15.8.2019 16:01 | Apple
Video

Apple vs. neautorizované výmeny batérií: Robíme to kvôli bezpečnosti

Zdroj: Pixabay

Spoločnosť sa vyjadrila k najnovšej kauze v súvislosti so servisom jej zariadení.

Americká spoločnosť Apple oficiálne reagovala na minulotýždňové zistenia , podľa ktorých firma podnikla ďalšie kroky komplikujúce opravy iPhonov v neautorizovaných servisoch. Ukázalo sa totiž, že po takejto výmene zablokuje operačný systém najnovších telefónov funkciu zobrazovania stavu životnosti batérie.

Apple včera na odhalenia konečne zareagoval. Obhajuje ich snahou o ochranu používateľov, informoval web iMore.com.

Čítajte aj Apple poskúša trpezlivosť: Marí výmeny batérií iPhonov v neautorizovaných...

Apple: Chránime vás pred problémami

Výrobca najprv ubezpečil, že berie bezpečnosť produktov vážne a chce sa ubezpečiť, že akákoľvek výmena batérie je vykonaná správnym spôsobom.

„Minulý rok sme predstavili novú funkciu na upozornenie používateľov v prípade, že sme neboli schopní overiť, že bola v súlade s postupmi Applu certifikovaným technikom nainštalovaná nová, originálna batéria. Táto informácia má pomôcť ochrániť našich zákazníkov pred poškodenými, nekvalitnými alebo použitými batériami, ktoré môžu viesť k problémom s bezpečnosťou alebo výkonom,“ zdôvodnil pre iMore.com Apple.

Zároveň zdôraznil, že táto notifikácia nijak neznemožňuje používanie telefónu s vymenenou batériou v neautorizovanom servise.

Takto dopadol iPhone v českom servise
po tom, ako v ňom bola ešte predtým neodborne vymenená batéria iným, neautorizovaným technikom:

Kauza sa týka minuloročných modelov smartfónov Apple, konkrétne iPhone XS , iPhone XS Max a iPhone XR .

Hlásenie o nemožnosti overenia batérie telefóny zobrazujú, ak je akumulátor neoriginálny alebo ho vymenil technik neautorizovaného servisu, hoci išlo o originálnu batériu. Tie totiž nemajú prístup k špeciálnym nástrojom od Apple, vďaka ktorým firma vie, že išlo o autorizovaný proces.

Zariadenie následne používateľov vyzývajú, aby navštívili servis a zároveň im viac neposkytuje informácie o životnosti danej batérie. Ukazovateľ aktuálneho stavu nabitia akumulátora, samozrejme, naďalej funguje.

Ide o bezpečnosť, či o niečo viac?

Jedným z kritikov kroku Applu bol v uplynulých dňoch nezávislý servisný technik Louis Rossmann. Podľa jeho názoru ide o ďalší zo spôsobov, akým firma bojuje proti opravám jej zariadení v neautorizovaných servisoch.

Čítajte aj Apple ponúka milión dolárov za hacknutie iPhonu

„Podľa mňa to spravili preto, aby ovplyvnili dôveru zákazníkov v nezávislé servisy,“ povedal Rossmann, ktorý má viac než desaťročie vlastný servis na newyorskom Manhattane. Môže ísť najmä o skeptickejších klientov, ktorí síce chcú ušetriť, avšak majú obavy napríklad o čo, či bude nový akumulátor naozaj originálny. Problém to môže byť najmä v prípade nových servisov, ktoré si ešte nestihli vyslúžiť dobré meno.

Ak v takomto prípade telefón ohlási, že jej pravosť nebol schopný overiť a používateľa vyzve na návštevu servisu, ten môže nadobudnúť oprávnené podozrenie, že ho servis oklamal. „Keď vám produkt výrobcu hovorí, že svieti kontrolka oleja hneď po tom, ako mechanik olej vymenil, naštrbí to dôveru, ktorú v toho mechanika máte,“ vysvetlil Rossmann.

Myslí si, že keby Applu naozaj išlo o bezpečnosť, neumožnil by, aby zariadenia s neovereným akumulátorom vôbec fungovali. Rossmann tiež pripomenul, že technici sú kvôli tomuto kroku nepriamo nabádaní, aby sa zaoberali spôsobmi, akými kroky Applu obísť. Napríklad použiť vonkajšie obvody akumulátora z pôvodnej batérie, aby sa tá nová mohla pred operačným systémom vydávať za tú predošlú.

Ako sme načrtli v predošlom článku , Apple síce má po celom svete 5 000 autorizovaných servisov, nie každý používateľ na svete však má pohodlnú možnosť jeden z nich navštíviť. Až 1 800 z nich sa ale nachádza v USA. Na Slovensku je ich dostupnosť výrazne horšia.