Mať elektromobil vo firemnej garáži je podľa mnohých stále hlavne záležitosťou prestíže. Poukazujú tak na cenu, ktorá je v porovnaní s klasickým vozidlom so spaľovacím motorom vyššia. Na druhej strane, popri prestíži je to aj spoločenská zodpovednosť a ekozmýšľanie, ktoré by mali pootvoriť e-autám bránu do vašej firemnej garáže. Spolužitie s elektromobilom pritom nemusí byť finančne až také nákladné. Ako sa zhodujú odborníci, stačí optimálne nastavenie parametrov.

Ako si správne nastaviť parametre?

„Hoci sa cena elektromobilov pohybuje v priemere okolo 30-tisíc eur, nemala by byť najdôležitejším parametrom pri rozhodovaní sa. Pri obstaraní vozidla je oveľa dôležitejšie pozerať sa na celkové prevádzkové náklady či celkové náklady mobility – teda aj vrátane paliva a servisu za štvor-, respektíve päťročné obdobie, po ktorom by obvykle vo firmách malo dôjsť k výmene vozidla,“ hovorí Lucia Čišková, výkonná riaditeľka spoločnosti Business Lease Slovakia.

Pri porovnaní celkových prevádzkových nákladov či celkových nákladov mobility už elektromobil zotiera rozdiely. Servisné náklady sú totiž pri elektromobile výrazne nižšie než pri vozidle so spaľovacím motorom. Obdobne, kým náklady na palivo predstavujú až štvrtinu priemerných nákladov na flotilu, v prípade elektromobilu platí, že čím viac jazdí, tým sú náklady nižšie. „V priemere môžu byť o 20 % až 30 % nižšie než pri fosílnych palivách. Základom je optimalizácia nabíjania cez domáce nabíjacie stanice s nabíjacími programami prevádzkovateľov nabíjacej infraštruktúry,“ dodáva s tým, že parametre sa dajú nastaviť aj voľbou formy obstarania. „Ak je pre firmu prvoradá mobilita a nie vlastníctvo vozidla, vysokej vstupnej investícii sa dá vyhnúť operatívnym lízingom. Ten umožní aj optimálne nastaviť cash flow,“ podotýka Lucia Čišková.

Podstatou operatívneho lízingu je, že v rámci mesačných platieb prefinancujete len rozdiel medzi nadobúdacou cenou vozidla a jeho zostatkovou hodnotou po skončení nájmu. Teda len skutočne využitý čas pri využívaní plného servisu a služieb, a to bez prevádzkových a finančných rizík. „Keďže elektromobily majú vysokú zostatkovú hodnotu, firmy môžu siahnuť aj po novinkách. V operatívnom lízingu je zostatková hodnota vozidla po skončení nájmu veľmi dôležitá. Od nej do veľkej miery závisí aj výška mesačnej platby,“ dodáva výkonná riaditeľka. Ďalšími parametrami sú ročný nájazd vozidla či dĺžka nájmu.

Preverte si dojazd a dosah

Dojazd elektromobilov sa s každým novým modelom predlžuje. Najnovšie modely už prejdú 400 až 600 km a dopredu ide aj vývoj v oblasti rýchleho nabíjania, s cieľom dobiť elektromobil do siedmich minút. V dôsledku toho elektromobilita prestáva byť len mestskou či regionálnou témou, ale využívať ju môžu aj firmy, ktoré potrebujú po Slovensku či po Európe vysielať svojich obchodných zástupcov.

Hoci podľa štatistík je až 70 % jázd v Európe len do 40 km denne, elektromobilita je riešením nielen v rámci mestskej mobility, ale vďaka rýchlemu dobitiu a pokrytiu nabíjacími stanicami aj celoslovenskej,“ podotýka Lucia Čišková. Pravdou totiž je, že súčasná infraštruktúra umožňuje pohodlné spojenie zo západu na východ krajiny. Nabíjacie stanice sú prístupné na strategických bodoch ako parkoviská, ale i v nákupných centrách. Aj počas biznis rokovaní sa tak vozidlo dá nabiť v prípade potreby na superchargeroch či rýchlonabíjacích staniciach.

Aké nabíjanie zvoliť?

„Infraštruktúra dobíjania je však aj všade tam, kde sú dostupné bežné zásuvky s elektrickou energiou. Základom je návyk pri každom odstavení elektromobilu na parkovacie miesto napojiť vozidlo na zdroj nabíjania,“ upozorňuje Čišková. Domáce nabíjanie, najmä nočné, je lacnejšie. Okrem toho je optimálne batériu dobíjať v šetrnom režime, čo predlžuje životnosť.

Samozrejme, to, aká nabíjačka je v prípade firmy ideálna, závisí aj od typu podnikania. V prípade prepravných spoločností, ktoré nabíjajú elektrické vozidlá v noci, a teda v rámci dňa ich už nepotrebujú dobíjať, nie je potrebné investovať do rýchlonabíjacej infraštruktúry. Nočné pomalé nabíjanie je pre nich lacnejšie a zároveň dostatočné pre denné rozvozy. V prípade taxislužieb, ktoré potrebujú elektrické vozidlá dobíjať priebežne, aj v rámci dňa počas prestojov, je výhodnejšie zas využiť dostupné siete rýchlonabíjačiek.

Rastie už aj záujem firiem o rýchlonabíjacie stanice z veľkej miery pre vlastnú potrebu, no s možnosťou ponúkať aj verejné nabíjanie, aby sa vám investícia vrátila. Ak chcete v rámci firemných benefitov poskytovať zamestnancovi vozidlo aj na súkromné účely, je na zváženie možnosť v prípade rodinných domov inštalovať radšej tzv. wallboxy, ktoré sú bezpečnejšou a výkonnejšou alternatívou než nabíjanie z bežnej domácej zásuvky.

Inštalácia stanice

Pokiaľ ide o samotnú inštaláciu a podmienky, jednoduchší postup je v prípade nabíjacích wallboxov, ktoré sa montujú na stenu, pretože stačí vyriešiť elektrickú prípojku a revíziu, vrátane projektovej elektrodokumentácie, a možno nabíjať. V prípade, ak sa nabíjacia stanica inštaluje na pevný základ, je to už zložitejšie. Okrem spomenutého je potrebné vybaviť ohlásenie drobnej stavby na stavebnom úrade, k čomu je nutná jednoduchá stavebná dokumentácia, a preukázanie vzťahu k pozemku listom vlastníctva alebo nájomnou zmluvou. Tento proces trvá jeden až jeden a pol mesiaca. Zabudnúť však netreba ani na preverenie dostupného voľného elektrického výkonu v sieti v danej nehnuteľnosti, a to v závislosti od výkonu nabíjacej stanice a počtu staníc.

Článok je krátený pre účely webu. Celý ho nájdete v časopise Zisk manažment. 


Zaujímavosť: Schválené opatrenia na podporu elektromobility

Podpora elektromobility bude na Slovensku pokračovať aj v ďalšom období. Vláda totiž ešte v marci tohto roka schválila Akčný plán rozvoja elektromobility z dielne rezortu hospodárstva. Ako informoval na rokovaní vlády minister hospodárstva Peter Žiga, schválený materiál obsahuje 15 konkrétnych opatrení, ktoré by mali byť realizované do dvoch rokov. Cieľom je nielen zvýšiť počet elektromobilov na slovenských cestách, ale aj rozvoj potrebnej infraštruktúry či investície do výskumu a vývoja komponentov do elektromobilov. Medzi hlavné opatrenia patrí napríklad uplatňovanie princípov zeleného verejného obstarávania pri nákupe vozidiel, odlíšiteľné označenie elektrických áut, zrýchlené odpisy elektromobilov a nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá, využívanie vyhradených jazdných pruhov elektrickými vozidlami či podpora legislatívy pri budovaní nabíjacej infraštruktúry pri výstavbe nových parkovacích miest. K 31. decembru minulého roka bolo na Slovensku v kategóriách M1 celkovo 951 batériových elektrických vozidiel a 619 plug-in hybridných elektrických vozidiel a v N1 74 batériových elektrických vozidiel.