Webhosting zadarmo: zlý nápad, ktorý vašu firmu vyjde draho

Webhosting zadarmo: zlý nápad, ktorý vašu firmu vyjde draho
Zdroj: Pixabay.com
Miroslav Beňo Webglobe - Yegon
Miroslav Beňo Webglobe - Yegon

Miroslav Beňo sa venuje analytike, SEO, tvorbe kvalitného obsahu a momentálne je marketingovým špecialistom vo webhostingovej firme Webglobe - Yegon.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Webhosting zadarmo je lákavý. Aspoň pokiaľ nezistíte všetky jeho nevýhody a že platený vás vyjde možno aj lacnejšie.

V začiatkoch podnikania sa objavuje veľa otáznikov, na ktoré by ľudia radi mali odpovede. Jednou z nich je aj výber webhostingu. Keďže v úvodnej fáze podnikatelia musia zvažovať, do čoho môžu investovať svoje obmedzené finančné zdroje, cena bude v mnohých prípadoch rozhodujúcou voľbou.

Keď na obzore uvidia hosting zadarmo, prirodzene, začnú uvažovať nad tým, prečo by zaň mali niekomu platiť.

Hoci sa to zdá ako dobrá voľba, v skutočnosti z toho vznikne niečo úplne iné.

Kedy sa oplatí hosting zadarmo?

Webhosting zadarmo sa oplatí iba v prípadoch keď:

  • si chcete vyskúšať po prvýkrát vytvorenie webstránky alebo založenie blogu predtým, ako sa do toho pustíte naplno,
  • chcete len tak vo voľnom čase niečo publikovať na svojej stránke.

Viac možností naozaj nie je a mali by ste sa bezplatným službám zo zásady vyhnúť, pretože nevýhody ďaleko prevyšujú výhody.

Toto je len niekoľko najväčších nevýhod, pre ktoré sa bezplatné hostingové služby neoplatia.

Neaktuálne nastavenia servera

Aby vaša webstránka bola online, potrebujete ju umiestniť na nejaký server. Lenže samotné umiestnenie na server neznamená, že od webu dáte ruky preč a bez problémov všetko pobeží.

Server, podobne ako operačný systém vášho počítača, je potrebné aktualizovať a meniť nastavenia, aby bezproblémovo fungoval. Toto však zadarmo nikto pravidelne robiť nebude. Prečo by aj mal, keď mu takáto aktivita nič nezarobí.

Väčšinou môžete byť v prípade bezplatných hostingov radi, ak sa na server poskytovateľ z času na čas pozrie a urobí len to najdôležitejšie, aby server mohol byť naďalej aspoň v ako-takej prevádzke.

Každý webhosting má (alebo aj nemá) viacero dôležitých nastavení a technických parametrov, napríklad:

  • verzia PHP,
  • verzie databáz,
  • memory limit,
  • max. execution time,
  • podpora http2,
  • podpora CMS,
  • max. počet subdomén, prenesených dát, emailových schránok, databáz…

Od toho, či máte aktuálne verzie (napr. databáz alebo PHP) alebo vyššie technické parametre (napr. memory limit), bude závisieť aj to, či stránka pobeží hladko a rýchlo, a tiež či na nej webstránku vôbec spustíte.

Na hostingoch zadarmo máte väčšinou staré verzie PHP, nízky memory limit a často ani nemáte možnosť mať vlastnú emailovú schránku.

(Ne)podpora CMS/moderných webstránok

S predchádzajúcim bodom súvisí aj podpora CMS (systému na správu obsahu), prípadne na mieru nakódovaných webstránok.

Webstránka sa dá totižto vytvoriť niekoľkými spôsobmi, napríklad:

  • naprogramovanie webu na mieru,
  • použitie CMS,
  • základná statická stránka vytvorená cez HTML.

Na tvorbu webstránok sa dnes bežne používajú CMSká, čo sú systémy na správu obsahu. Jednoducho povedané, CMS má nejakú prednastavenú šablónu (výzor) a vy len v administračnom rozhraní webu upravujete obsah.

Zobrazenie wordpressu
Zobrazenie wordpressu

Ak máte na mieru naprogramovanú stránku, ktorá využíva zložitejšie funkcie alebo dynamické prvky (napr. naprogramované cez PHP alebo Javascript), na nekvalitnom hostingu môžete mať problém ju spustiť, pokiaľ na ňu hosting zadarmo nie je prispôsobený. Väčšinou vôbec nie je. Pri platených to je samozrejmosťou.

Väčšinou na webhostingoch zadarmo, aj na tých príliš lacných, spustíte len základné HTML stránky, ale weby postavené na WordPresse alebo inom CMS pre nedostatočné nastavenia servera nespustíte.

Minimálna alebo skôr žiadna podpora

Ak narazíte na nejaký technický problém, napríklad si neviete vytvoriť emailovú schránku, prestal vám ísť web alebo čokoľvek iné, pri platených hostingoch sa môžete spoľahnúť na technickú podporu poskytovateľa, ktorá vám ochotne pomôže s akýmkoľvek problémom.

Opäť platí, že zadarmo takúto podporu nikto pravidelne robiť nebude, a preto nemôžete pokladať za samozrejmosť, že sa vám v prípade problémov bude niekto venovať. Z čoho by predsa daný poskytovateľ platil ľudí?

Budete tak vo väčšine prípadov odkázaný len sami na seba, prípadne na prácne hľadanie odpovedí na internete.

Hosting zadarmo má veľa obmedzení

Klasický zdieľaný hosting nezvládne to, čo virtuálny server, ale je plne postačujúci pre začínajúcich podnikateľov alebo eshopy, ktoré ešte nedosahujú veľkú návštevnosť.

Väčšina zdieľaných webhostingov má len základné obmedzenia ako veľkosť priestoru, prípadne sú obmedzené počtom databáz alebo emailových chránok. Avšak aj keď je tento počet obmedzený, pre bežné potreby je to úplne postačujúce.

Prečítajte si tiež

V prípade bezplatného hostingu ste často natoľko limitovaný obmedzeniami, že vám znemožnia plnohodnotne využívať samotnú službu (málo miesta pre stránku, absencia emailových schránok, obmedzenia pri vytváraní subdomén a pod.).

Firmy potom používajú Gmail, lenže ak chcú pôsobiť dôveryhodne, bez emailu s vlastnou adresou to nepôjde. Prejde vám to ako freelancerovi, ale firma by vždy mala mať vlastnú emailovú schránku v tvare @nazovfirmy.sk alebo @nazovdomeny.sk.

Nízka dostupnosť bezplatného hostingu

Dostupnosť hostingu je percentuálne vyčíslenie času (napr. za mesiac alebo rok) počas ktorého je server, a teda aj váš web, online. Stopercentnú dostupnosť vám nedokáže garantovať nikto, ale čím väčšie je toto číslo, tým lepšie pre vás. Minimálne by to malo byť na úrovni 99,98 %. Väčšina bezplatných hostingov garantuje dostupnosť maximálne 99,9 %.

Ten rozdiel sa nezdá byť veľký, ale keď si to prepočítate na hodiny a minúty, uvidíte, že to dokáže zavážiť.

Rozdiel 0,08 % počas roka robí až sedem hodín, a to už je dosť dlhá doba, kedy váš web nebude online, najmä ak ho chcete využívať ako predajná kanál.

Nástroje na tvorbu webu s „hostingami zadarmo“

Pri tvorbe webu sú pre mnoho ľudí lákavou voľbou aj rôzne nástroje na jeho vyklikanie. Nielenže sú jednoduché, ale nemusíte riešiť webhosting. Ten je súčasťou aplikácie a preto sa často marketingovo prezentuje ako hosting zadarmo.

Lenže aj táto položka ide do nákladov, a preto sa to nejako musí odraziť na cene. Hoci tvrdia, že hosting máte zadarmo, nie je to úplne pravda. Predsa len, ktorá možnosť znie lákavejšie?

  1. Stojí to 12 eur + 3 eurá za hosting mesačne,
  2. Stojí to 15 eur mesačne a hosting máte zadarmo.
Článok pokračuje pod reklamou

Za doménu si často musíte priplatiť

Bežne sa cena .sk domény pohybuje u registrátorov a webhostingových poskytovateľov na úrovni 7-8€ (bez DPH) a 11,90€ (bez DPH) za jej predĺženie. Pri službách zadarmo to však takto nie je. Často si za registráciu a predĺženie vlastnej domény musíte dosť priplatiť, bežne aj na úrovni 20€+ za rok.

Porovnanie hostingu zadarmo s plateným hostingom

Funkcie Web hosting zadarmo Platený hosting
Prevádzka hostingu Zadarmo 12 – 60€ / rok
Vlastná .sk doména 20€+ / rok 10€+ / rok
Vlastná subdoména Väčšinou nemôžete vytvárať subdomény Často neobmedzene
Vlastný email Nie vždy, môžete ho mať ako príplatkovú službu Áno
Technická podpora Nie vždy Áno
Technické pozadie PHP 5.6 a vyššie Nie vždy Áno
Podpora CMS Nie vždy a často ste obmedzený len na niekoľko šablón, ktorých vzhľad nie je možné zásadne meniť Áno
Dostupnosť Väčšia pravdepodobnosť výpadkov a spomaleného načítania web stránky Spravidla 99,9% a viac, ak nejde o príliš lacný a nekvalitný hosting
Prenos dát 1-2 GB Väčšinou neobmedzene
Zálohovanie Nie vždy Áno
Konečná cena 20€+ / rok 22€+ / rok
Funkcie Nástroje na tvorbu webu Platený hosting s vlastným webom/CMS
Prevádzka hostingu Zadarmo 12 – 60€ / rok
Vlastná .sk doména 20€+ / rok 10€+ / rok
Základné funkcie Zadarmo – ale sú veľmi obmedzujúce a kvalitný web/blog s tým nemáte z dlhodobého hľadiska ako vybudovať Inštalácia obľúbených systémov na správu obsahu webu (WordPress, Drupal…) zadarmo.
Doplňujúce funkcie Väčšinou sú nástroje na tvorbu webu rozdelené na niekoľko balíkov, kde každý drahší balík má pokročilejšie funkcie. Základné balíky nájdete približne ua 3 eurá / mesačne, drahšie až 20 eur / mesačne. Málokedy sa vám oplatí ostať na lacnejších balíkoch, pretože sú stále veľmi obmedzujúce vo funkciách. Pomocou rôznych pluginov viete (dá sa povedať) pridať akúkoľvek funkcionalitu na web stránku. Veľa z nich je voľne dostupných. Sú aj platené.
Zálohovanie Často závisí od toho, ktorý platený balík v sebe zálohy obsahuje. Áno
Meracie kódy (Google Analytics, Facebook Pixel…) Často absentujú alebo sú dostupné len v drahších verziách služby. Niekedy dokonca má daná služba vlastný merací nástroj pre štatistiky, ktorý ale nie je taký detailný, ako Google Analytics. Cez najpoužívanejšie CMS-ká ich viete ľahko vložiť pomocou bezplatných pluginov.
Konečná cena 56 – 460€ / rok 22 – 70€ / rok

Keď si takto vedľa seba porovnáte bezplatné hostingy s tými platenými, vyjde vám, že pri platených máte neporovnateľne lepšie možnosti. 

Ako si nájsť ten správny webhosting vám priblížime v článku Ako si vybrať webhosting: kľúčové faktory, ktoré si treba porovnať pri výbere.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Miroslav Beňo title_company
Miroslav Beňo Webglobe - Yegon

Miroslav Beňo sa venuje analytike, SEO, tvorbe kvalitného obsahu a momentálne je marketingovým špecialistom vo webhostingovej firme Webglobe - Yegon.


Zabudnutý alebo zablokovaný BOK/KEP kód: čo robiť?

Ako si odblokovať prístupové/podpisové kódy na občianskom preukaze? Kedy ich možno odblokovať online a kedy je potrebné zájsť na políciu osobne?

Regulácia umelej inteligencie v EÚ: aké budú pravidlá?

Na regulácii používania umelej inteligencie sa inštitúcie EÚ zhodli a jej schválenie sa blíži do „finále“. Čo to bude v praxi znamenať pre podnikateľov na Slovensku?

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky