Highways England (národná diaľničná spoločnosť v Británii) pracuje na výskume využívania recyklovaných odpadových materiálov v povrchoch vozoviek. Na obnovu diaľničného úseku M1 v East Midlands sa rozhodli použiť asfalt s granulovanou gumou zo starých pneumatík. Tento materiál vyvinula britská spoločnosť Tarmac, ktorá sa sústredí na vývoj nových stavebných technológií.

Okrem britskej firmy sa obdobnej problematike venujú aj v USA.
Zdroj: Tarmac

Mix asfaltu, respektíve materiálu použitého na opravu a stavbu ciest, má prispieť k ich nižšej cene. No zároveň má zabezpečiť nezávadnosť voči životnému prostrediu. Prvý takýto úsok je použitý na diaľnici blízko Leicesteru a v blízkom období bude podliehať testovaniu s cieľom zistiť, či by táto nová zmes mohla byť používaná aj v budúcnosti na iných cestách.

Použitie vyradených pneumatík má obrovské ekonomické a ekologické výhody. Každý rok sa v Británii vyprodukuje vyše 40 miliónov gúm, no z krajiny sa ich vyvezie len 500-tisíc. Ukladanie takéhoto odpadu na skládkach zakazuje nariadenie Európskej únie a tak často končí v krajinách Blízkeho východu či Ázie. Napríklad v Kuvajte je skládka obsahujúca vyše 7 miliónov pneumatík a toto miesto je tak veľké, že je ho údajne vidieť aj z vesmíru.

Povrch vozoviek by mohol byť v budúcnosti sčasti gumený.
Zdroj: Pixabay

Spoločnosť  Tarmac však odhaduje, že by sa na každý jeden kilometer cesty pokrytej novým materiálom mohlo použiť až 750 použitých pneumatík v závislosti od hrúbky vozovky. V takomto prípade by cena materiálu na stavbu ciest klesla a vyriešil by sa aj problém so skladovaním a vyvážaním gumeného odpadu. Nahromadené množstvo pneumatík by tak bolo možné zredukovať veľmi rýchlo.