EÚ chce ďalší povinný prvok výbavy áut. Proti úmrtiam zabudnutých detí

Každý rok sú hlásené tragické prípady úmrtí detí, ktoré rodičia zabudli v autách. Jednoducho, v horúcom počasí má takáto chyba fatálne následky. Euro NCAP preto do svojho bezpečnostného programu zahrnie systém detekcie detí na zadných sedadlách. Niektoré automobilky ho ponúkajú už dnes.

12.09.2019 12:00
debata (3)
Predchádzať zabudnutiu dieťaťa v aute dokážu už... Foto: Hyundai
Hyundai - Rear Occupant Alert Predchádzať zabudnutiu dieťaťa v aute dokážu už dnes viaceré systémy. Montuje ho napríklad Kia a Hyundai do svojich väčších modelov.

Sú to obrovské tragédie. Rodič zabudne dieťa v aute, a to vplyvom prehriatia interiéru skolabuje. Nie sú to ojedinelé prípady. Stačí nejaká zmena bežných návykov a cesta k tragédii je otvorená. Napríklad, ak vezie otec syna alebo dcéru do škôlky v rodine, kde túto činnosť vykonáva obvykle matka. Dieťa cestou zaspí, otec zabudne na škôlku, auto zaparkuje pred prácou a na omyl príde, až keď sa vracia domov. Bezpečnostné konzorcium Euro NCAP preto oznámilo, že v roku 2022 začne pri hodnotení áut zohľadňovať aj tento systém. Výrobcovia budú môcť získať za pripomienkovač detí na zadných sedadlách body, ktoré sa započítajú do kategórie ochrany detí.

Nejde o „povinnú jazdu“, ale ako ukázala minulosť, takáto forma nátlaku na výrobcov funguje veľmi účinne. Vidíme to na masovom zavádzaní autonómnych bŕzd či monitoringu jazdných prúdov a slepých uhlov zrkadiel. Automobilky ich zahŕňajú do sériovej výbavy raketovým tempom, aby mali šancu získať maximálny počet bezpečnostných hviezdičiek. Je ale možné, že nakoniec celý proces urýchlia európski úradníci. Únia totiž zvažuje, že tento systém bude povinný. Podobné kroky pripravujú regulátori aj v USA. Niektoré automobilky už dokonca takéto systémy majú. Napríklad GM predstavil Rear Seat Reminder v roku 2016 v GMC Acadia a následne ho použil v mnohých svojich modeloch.

Varovanie GM sa aktivuje v prípade, ak sú zadné dvere otvorené a zatvorené v čase, ktorý je blízky času štartovania vozidla. Elektronika potom jednoducho predpokladá, že na zadných sedadlách niekto sedí – aj bez senzorov v sedačkách. Pri vypnutí motora sa na prístrojovej doske objaví nápis „Pozri sa na zadné sedadlá“. Nissan zaviedol výstrahu Rear Door Alert v novom Pathfinderi a v roku 2022 ju plánuje dať do všetkých svojich modelov. Najnovší príspevok na túto tému prichádza od značky Hyundai v novom Santa Fe. Systém Rear Occupant Alert pracuje na základe ultrazvukových senzorov pohybu a okrem grafického či zvukového varovania dokáže poslať správu na mobilný telefón vodiča či viacerým oprávneným osobám.

Izraelská spoločnosť Vayyara Imaging, ktorá sa venuje detským bezpečnostným technológiám v autách, pracuje na sofistikovanejších riešeniach, než sú bežné senzory či algoritmy, ktoré riziko iba predpokladajú. Napríklad na umiestnení kamier a radarových senzorov v zadnej časti operadiel predných sedadiel. Tie by boli schopné určiť prítomnosť dieťaťa v aute bez akýchkoľvek pochybností. Sú také citlivé, že dokážu monitorovať cestujúceho už podľa srdcového tepu. To je výhoda, ak je dieťa v detskej sedačke otočené chrbtom ku smeru jazdy, takže kamera nemôže vidieť jeho tvár. „Tento problém sleduje čoraz viac ľudí. Myslím si, že čas, keď sa systém stane povinným, je veľmi blízko,“ povedal Raviv Melamed, šéf izraelskej firmy.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #deti #Euro NCAP
Články podľa značiek