Zetta CM1: Ruský elektrický „Smart“ ide do výroby. Chce zaujať cenou

Ruská spoločnosť Zetta sa špecializuje na elektromechanické pohonné ústrojenstvá a koncom roka chce vstúpiť na trh s elektromobilmi. Jej prototyp modelu CM1 je hotový a po absolvovaní certifikácií môže zamieriť na výrobné linky.

16.08.2019 06:00
5858421 Foto:
Ruská spoločnosť Zetta (Zero Emission Terra Transport Asset) vyvinula malé elektrické vozidlo vhodné hlavne do veľkomiest.
debata (26)

Okrem renomovaných automobilových značiek sa vývoju a výrobe elektromobilov venujú aj menšie a novovzniknuté firmy. Keďže elektromobil je technicky značne odlišný od vozidla poháňaného spaľovacím agregátom, výrobe elektrických vozidiel sa môžu venovať aj spoločnosti zamerané na elektrotechniku bez predchádzajúcich skúseností so zážihovými či vznetovými motormi.

Zetta City Modul 1
Zetta City Modul 1
+11Zetta City Modul 1

Najviditeľnejšia je táto tendencia v Číne, kde automobilky zamerané na elektromobily rýchlo pribúdajú. Menej vídaný je tento jav v štátoch, ktoré elektromobilitu horlivo nepresadzujú. Patrí medzi ne určite aj Rusko. No práve ruská spoločnosť Zetta (Zero Emission Terra Transport Asset) vyvinula malé elektrické vozidlo vhodné hlavne do veľkomiest. Jej ambície sa však nemusia končiť na ruskom trhu, keďže cenou chce konkurovať najlacnejším čínskym elektromobilom.

Do dvojmetrového rázvoru sa Rusom podarilo... Foto: Zetta
5858425 Do dvojmetrového rázvoru sa Rusom podarilo vtesať aj zadné sedadlá.

Podľa internetového magazínu InsideEV’s by sa cena CM1 mala pohybovať na úrovni 7 000 amerických dolárov, čo je v prepočte približne 6 250 eur. To znie určite lákavo, no Zetta City Modul 1 budú charakterizovať ultrakompaktné rozmery. Na dĺžku meria 3 035 mm, na šírku 1 600 mm a na výšku takisto 1 600 mm. V porovnaní s u nás najmenším predávaným elektromobilom, ktorým je Smart EV, bude CM1 iba o 340 mm dlhší. Do dvojmetrového rázvoru sa Rusom podarilo vtesať aj zadné sedadlá. Smart EV je len dvojmiestny.

Vozidlo nemá prevodovku a pohon zabezpečujú... Foto: Zetta
5858422 Vozidlo nemá prevodovku a pohon zabezpečujú elektromotory namontované priamo v kolesách.

Výhodou CMI bude variabilita. Vozidlo nemá prevodovku a pohon zabezpečujú elektromotory namontované priamo v kolesách. Všetky kolesá bude koordinovať riadiaca jednotka, takže pôjde vlastne o štvorkolku. Motory budú schopné rekuperovať energiu. Nadstavba na podvozku bude môcť byť okrem tradičnej na prepravu osôb aj nákladná a bude ju možné prispôsobiť potrebám telesne postihnutých.

Bežný výkon Zetty CM1 je 34,4 kW (47 k). Maximálne však bude schopná poskytnúť až 72 kW (98 k), čo vzhľadom na rozmery vôbec nie je zlá hodnota. Otázkou zostáva dojazd. Zásoba energie v akumulátoroch s kapacitou 10 kWh by podľa výrobcu mala stačiť na 200 kilometrov jazdy v ekologickom režime. Chýba však údaj, podľa akej metodiky automobilka dojazd zmerala. V skutočnej premávke tak môže byť využiteľnosť oveľa nižšia.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #Zetta #Zetta City Modul 1 #Zetta CM1
Články podľa značiek