má 49 kW a silnejší 4-valec 1,2 MPi 64 kW. Oba motory možno kombinovať s 5-stupňovou manuálnou alebo 5-stupňovou robotizovanou prevodovkou, ktorá nahrádza pôvodný 4-stupňový automat.

Lamborghini Sián

Lamborghini Sián Foto: IAA
Lamborghini Sián Lamborghini Sián

Nový superšport je v histórii Lamborghini míľnikom. Je totiž jeho prvým hybridným modelom a zároveň tým najsilnejším. K hybridizácii však „lambo“ pristúpilo opatrne. Nechce, aby išla elektrifikácia vyžiadaná emisiami na úkor ikonického atmosférického 12-valca. Ten chcú v Sant Agate stoj čo stoj zachrániť. Preto technici skombinovali 6,5-litrový motor s výkonom 577 kW s elektromotorom v 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovke, ktorý pridáva ďalších 25 kW. Spolu je to 602 kW, čo je 819 koní – viac ako má k dispozícii Aventador SVJ. Elektromotor poskytuje podporu pri akcelerácii až do rýchlosti 130 km/h. Zároveň zahladí výpadky krútiaceho momentu počas radenia. Výsledkom je šprint na stovku za menej ako 2,8 sekundy a maximálka 350 km/h. Raritou je, že hybridný systém sa zaobíde bez ťažkej batérie. Nahradil ju ľahký superkondenzátor umiestnený za zadnými sedadlami. Aj preto váži celý elektrický okruh aj s elektromotorom len 34 kg. Sián sa od Aventadoru líši aj agresívnejším dizajnom, aerodynamikou či luxusnejším poňatím interiéru. Vznikne z neho však len 63 kusov. Za každý exemplár si bude automobilka účtovať 3,3 milióna eur!

Land Rover Defender

Land Rover Defender Foto: IAA
Land Rover Defender Land Rover Defender

Nový Defender je v 71-ročnej histórii tejto terénnej ikony len druhou generáciou. A tomu zodpovedá obrovský technologický skok. Pôvodný drsný a jednouchý „pracant“ sa zmenil na elektronikou prešpikovaný off-road. V teréne má byť však naďalej nedostižný. Vyrábať sa bude vo dvoch verziách. Krátky Defender 90 má rázvor náprav 2 582 a dlhý Defender 110 až 3 022 mm. Oba majú svetlú výšku 291 mm a môžu sa pýšiť brodivosťou až 900 mm. Dizajn je podstatne sofistikovanejší, zadné krídlové dvere s rezervným kolesom však Defenderu ostali. Nová hliníková platforma D7× je trikrát tuhšia, než je tuhosť bežných samonosných konštrukcií. Takže aj po strate rámového podvozka a tuhých náprav by mal nový Defender zvládnuť drsné zaobchádzanie. Prispôsobený je tomu aj interiér s pogumovanou podlahou. Raritou je možnosť montáže tretieho predného sedadla. Prekvapením je vyspelý 10-palcový infotainment PiVi Pro, ktorý má v Defenderi premiéru a umožňuje napríklad aktualizáciu softvéru. Vychytávku predstavuje ClearSight Ground, teda systém „priehľadnej“ kapoty, ktorý zobrazuje terén pod konštrukčnými časťami vozidla. Na výber budú štyri motory. Naftu zastúpia dvojlitrové 4-valce D200 (147 kW) a D240 (177 kW). Benzínovou alternatívou je 4-valec P300 (221 kW) a trojlitrový radový 6-valec P400 (294 kW) so 48 V mildhybridnou sústavou. Vždy v spojení s 8-stupňovou automatickou prevodovkou ZF a prídavnou redukčnou prevodovkou twin-speed. Permanentný pohon 4×4 je vybavený uzávierkou centrálneho, prípadne zadného diferenciálu. Systém Terrain Response 2 umožňuje nastavovať viaceré profily pre jazdu na ceste a v teréne, vrátane nového módu Wade pre brodenie.

Mercedes-Benz GLB

Mercedes-Benz GLB Foto: IAA
Mercedes-Benz GLB Mercedes-Benz GLB

O príchode ďalšieho SUV zo Stuttgartu sme tušili už v roku 2012, keď automobilka predstavila koncept Energ-G-Force. Trvalo to však dlhých sedem rokov. Novinka si musela počkať na novú generáciu triedy A, ktorá je jej základom. Cieľom bolo postaviť praktickejšie SUV ako malé GLA. A to sa podarilo. Novinka s priečne uloženými motormi nie je žiadnym drobčekom. Na dĺžku má 4 630, na šírku 1 834 a na výšku 1 658 mm. To znamená, že v porovnaní s väčším GLC stráca na dĺžke len 125 mm a na rázvore dokonca len 44 mm. A keďže kompaktnejšia technika ustúpila interiéru, môže mať GLB až tri rady sedadiel. Ak je GLB 5-miestne, ponúka kufor s objemom od 560 do 1 755 litrov. To všetko je zabalené do „kabáta“ s výrazne offroadovou DNA. Interiér preberá infotainment MBUX z triedy A, ale dizajn palubnej dosky s dvojicou displejov, rukoväťou a hliníkovými profilmi je odlišný. Na začiatku dostane GLB štyri motory. Základom je 4-valec s objemom 1,33 litra pre GLB 200 (120 kW). Kombinuje sa výlučne s predným náhonom a so 7-stupňovou dvojspojkou. Nad ním stojí dvojliter pre GLB 250 4Matic (165 kW) s pohonom oboch náprav a 8-stupňovou prevodovkou. Naftu budú tankovať verzie GLB 200d (110 kW) s dvojlitrom a výkonnejší variant GLB 220d (140 kW). Ten je v sérii spojený s 8-stupňovou dvojspojkou DCT a štvorkolkou. Pohon 4Matic dokáže preniesť k zadným kolesám maximálne 50 % momentu. Pomer sa však delí aj podľa zvoleného jazdného režimu.

Mercedes-Benz GLE Coupé

Mercedes-Benz GLE Coupé Foto: IAA
Mercedes-Benz GLE Coupé Mercedes-Benz GLE Coupé

Krátko po novom SUV-kupé BMW X6 vyrukoval Stuttgart so svojou odpoveďou. Druhá generácia GLE Coupé si však zasúťaží aj s Audi Q8 či Porsche Cayenne Coupé. Recept sa nemení. GLE Coupé má v porovnaní s klasickým GLE nižšiu siluetu strechy. Zmien je však podstatne viac. Menil sa totiž aj samotný formát. Coupé je 15 mm dlhšie, o 63 širšie a až o 60 mm nižšie. Športový charakter podporujú 19– až 22-palcové disky kolies. V kabíne sľubuje Mercedes-Benz podstatne viac miesta. Najmä vzadu, čomu pomáha rázvor predĺžený o 20 mm. Do kufra sa zmestí 655 litrov. Palubná doska nesie až dva 12,3-palcové displeje infotainmenu MBUX. Pod kapotou nájdeme zatiaľ len dva 3-litrové naftové 6-valce. Verzia 300d 4Matic má 200 kW a 400d 4Matic až 243 kW. Vždy v spojení s 9-stupňovou automatickou prevodovkou 9G-Tronic. Podvozok je naladený športovejšie ako pri GLE. Za príplatok dostanete pneumatické odpruženie a tiež aktívne potláčanie náklonov karosérie v zákrutách. Neskôr dorazí ostrá verzia AMG 53 s preplňovaným benzínovým 6-valcom s výkonom 320 kW. Šetriť palivom jej pomáha 48 V mild-hybridný systém EQ Boost so štartérom-generátorom (16 kW).

Mini SE

Mini SE Foto: IAA
Mini SE Mini SE

Po dlhých rokoch sa Mini konečne odhodlalo k výrobe elektromobilu. Doteraz sme tu mali len koncept a flotilu testovacích elektrických Mini E prvej generácie, ktoré sa sériovej produkcie nikdy nedočkali. Zdá sa ale, že novinku berie automobilka tak trochu ako povinnú jazdu. Parametrami totiž nijak zvlášť nevytŕča z radu. Trojdverový hatchback síce poháňa elektromotor s výkonom 135 kW, musí sa však vyrovnať s váhou vyššou o 145 kg, ako má Mini Cooper S s automatickou prevodovkou. Stovku tak zvláda za 7,3 sekundy. V podlahe si Mini SE nosí batérie s kapacitou 32,6 kWh. Tie vystačia na 235 kilometrov jazdy. Sympatické je, že elektrické Mini neprišlo ani o liter priestoru pre batožinu. Do kufra ich stále naložíte 211. Zvonka sa SE líši najmä dizajnom kolies, žltými akcentmi a absentujúcimi výfukmi. Konektor nabíjania sa nachádza tam, kde bežne nájdeme veko nádrže. Vnútri je najväčšou inováciou digitálny prístrojový panel umiestnený priamo pred vodičom. Ten si bude môcť vybrať jeden zo štyroch jazdných režimov – Sport, Mid, Green a Green+. A tiež jednu z dvoch úrovní intenzity rekuperácie, pričom pri účinnejšom premieňaní kinetickej energie na elektrickú bude auto možné ovládať len pedálom akcelerátora.

Porsche Cayenne Coupé

Porsche Cayenne Coupé Foto: IAA
Porsche Cayenne Coupé Porsche Cayenne Coupé

Je neuveriteľné, ako dlho Porsche ignorovalo segment módnych SUV-kupé. Možno preto, že svoje modely SUV považovalo už i tak za dosť športové. Teraz však posiela do ringu celkom nový Cayenne Coupé. Ako sme mohli očakávať, novinka má o 20 mm zníženú kabínu a splývavú zadnú časť. Tá končí aktívnym spojlerom, ktorý sa pri rýchlosti 90 km/h zvýši o 135 mm. Strecha je v sérii vybavená panoramatickým oknom s plochou 2,16 štvorcového metra. Za príplatok dostanete aj strechu z karbónu. Svalnaté proporcie sú tiež výsledkom rozšírenia zadných blatníkov o 18 milimetrov. Interiér zas dostal športové sedadlá s integrovanými opierkami hláv. Tie zadné sú určené len dvom cestujúcim. V kufri je stále slušných 625 litrov a po sklopení operadiel delených v pomere 20 : 40 : 20 až 1 540. Ponuka motorov sa začína 6-valcom, ktorý z objemu troch litrov dáva 250 kW. Výkonnejší 4-litrový 8-valec pre Cayenne Turbo Coupé poskytuje až 404 kW. Potom sa šprint na stovku skráti na 3,9 sekundy. Medzi nimi stojí Cayenne S Coupé s výkonom 324 kW. Motory sú spárované s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a, samozrejme, pohonom oboch náprav. A potom tu máme novučičký 6-valcový E-Hybrid (340 kW), a najmä 8-valcový plug-in hybrid Cayenne Turbo S E-Hybrid (500 kW) s batériami s kapacitou 14,1 kW. Hoci zvládne stovku za 3,8 sekundy, priemerná spotreba má byť len 3,9 litra benzínu. Vďaka 100 kW elektromotoru dokáže totiž absolvovať v čisto elektrickom režime približne 40 km.

Porsche Taycan

Porsche Taycan Foto: Porsche
Porsche Taycan Porsche Taycan

Nové 4-dverové kupé Taycan je skutočným zlomom v histórii Porsche. Ide o jeho prvý elektromobil. Automobilka zo Zuffenhausenu si na ňom dala naozaj záležať. Cieľom je poraziť americkú Teslu S. Na trh sa dostane hneď vo dvoch najvýkonnejších verziách ako Taycan Turbo a Taycan Turbo S. Obe verzie sú vybavené dvojicou synchrónnych elektromotorov. Každý má na starosti jednu z náprav. Ale pozor. Zadný elektromotor je vybavený dvojstupňovou prevodovkou, čo je svetový unikát. Kým prvý stupeň pomáha s akceleráciou, druhý umožňuje dosahovať vysoké rýchlosti a nízku spotrebu. Taycan Turbo disponuje výkonom 500 kW a Taycan Turbo S, vybavený funkciou overbost, až 560 kW. Stovku tak majú vo vrecku za 3,2, respektíve 2,8 sekundy. Taycan je tiež prvým elektromobilom s 800 V elektrickou sústavou. Batérie s kapacitou 93,4 kWh umožnia dojazd približne 400 km. Ten predlžuje aj účinná rekuperácia. Až 90 % všetkých spomalení sa odohrá bez použitia hydraulických bŕzd. V interiéri zas Taycan šokuje zaobleným displejom s uhlopriečkou až 16,8 palca. Porsche sľubuje dostatok miesta pre cestujúcich a vďaka dvom kufrom 447 litrov pre batožinu.

Renault Captur

Renault Captur Foto: IAA
Renault Captur Renault Captur

„Clio do terénu“ má za sebou oslnivú kariéru. Od roku 2013 sa z crossoveru Captur predalo viac ako 1,2 milióna kusov. Pokračovať v úspechu má druhá generácia. Základom je nová platforma CMF–B, ktorá prináša až 85 % nových komponentov. Výsledkom je nižšia hmotnosť, vyššia tuhosť. Jej variabilita umožnila, aby Captur narástol. Ak ho postavíme k prvej generácii, je o 110 mm dlhší, o 27 širší a o 10 mm nižší. Evolučný dizajn bol zámerný. Sú tu však aj nové prvky ako zadné svetlá či zadný stĺpik v tvare krídla. Štyri kontrastné farby strechy umožňujú až 90 kombinácií dvojfarebného lakovania. Zadní cestujúci dostali o 17 m viac miesta na nohy a obrovský 536-litrový kufor. Na digitálny vek reaguje Captur, podobne ako nové Clio, takzvaným Smart Cockpitom. Obsahuje 9,3-palcový vertikálny displej systému R-Link a tiež virtuálny prístrojový panel. Ten môže mať uhlopriečku 7 alebo 10 palcov. Páka prevodovky sa presťahovala na „vznášajúcu sa“ stredovú konzolu. Najväčšou novinkou pod kapotou je pluginhybridná technológia E-Tech. Spojí atmosférický 4-valec s objemom 1,6 litra s elektromotorom, kontinuálnou prevodovkou CVT a li-ion akumulátormi s kapacitou 9,8 kWh. To má zabezpečiť čisto elektrický dojazd v meste do vzdialenosti 65 km. Captur dostane aj päť konvenčných pohonných jednotiek.

Seat Tarraco PHEV FR

Seat Tarraco PHEV FR Foto: IAA
Seat Tarraco PHEV FR Seat Tarraco PHEV FR

Španielsky brat Škody Kodiaq a VW Tiguan XL sa môže pochváliť ako prvý plug-in hybridnou technológiou. Nová však celkom nie je. Poznáme ju z nedávno inovovaného VW Passat GTE. To znamená kombináciu dnes už výbehového motora 1,4 TSI (110 kW) a elektromotora, ktorý ponúka ďalších 85 kW. Umiestnený je medzi 4-valcom a 7-stupňovou prevodovkou DSG. Spoločný výkon sústavy je naladený na 180 kW. Takže Tarraco PHEV je vlastne najvýkonnejšou súčasnou verziou. Tomu zodpovedá aj dynamika. Stovku zvláda za 7,4 sekundy a maximálka vrcholí údajom 217 km/h. Potom sa nemožno čudovať, že svoj prvý zástrčkový hybrid obliekol Seat do športového „kabáta“ FR. Športový tuning mu priniesol matný lem masky, čierne pozadie svetiel, rozšírené blatníky a prahy, 19-palcové disky kolies či väčší zadný spojler. Zadný pás svetiel sa po prvý raz rozsvietil po celej svojej šírke. Nápis Tarraco je má premiérovo podobu písaného písma. Akumulátory s kapacitou 13 kWh by mali stačiť na elektrický dojazd cez 50 km. Spotreba na 100 km sa potom scvrkne na rozprávkových 2,1 litra benzínu. Z domáceho wall boxu by sa mali batérie dobiť za 3,5 hodiny.

Škoda Superb iV

Škoda Superb i V Foto: IAA
Škoda Superb i V Škoda Superb i V

Česká Škoda sa „vystrieľala“ z noviniek už v prevej polovici roka. Predstavila Scalu aj Kamiq. A tak má výstavnú premiéru vo Frankfurte v podstate len vynovený Superb. No ten sme videli už v máji na majstrovstvách sveta v hokeji v Bratislave. Pripomeňme, že facelift mu konečne priniesol LED svetlá, digitálny kokpit či väčší infotainment s uhlopriečkou 9,2 palca. Absolútnou novinkou v ponuke je out-doorová verzia Scout. Tá má štandardne dodávaný paket pre zlé cesty, ktorý zhŕňa plastovú ochranu prahov, blatníkov ale aj kryt motora a o 15 mm väčšiu svetlú výšku. No najzaujímavejší je Superb iV, prvý plug-in hybrid značky. Ako inak, využil techniku VW Passat GTE. Takže spája zážihový agregát 1,4 TSI (115 kW) so synchrónnym elektromotorom (85 kW) a 7-stupňovou prevodovkou DSG. Celkový výkon sústavy je 160 kW. Batérie s kapacitou 13 kWh umožňujú elektrický dojazd 55 km a spotrebu zrážajú na 1,72 l na 100 km. Daňou za ekológiu je zmenšený kufor približne o 140 litrov. A to pri liftbacku aj kombi. Odveziete v nich 485, respektíve 510 litrov nákladu.

Smart EQ ForTwo/EQ ForFour

Smart EQ Foto: IAA
Smart EQ Smart EQ

A je to tu, malé Smarty skončili definitívne s benzínom. Z modernizovaných dvojičiek sa stali elektromobily. Podobne ako z trojičiek – Škoda Citigo, VW e-up! a Seatu Mii. Zvonka na to upozorňuje facelift s prepracovanou, nižšie umiestnenou maskou. Povinnú jazdu uzatvárajú nové zadné svetlá či nárazníky. V kabíne sa menil len infotainment, pripravený poskytovať informácie súvisiace s bezemisným pohonom a tiež spolupracujúci s novou aplikáciou, ktorá umožňuje kontrolu stavu nabitia akumulátorov na diaľku alebo nastavenie klimatizácie a času nabíjania. Technika sa ale nemenila. Smart jednoducho len prišiel o benzínové motory a ponechal si tie elektrické, ktoré mal. Vzadu pracuje elektromotor s výkonom 60 kW. Skromná zásoba akumulátorov s kapacitou 17,6 kWh stačí len na necelých 160 km jazdy, aj to podľa starého cyklu NEDC. Pomôcť má nová integrovaná nabíjačka, ktorá podporuje nabíjanie s výkonom 22 kW. Z domáceho wallboxu Smarty nabijete asi za 40 minút. Súčasná modernizácia je poslednou v réžii koncernu Daimler. Až 50-percentný podiel Smartu predal totiž čínskej automobilke Geely. Budúca generácia teda vznikne najskôr v Číne. Zároveň tým definitívne končí spolupráca s Renaultom, ktorý na spoločnej platforme vyrábal svoje Twingo.

VW ID.3

VW ID.3 Foto: IAA
VW ID.3 VW ID.3
Pôvodne mal vo Frankfurte debutovať Golf ôsmej generácie. Prednosť však dostala oveľa významnejšia novinka. VW ID.3 totiž otvára novú elektrickú kapitolu histórie automobilky. Má pre ňu rovnaký význam ako kedysi Beetle či Golf. Päťdverový hatchbcak sviežich tvarov má rozmery podobné Golfu. Na dĺžku meria 4 261, na šírku 1 809 a na výšku 1 552 mm. Rázvor náprav sa však natiahol až na 2 765 mm, takže sľubuje kabínu s priestorom na úrovni Passatu a kufor s objemom 385 litrov. Základom je novučičká elektrická platforma MEB so vzadu uloženým elektromotorom. Na trh sa dostane ID. 3 vo dvoch výkonových verziách – 100 alebo 150 kW. Maximálna rýchlosť je v oboch prípadoch 160 km/h. Dojazd záleží od akumulátorov umiestnených v podlahe. Tie môžu mať kapacitu 45, 58 alebo 77 kW. Potom prejdete s ID.3 buď 330, 420 alebo 550 km. Na rýchlonabíjacej stanici s výkonom 100 kW má stačiť 30 minút na to, aby ste načerpali energiu na ďalších 290 km jazdy. Revolučná novinka sa na trh chystá v polovici roka 2020. Ako prvá dorazí úvodná edícia VW ID.3 1ST so strednou kapacitou akumulátorov. Najvyššia úroveň bude obsahovať panoramatickú strechu, 20-palcové kolesá, head-up displej, matricové svetlá, asistenciu pre udržiavanie v jazdnom prúde či aparatúru Beats. Presné ceny zatiaľ zverejnené neboli. Základ má však štartovať pod 30 000 eurami.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #autosalón Frankfurt 2019
Články podľa značiek