Vitajte na webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

Reklama

Záverečný víkend Musica non grata

19. augusta 2019 Jozef Červenka Sezóna 2018/2019

Víkingur Ólafsson v Bratislave

Víkingur Ólafsson, koncert festivalu Viva Musica! 2019, foto: Zdenko Hanout
Veľkosť písma
A
A
A
Letný hudobný festival Viva Musica! aj v tomto roku predstavil v Bratislave špičkových hudobníkov v zaujímavej dramaturgii a originálnom kontexte. Jedným z najvýznamnejších hostí aktuálneho ročníka bol svetoznámy klavirista Víkingur Ólafsson. Na svojom koncerte vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu predstavil program, ktorý nikto nečakal.

Tridsaťpäťročný islandský klavirista Víkingur Ólafsson, rodák z Reykjavíku, začal hrať na klavíri už v útlom veku, pod vedením svojej matky, klavírnej pedagogičky. Neskôr klavír študoval na Julliard School v New Yorku. Jeho kariéra sa rozbiehala pozvoľna, od jej začiatku venoval mimoriadnu pozornosť interpretácii súčasnej hudby.

Víkingur Ólafsson, koncert festivalu Viva Musica! 2019, foto: Zdenko Hanout

Uviedol v premiére viacero klavírnych kompozícií islandských skladateľov: Snorriho Sigfúsa Birgissona, Daníela Bjarnasona a Haukura Tómassona. Spolupracoval a spoločne vystúpil tiež so slávnym predstaviteľom minimalizmu Philipom Glassom a s hudobníčkou alternatívnej scény Björk. Na svojom vlastnom labeli Dirrindi vydal v rokoch 2009 – 2012 tri albumy s klavírnou hudbou Brahmsa, Beethovena, Chopina a Schubertovu Zimnú cestu s basistom Kristinnom Sigmundssonom, ktorá bola v roku 2012 na Islande ocenená ako najlepší klasický album roka. Od roku 2012 každoročne poriada vlastný hudobný festival Reykjavík Midsummer Music, vo Švédsku je umeleckým riaditeľom festivalu Vinterfest. Moderoval v islandskej televízii a rozhlase programy o klasickej hudbe.

V roku 2016 podpísal Víkingur Ólafsson exkluzívnu zmluvu s vydavateľstvom Deutsche Grammophon, kde mu začiatkom roku 2017 vyšiel kritikou vysoko hodnotený a poslucháčsky mimoriadne úspešný album s klavírnou hudbou Philipa Glassa. Noviny The New York Times ho vtedy označili za „islandského Glenna Goulda“. Jeho interpretácia Glassovej hudby mimoriadne prekvapila, dokázal zo skladateľovho minimalizmu vyhmatať nečakane poetické vrstvy a až impresionistickú farebnosť. Na druhom albume s lakonickým názvom Johann Sebastian Bach predstavil obsiahly výber klavírnych skladieb a transkripcií barokového giganta: pestrú a dramaturgicky inteligentne zostavenú kolekciu známych i zriedkavo uvádzaných Bachových diel, vrátane úprav a transkripcií od Wilhelma Kempffa, Feruccia Busoniho, Sergeja Rachmaninova, Alexndra Silotiho a samotného Ólafssona. Svojou bachovskou interpretáciou dokázal, že rozhodne nie je žiadnym gouldovským epigónom, ale svojbytným virtuózom s veľmi osobitým pohľadom na interpretovanú hudbu. Za album získal prestížne ocenenie BBC Music Magazine Awards v dvoch kategóriách: „Album roka“ a „Najlepší inštrumentálny album“.

Víkingur Ólafsson, koncert festivalu Viva Musica! 2019, foto: Zdenko Hanout

Víkingur Ólafsson v súčasnosti koncertuje po celom svete; v Bratislave sa predstavil po prvýkrát – sólovým recitálom. Agentúra Viva Musica! pôvodne avizovala koncert, v programe ktorého mal zaznieť klavírny cyklus Modesta Mussorgského Obrázky z výstavy. Klavirista však pôvodný plán už na svojom predchádzajúcom vystúpení na festivale Rheingau v Schloss Johannisberg zmenil a predstavil sa aj bratislavskému publiku s nezvyčajne komponovaným programom zostaveným z diel dvoch francúzskych autorov: Jeana-Philippa Rameaua (1683 – 1764) a Clauda Debussyho (1862 – 1918).

Návštevníkom zmenu v programovom bulletine vysvetlil takto: „… celé leto som strávil skúmaním hudby francúzskych hudobných skladateľov Clauda Debussyho a Jeana-Philippa Rameaua. Bolo to fascinujúce. Debussyho hudba má hlboké korene vo francúzskom období baroka, v Rameauovej hudbe obzvlášť – a vizionárska povaha Rameauovej tvorby, tak zriedka uvádzanej na modernom klavíri, je zdrojom neustáleho potešenia. Tento program som vytvoril ako dialóg medzi týmito dvomi autormi. Ich hudobná tvorba je bohatá a vzrušujúca, preto verím, že mi odpustíte, že dnešný recitál venujem práve im…“.

Víkingur Ólafsson, koncert festivalu Viva Musica! 2019, foto: Zdenko Hanout

Ólafsson zostavil dramaturgicky neobyčajne hodnotnú kolekciu z diel oboch autorov do pozoruhodne kompaktného celku. Nečakanú myšlienkovú blízkosť ich tvorby podčiarkol hrou bez prerušenia, attacca – každé ďalšie dielo sa začalo priam do dozvuku predchádzajúceho. Viem si predstaviť, že by koncert mohol znieť aj bez prestávky ako monumentálna klavírna „symfónia“. Úvodné Debussyho prelúdium Vyvolená vystriedala Rameaova Suita e mol, ktorá plynule pokračovala Debussyho drobnými skladbami zo Štajerskej tarantely, RytínDetského kútika. Nasledujúcu Rameauovu Suitu D dur nakrátko vystriedali Debussyho Stopy v snehu a prvú polovicu večera ukončil opäť Rameau pokračovaním Suity D dur.

Po prestávke program začal premiérovým uvedením Ólafssonovej vlastnej úpravy motívu vstupu Polimnie z Rameauovej opery Les Boréades, ktorú vystriedali Debussyho prelúdiá Dievča s vlasmi ako ľan a Ondine. Nasledovali dve Rameauove diela: Pièces de clavecin 10&11 a Suita g mol. Program vygradoval tromi Debussyho skladbami Pour le piano: Prelúdium, Sarabanda a Toccata.

Víkingur Ólafsson je typ tvorivého hudobníka, ktorý má vyhranený názor na interpretované skladby. Ten však nespočíva v tom, že by ich zásadne menil na svoj obraz, ale predkladá ich spôsobom, ktorý odhaľuje skryté hĺbky a podporí najlepšie vlastnosti. Ide o zriedkavú kombináciu čistého technického lesku, racionálne kontrolovanej expresivity, prostej ľudskosti a interpretačnej hĺbky. Vo francúzskom programe bol Islanďan dokonale francúzsky s impresionisticky jemnými a akoby zahmlenými farbami, ktoré rozjasňoval barokovou priezračnosťou. Je neuveriteľné, čo dokázal objaviť v Debussyho často uvádzaných prelúdiách, hoci aj len prostredníctvom dramaturgicky vypointovaného umiestnenia do kontextu s Rameauovými skladbami. Debussyovskú „vzdušnosť“ docielil nielen rafinovaným úderom, ale aj citlivou, až asketickou pedalizáciou. V Rameauovi sa mu podarilo dosiahnuť náladu perlivého zvuku čembala bez najmenšej stopy romantizácie. Sotva počuteľné pianissimá v Debussym akoby ani neboli z tohto sveta.

Víkingur Ólafsson, koncert festivalu Viva Musica! 2019, foto: Zdenko Hanout

Takmer nedýchajúce publikum vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu pripravilo Víkingurovi Ólafssonovi, ktorý hral takmer dvojhodinový program spamäti, veľké ovácie. Klavirista sa odmenil dvomi prídavkami: Prelúdiom h mol Johanna Sebastiana Bacha v úprave Alexandra Silotiho a Etudou č. 13 Philipa Glassa.

Autor: Jozef Červenka

písané z koncertu 16. 8. 2019

Víkingur Ólafsson, klavír
koncert v rámci festivalu Viva Musica! 2019
Slovenský rozhlas, veľké koncertné štúdio, 16. augusta 2019

program:

Claude Debussy – Prelúdium Vyvolená
Jean-Philippe Rameau – Suita e mol (výber)
Debussy – Danse, Záhrady v daždi, Serenáda pre bábiku, Tancujúci sneh
Rameau – Suita D dur (výber)
Debussy – Prelúdium Kroky v snehu
Rameau – Suita D dur (výber)

***

Rameau / Víkingur Ólafsson – Entrée de Polimnie (Les Boréades)
Debussy – Prelúdiá Dievča s vlasmi ako ľan, Ondine
Rameau – Pièces de clavecin 10&11, Suita g mol (výber)
Debussy – Pour le piano

www.vivamusica.sk

Zdieľať:

O autorovi

Jozef Červenka
hudobný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT), od roku 2021 šéfdramaturg Opery SND.
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.


P. I. Čajkovskij: Eugen Onegin
Deutsche Oper am Rhein
záznam predstavenia zo marca 2024
obsah, osoby, obsadenie a viac info TU...