Pri výstavbe ciest na severe Slovenska na ochranu zvierat nemysleli, ukázal projekt TransGreen

23.08.2019 (15:30)

Cieľom projektu, ktorý na Slovensku uskutočňuje Svetový fond na ochranu prírody (WWF Slovensko), je vybudovať zelené koridory pre zvieratá tam, kde sú najviac potrebné.

Migračné cesty veľkých šeliem a ďalších zvierat sú blokované dopravnou infraštruktúrou najmä na severe a v strede Slovenska. Zistil to projekt TransGreen, ktorý mapoval, kadiaľ zvieratá migrujú a aká je ich úmrtnosť na cestách a železniciach. Cieľom projektu, ktorý na Slovensku uskutočňuje Svetový fond na ochranu prírody (WWF Slovensko), je vybudovať zelené koridory pre zvieratá tam, kde sú najviac potrebné. „Pre prežitie šeliem ako vlk, rys či medveď nie je dôležité chrániť len izolované územia ako národné parky, ale aj ich migračné koridory medzi týmito územiami. Pri výstavbe na severe Slovenska sa na ich ochranu veľmi nemyslelo," konštatovala Miroslava Plassmann, riaditeľka WWF Slovensko, ktoré na projekte spolupracovalo so Štátnou ochranou prírody SR, Národnou diaľničnou spoločnosťou a Slovenskou technickou univerzitou.

Údolia riek Kysuca a Bystrica sú napríklad skoro úplne zastavané. Údolím Kysuce od Žiliny až po hranice s Poľskom tiež vedie frekventovaná cesta, železnica a stavia sa diaľnica. „Tieto bariéry výrazne sťažujú priechodnosť krajiny. Posledné ako-tak priechodné koridory zostali pri obciach Povina, Oščadnica či Svrčinovec, kde má stáť zelený most pre zvieratá," priblížil Peter Drengubiak z Chránenej krajinnej oblasti (CHKO) Kysuce. Zastavaná je podľa neho i Bystrická dolina v smere na Oravu, kde v máji zrazilo auto mladú medvedicu. Cestami a železnicou je obkolesený i Národný park (NP) Malá Fatra. „Na cestách a železniciach v okolí NP Malá Fatra bolo od roku 1997 doposiaľ zabitých 47 medveďov, v roku 2019 už tri medvede," upozornil riaditeľ Správy NP Malá Fatra Michal Kalaš. Podľa posledných údajov prejde pod Strečnom takmer 27-tisíc áut za 24 hodín. Cestou medzi Žilinou a Čadcou prejde za 24 hodín viac ako 14-tisíc áut. „Také čísla sú pre zvieratá už neprekonateľnou bariérou," doplnil Kalaš. Ťažko prekonateľnými bariérami sú aj cesty zo Zvolena cez Rožňavu do Košíc a z Košíc do Vyšného Nemeckého. Mnohými úsekmi prejde aj deväťtisíc áut za 24 hodín. Ako ukazujú výsledky projektu, bariérami sú i rozširujúca sa zástavba, rozsiahle polia, kde migrujúce zvieratá nenachádzajú úkryty a ploty okolo pozemkov. V NP Slovenský kras bolo identifikovaných osem zvieracích koridorov, pričom priechodnosť viacerých ohrozuje práve oplotenie. Csaba Balázs z CHKO Cerová vrchovina hovorí, že región má teraz príležitosť naplánovať celý systém migračných koridorov pre zvieratá v primeranej hustote a tak, aby bol naozaj funkčný.

Železničná spoločnosť Slovensko eviduje za uplynulý rok 857 zrážok so zverou, čo je o 38 menej ako rok predtým. Pokles pripisujú používaniu píšťaliek s ultrazvukom. Len jedna poisťovňa eviduje na Slovensku v minulom roku 2 864 nehôd so zverou. Ide o zrážky s väčšími zvieratami, pri ktorých vznikla škoda – so šelmami, diviakmi či srnami. Národná diaľničná spoločnosť sa snaží nehodám predchádzať tak, že oplotila všetky diaľnice. Pre zachovanie migrácie zvierat je však podľa WWF Slovensko dôležité, aby ploty viedli zvieratá k ekoduktom, tie sú však na Slovensku zatiaľ len tri.

Kým projekt TransGreen sa zameriaval na dopravné bariéry, pokračujúci projekt ConnectGreen sa sústredí na ochranu migračných koridorov zvierat už v čase územného plánovania ciest. Projekty sa uskutočňujú vo vybraných chránených územiach v piatich krajinách (SR, ČR, Maďarsko, Rumunsko, Ukrajina).
 
Zdroj: SITA, Foto: Sarah Pflug, Burst.shopify.com