Vo vysokej nadmorskej výške prichádza motor vášho auta o výkon. Vzduch tam má menšiu hustotu a obsahuje menej molekúl kyslíka, v dôsledku čoho dochádza v pohonnej jednotke vozidla k nižšej kompresii. Výsledkom je nekvalitné zapálenie pracovnej zmesi. Týka sa to najmä atmosférických agregátov, ani tie prepĺňané však nie sú voči tomuto efektu odolné. O koľko koní v horách prichádzajú?

Straty výkonu sú individuálne, no môžu dosiahnuť pokojne aj viac než 15%.
Zdroj: Pixabay

Keďže existuje veľké množstvo rôznych motorov pracujúcich odlišnými spôsobmi, nedá sa povedať celoplošne platné číslo. Všeobecne známa hodnota však hovorí o 2 - 3% straty výkonu pri atmosférickom motore na každých 300 metrov nadmorskej výšky. Ak teda cestujete do hôr, ktorých výška je 1 500 metrov nad morom, môžete prísť o 10 až 15% výkonu, pričom túto zmenu pocítia hlavne majitelia slabších agregátov.

Pri prepĺňaných pohonných jednotkách je situácia iná. Tie vďaka turbodúchadlu dokážu aj vo vyššej nadmorskej výške a redšom vzduchu vytvoriť vyššiu kompresiu a teda aj lepšie zapáliť zmes. Strata výkonu sa môže líšiť aj v závislosti od roku výroby vozidla. Moderné autá sú oproti starým komplikovanejšie, no s rastúcou vzdialenosťou od hladiny mora si vďaka vyššej efektivite spaľovania poradia lepšie.

V horských oblastiach sa dá často nájsť benzín s nižším oktánovým číslom.
Zdroj: Pixabay

Najmä v prípade atmosfér je dôležité oktánové číslo benzínu. Čím je vyššie, tým je toto palivo odolnejšie voči samovznieteniu pri kompresii vznikajúcej vo valci. V takýchto polohách je nižšia odolnosť paliva proti vznieteniu žiadaná, pretože tu atmosférické motory nedokážu vytvoriť rovnakú kompresiu ako pri nulovej nadmorskej výške. Nižšie oktánové číslo tak dokáže zabezpečiť zapálenie zmesi aj vysoko v horách.

Z tohto dôvodu možno v niektorých krajinách nájsť vo vyšších nadmorských výškach aj benzín s oktánovým číslom 85. A tým nemyslíme rozvojové štáty ako Kolumbia či Venezuela, týka sa to napríklad aj viacerých častí Spojených štátov pokrytých vysokými horami. Na území Európskej únie sa však s oktánovým číslom nižším ako 95 spravidla nestretnete.