Foto: Pixabay

Vedci identifikovali ďalších 8 záhadných opakujúcich sa rýchlych rádiových zábleskov.

Trvajú len niekoľko milisekúnd a k Zemi prichádzajú zo vzdialených galaxií. Najväčšou záhadou však je, ako vlastne vznikajú. O pôvode rýchlych rádiových zábleskov existuje hneď niekoľko desiatok rôznych viac či menej vedeckých hypotéz. Niektoré hovoria o hviezdach, pulzaroch, ale aj mimozemských lodiach. Teraz sú však vedci k vyriešeniu záhady o krok bližšie.

Článok pokračuje pod videom ↓

Rýchly rádiový záblesk vedci po prvý raz zachytili v roku 2007. V nasledujúcich rokoch pozorovali ďalších 85. Dva z nich však boli zaujímavejšie ako ostatné, pretože sa opakovali a k Zemi prichádzali z rovnakého miesta. Ostatné trvali milisekundy a potom naveky zmizli. Ten druhý opakujúci sa zachytil kanadský teleskop CHIME v januári tohto roku. A od tohto momentu sa vedci pustili do detailného skúmania záhadného vesmírneho javu.

Teleskop CHIME, foto: Andre Recnik [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons
Ako informuje prestížny vedecký portál Nature s odvolaním na štúdiu publikovanú kanadskými vedcami, teleskopu CHIME sa podarilo odhaliť 8 rýchlych rádiových zábleskov, ktoré sa pravidelne vracajú k Zemi zo vzdialených častí hlbokého vesmíru. Pre záhadu tohto fenoménu sa tak aspoň na tento moment stáva symbolickým číslo 10. Práve toľko opakovaných zábleskov ľudstvo doposiaľ identifikovalo a práve 10 je rekord opakovaní jedného z nich.

Rýchle rádiové záblesky majú okolo seba aj napriek tomu viac otáznikov ako odpovedí. Vyzerá to však tak, že pochádzajú z rôznych miest hlbokého vesmíru, v ktorých panujú aj rôzne podmienky. Prvé dva opakované záblesky pochádzali podľa charakteru signálu zo silno magnetizovaného prostredia, v jednom však energia magnetického poľa dosahovala približne 100-násobnú silu. Novoidentifikované signály sa od seba tiež vzájomne odlišujú. Niektoré sa opakujú rýchlejšie, iné sú dlho „ticho“ a potom sa ozvú niekoľkokrát v priebehu krátkeho časového obdobia. Jeden z autorov štúdie Ziggy Pleunis z McGillovej univerzity pre ScienceAlert prirovnal aktivitu zábleskov k sopečnej aktivite.

Foto: Pixabay

Vedci si od nového fascinujúceho objavu sľubujú posun v riešení hádanky okolo rýchlych rádiových zábleskov. Najdôležitejšou otázkou je, ako vlastne tieto signály vznikajú. Astrofyzici veria, že k rozlúštení tejto záhady im pomôže monitorovanie opakujúcich sa zábleskov, ktoré, ako ukázala najnovšia štúdia, nie sú tak ojedinelé ako si vedci doposiaľ mysleli.

Uložiť článok