Drakula volí Škodu? Kodiaqom RS cez Transfagarasan

Odkladám príbor od dojedeného obeda. Spod slnečníka sledujem do výšky týčiace sa rumunské hory. Hľadám údolie alebo sedlo, cez ktoré by mohla viesť cesta. Nič také tam nie je. Rumunská legendárna cesta 7C známa ako Transfagarasanský priesmyk vedie priamo cez najvyššie miesta. Prevaľujúce sa dažďové mraky zahaľujú vrchol.

18.08.2019 07:00
debata (7)
Transfagarasan: 90 kilometrov dlhá horská cesta... Foto: Martin Majerníček, Pravda
Transfagarasanská magistrála Transfagarasan: 90 kilometrov dlhá horská cesta postavená v najťažších prírodných podmienkach rumunskej Transylvánie.

Následne sa môj pohľad zatúla na parkovisko. Pozerám sa na modrú Škodu Kodiaq RS s bratislavským evidenčným číslom. So svojou výškou 1 882 mm prečnieva ponad vedľa zaparkované autá. Skrýva sa v nej 240 koní, 500 Nm, 2 turbodúchadlá, 7 prevodových stupňov automatickej prevodovky a pohon oboch náprav. Je to správne auto na prechod cesty, ktorú mnohí označujú za najlepšiu a najkrajšiu na svete? Veď váži takmer 2 tony.

Transfagarasanský priesmyk je 90 kilometrov dlhá cesta hodená do drsných prírodných podmienok rumunskej Transylvánie. Cestu dal v rokoch 1970 až 1974 postaviť bývalý prezident Rumunskej socialistickej republiky Nicolae Ceaușescu. Cesta sa nachádza medzi mestami Sibiu, Pitești a Brašov. Kraj legendárneho grófa Drakulu má rozvoj turistického ruchu ešte len pred sebou. Táto cesta je veľkým lákadlom už dnes.

Cesta stúpa až do oblakov. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Kodiaq RS Cesta stúpa až do oblakov.

Vyrážame. Sme na severnej strane priesmyku. Cesta začína stúpať zľahka. Úvodné kilometre Kodiaq RS zvláda bez problémov. Presne tak ako zvládol približne 900 kilometrový diaľničný presun zo Slovenska, cez Maďarsko až do Transylvánie. V komfortnom režime ako pohodlný diaľničný dostavník.

Stúpanie naberá na intenzite. Začína mi byť jasné, že bez úprav nastavenia to nepôjde. V štandardnom nastavení automatická prevodovka radí príliš vysoké stupne. Dvojlitrový naftový motor ženie takmer do voľnobežných otáčok. Ten vibruje a duní, no akcelerácia neprichádza. Automat neochotne podradí až po dlhom stláčaní plynu.

Jazdné režimy výrazne zmenia správanie auta. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Kodiaq RS Jazdné režimy výrazne zmenia správanie auta.

Prvou pomocou je jednoduché potiahnutie páky prevodovky smerom dozadu, kedy sa aktivuje športový mód prevodovky a automat okamžite podradí. Motor teda podrží v prijateľnejšom otáčkovom spektre. Prichádzajú prvé zákruty. Kodiaq sa ponára do tlmičov. Periférne vidím, že spolujazdkyňa je chvíľu vyššie ako ja, chvíľu nižšie.

Aktivujem športový jazdný režim, utlmujem stabilizačný systém. Postoj Kodiaqu sa okamžite spevní. Začína kopírovať nerovnosti cesty, no hlavne v zákrutách odrazu drží omnoho istejšie. Riadenie je tuhšie. Mám pocit, že mám viac informácií o tom, čo sa deje pod 20-palcovými kolesami. Akoby auto schudlo 200 kíl. Je to veľký rozdiel.

Popri ceste sú odstavné plochy, ktoré sú plné... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Kodiaq RS Popri ceste sú odstavné plochy, ktoré sú plné áut. Každý si chce odfotiť výhľad.

Stúpame veľkou rýchlosťou. 20-palcové kolesá nestrácajú priľnavosť ani v najostrejších zákrutách. Dvojspojková automatická prevodovka DSG radí smerom nahor prevodové stupne rýchlo ako samopal. Ešteže má Kodiaq RS digitálny prístrojový štít, inak by tradičná ručička otáčkomera snáď ani nestíhala sledovať rýchle zmeny otáčok. Podraďovanie jej už tak rýchlo nejde.

Predbieham jedno auto za druhým. Na Transfagarasane sa stretáva celá Európa. Na krátkej rovinke púšťam českých motorkárov, s ktorými nedokážem držať tempo. Hravo prekračujem nadmorskú výšku 1000 metrov. Ak by táto cesta ležala v Rakúsku, už dávno by bol vstup na ňu spoplatnený. Rumuni sa na to zatiaľ neodhodlali, no myslím si, že je to len otázka času.

Kvalita asfaltu nie je zlá. Čím bližšie k... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Transfagarasan Kvalita asfaltu nie je zlá. Čím bližšie k vrcholu, tým hustejšia premávka.

Po niekoľkých minútach sa predomnou otvárajú dychberúce výhľady. Z lesov sa objavuje vodopád. Hustý les ustupuje, dostávame sa do pásma kosodreviny. Navigácia hlási nadmorskú výšku vyššiu ako 1 500 metrov. Premávka však hustne. Tempo jazdy klesá. Predbiehať nemá zmysel.

Stále častejšie stojím a s otvorenými ústami sledujem okolie. Kodiaq pri prvom zastavení bez váhania vypne motor aj napriek tomu, že jeho teplota presahuje 100 stupňov. Pri ďalších mu to už deaktivovaný systém štart-stop nedovolí. Cez horský priesmyk sa valia oblaky. Teplota klesá.

Vrchol bol ťažko prejazdný. Nie pre nekvalitný asfalt či sneh. Dôvodom bol vysoký počet odstavených áut a chodcov. Zastaviť nie je kde. Navigácia ukazuje takmer 2 050 metrov nad morom. S autom som bol vyššie len raz. S BMW M4 na ceste vedúcej popod rakúsky Grossglockner.

Kým na severnej strane priesmyku bolo v čase... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Kodiaq RS Kým na severnej strane priesmyku bolo v čase nášho prejazdu zamračené, na juhu svietilo slnko. Teplota ani uprostred najteplejšieho leta neprekročila 13 stupňov.

Na vrchole Transfagarasanu je tunel, po prejazde ktorého nasleduje prudké klesanie. Automatická prevodovka pochopila zmenu podmienok takmer okamžite a motor drží vo vyšších otáčkach tak, aby v prudkom klesaní pomáhal brzdám.

Na južnej strane pohoria sekvencie zákrut nekončia. V najstrmších klesaniach, kde by aj pešia turistika bola veľmi obtiažna, pokračujú prudké 180-stupňové zákruty. Po zídení do údolia počet zákrut narastá, ich polomery sú však menšie.

Transfagarasan prekonáva nadmorskú výšku 2000... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Transfagarasan Transfagarasan prekonáva nadmorskú výšku 2000 metrov.

Kvalita ciest

Rumunsko má vzhľadom na svoju rozlohu málo diaľnic. Existujúce úseky sa nachádzajú najmä v nížinách a v okolí väčších miest. Miestami kritická situácia je v horách, kde si výstavba diaľničných úsekov vyžiada vybudovanie mnohých tunelov.

Pred cestou som sa dočítal, že rumunské cesty sú v zlom stave. Nie je úplne pravda. Mnohé rumunské cesty sú preťažené a zničené. Bez problémov narazíte na úseky s úplne novým asfaltom. A rovnako tak natrafíte aj na úseky v rekonštrukcii, často so slabým označením.

V klesaní smerom k priehrade Vidraru sa pred nami odrazu objavujú vyfrézované časti vozovky. Buď je odstránená celá vrchná vrstva vozovky, alebo cestári vyfrézovali len pásy v konkrétnom jazdnom pruhu. Miestami cesta pripomína šachovnicu. Prudké brzdenie a zvírený prach sú v tomto úseku bežným javom.

Hĺbka odstráneného asfaltu však nie je veľká. Hrozba preseknutia nízkoprofilových pneumatík je pomerne malá. Kodiaq RS má na 20-palcových diskoch obuté pneumatiky s rozmermi 235/45.

Oblasť vyfrézovaného asfaltu končí. Na miestach, kde cesta tesne obchádza priehradu Vidraru sa tesne za zákrutou pred nami objaví stádo približne 100 oviec. Miestny bača ich ženie priamo po ceste oproti nám, do neprehľadnej pravotočivej zákruty. Medzi ovcami sú ukryté autá, ktoré sa cez stádo pokúšajú predrať a predbehnúť ho.

Neďaleko priehrady Vidraru sme stretli pri... Foto: Pravda, Martin Majerníček
priehrada Vidraru Neďaleko priehrady Vidraru sme stretli pri ceste troch medveďov.

O niekoľko kilometrov ďalej pri ceste stretávame tri medvede. Medvedica s troma malými medvieďatami sedí priamo pri zvodidlách a pozoruje modrého Kodiaqa. Približne 400 metrov od nich je funkčná reštaurácia plná ľudí.

Transfagarasan nie je jediné miesto v Rumunsko, ktoré by fanúšikovia šoférovania mali navštíviť. Cesty v Karpatoch pripomínajú naše horské priechody. Sú však často omnoho dlhšie a plné nákladných áut a túlavých psov.

Najmä túlavých psov sa v porovnaní so Slovenskom v okolí ciest pohybuje neporovnateľne viac. Celé generácie, ktoré prežili pri rušných cestách sa naučili, ako sa v súvislosti s premávkou správať. Často sa pohybujú po krajnici a prechádzajúcim autám neprekážajú.

Škoda Kodiaq RS má pohotovostnú hmotnosť 1 895... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS má pohotovostnú hmotnosť 1 895 až 2 015 kg.

Dve turbá sa zídu

Napriek výkonu 240 koní a krútiacemu momentu 500 Nm Kodiaq RS na posádku neudiera drvivou silou zrýchlenia. Nástup sily je postupný. V normálnom a komfortnom režime mám skôr pocit, že zdržanlivý. Agregát si stráži emisie. Z reťaze sa odviaže až v športovom režime.

Štandardnou súčasťou verzie RS je digitálny... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Kodiaq RS Štandardnou súčasťou verzie RS je digitálny prístrojový štít, perforovanou kožou potiahnutý volant a športové predné sedadlá.

Z 0 na 100 km/h Kodiaq RS zrýchľuje 7 sekúnd. Maximálna rýchlosť je 221 km/h. Napriek dvom turbám je maximálny krútiaci moment dostupný až od 1 750 otáčok. Z toho dôvodu vodič po prudkom stlačení plynu často chvíľu načaká na podradenie. Automat mimo športového režimu vždy radí vysoké prevodové stupne.

Je to ako snaha vyhnať medveďa Kodiaq z brlohu. Plyn treba zatlačiť výdatne. Chvíľu počkať na správny stupeň a potom nastúpi medvedia sila. Najväčšie SUV od Škodyzačne naberať rýchlosť prekvapivo dravo.

Škoda Kodiaq RS má k dispozícii len 2 litrový... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS má k dispozícii len 2 litrový naftový štvorvalec s dvojicou turbodúchadiel.

Pri dlhších cestách si pohodlie užijú najmä cestujúci na zadných sedadlách. Tie majú totiž nastaviteľné hlavové opierky, ktoré poskytujú aj postrannú poporu hlavám cestujúcich. Vpredu sú športové sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami. Do batožinového priestoru sa zmestí 725 litrov, čo je dostatok miesta pre štvor alebo päťčlennú posádku.

Kodiaq RS nie je „nástrojom“ pre jazdu na okruhu. Ide o pohodlné auto, ktoré v bežné dni bez problémov zvládne nástrahy ciest. Uchytí sa aj ako rodinné auto. V športovom režime však priostrí a začne sa správať ako omnoho menšie a ľahšie auto.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 699
Šírka (mm) 1 882
Výška (mm) 1 686
Rázvor (mm) 2 790
Objem batožinového priestoru (l) 725/1 960
Objem palivovej nádrže (l) 60 + 20 SCR
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 895 – 2 015
Rozmery kolies 235/45 R20
Technické údaje  
Typ motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 968
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 176/240 pri 4 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 500 pri 1 750 – 2 500
Prevodovka automatická 7-stupňová
Poháňaná náprava obe
Max. rýchlosť (km/h) 221
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 6,9
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 7,6 – 8,3
Spotreba (test) (l/100km) 7,7
Ceny a záruka  
Základná cena modelu Škoda Kodiaq RS 49 990 eur
Cena testovaného auta 52 266 eur
Záruka 5 rokov/100 000 km (prvé 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených km)
Škoda Kodiaq RS
Škoda Kodiaq RS
+33Škoda Kodiaq RS

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Škoda #Rumunsko #SUV #Transfagarasan #Škoda Kodiaq RS
Články podľa značiek