Ich príbeh sa však vyvinul odlišne. Avast má za sebou akvizíciu veľkého konkurenta, s jeho akciami sa obchoduje na londýnskej burze. Jeho softvér používa 450 miliónov ľudí po celom svete a vlani dosiahol tržby v prepočte 730 miliónov eur, čo je takmer dvakrát toľko, čo Eset.

Na druhej strane, obe firmy majú dnes šéfov, ktorí prišli medzi prvými zamestnancami a začínali tam ako vysokoškoláci brigádnici. Ondřej Vlček je generálnym riaditeľom Avastu od júla tohto roka.

Otázka z titulku: Čo ste spravili inak ako Eset?

Stavili sme na iný biznisový model. Základná verzia bezpečnostného produktu sa dá stiahnuť zadarmo a používať neobmedzený čas. S tým, že má určité obmedzenia oproti platenej verzii. Náš model stojí na tom, že určité percento ľudí, ktorí používajú bezplatnú verziu, si ju upgradujú na platenú. Čo je iný prístup, než používa väčšina ostatných firiem v tomto segmente vrátane Esetu. Nemajú bezplatnú verziu, maximálne nejakú časovo obmedzenú, a ich produkt je k dispozícii len v platenom variante.

Unikátne freemium

Avast využíva freemium model od roku 2001. Prakticky jediný relevantný konkurent, ktorý naň tiež nabehol, je Microsoft a jeho Windows Defender.

V skutočnosti má freemium okrem nás len nemecká Avira, ale to je výrazne menší konkurent. Microsoft zasa nemá platenú verziu. Integroval Defender do Windowsu 10 [prvýkrát sa objavil vo Windowse XP v roku 2006, ale ako samostatný program na stiahnutie], čím nám konkuruje, ale nemá monetizačný komponent. Microsoft nikdy nerobil bezpečnostný softvér s tým, aby na ňom zarobil. Je to skôr reputačná vec.

Antivírusový jednorožec Avast. Šéf firmy vysvetľuje, čo spravil „český Eset“ inak

Zdroj: TREND

Prečo freemium v antivírusovom biznise nikto ďalší nepoužíva?

Lebo je to veľmi ťažké. Ak máte zavedený biznis s tradičným modelom priameho predaja, tak bezplatný produkt prináša veľké riziko kanibalizácie. Buď poviete, že bezplatný produkt je veľmi obmedzený a potom nebude konkurencieschopný, alebo poviete, že je veľmi dobrý, aby sa rozšíril medzi desiatky miliónov ľudí, no potom naň zasa prejde určité percento platiacich zákazníkov. Na to nemá nikto odvahu.

Nikto to v minulosti ani neskúšal?

Skúšalo to viacero firiem a nedopadlo to pre ne dobre. Napríklad Symantec [líder trhu s bezpečnostným softvérom] kúpil firmu, ktorá mala freemium produkt. Po dvoch rokoch to ukončili, lebo im to nefungovalo. Jednak im na freemium prechádzali platiaci zákazníci a jednak nedokázali zabezpečiť virálnu distribúciu produktu.

Čo to znamená?

Aby model freemium fungoval, musíte mať silnú používateľskú základňu. Nefunguje, ak nie je veľká alebo je málo aktívna, angažovaná, nemá produkt rada. A to si vyžaduje veľké prostriedky na marketing alebo množstvo času, ktorý väčšina firiem dnes nemá. My sme používateľskú základňu budovali relatívne trpezlivo desať-pätnásť rokov. Prvých osem-deväť rokov sme s tým prakticky nič nerobili. Nechali sme, aby to narástlo zhruba na 80 miliónov používateľov, kým sme to začali poriadne monetizovať.

Avast sa profiluje ako spotrebiteľská kyberbezpečnostná spoločnosť. Na firemných používateľov sa freemium nedá aplikovať?

Vyše 90 percent našich dnešných príjmov je zo segmentu spotrebiteľov, je to naše hlavné zameranie dlhé roky. Desať percent tržieb prichádza z podnikového segmentu, ale sú to skôr menšie firmy do 50 zariadení. Vôbec nepôsobíme v 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa