Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Zlepší šou taktizovanie s palivom? Do F1 sa možno vráti dotankovávanie

Neoddeliteľná súčasť formuly 1 končí. Správa z roku 2009 o zákaze dotankovávania počas pretekov mnohých fanúšikov zaskočila. Dôvodov revolučnej zmeny bolo viacero. Znižovanie nákladov, zvyšovanie environmentálneho povedomia, ale aj bezpečnosti či snaha o vyrovnanejšie podmienky jazdcov.

17.07.2019 12:33
Kimi Räikkönen Foto: ,
Tankovanie paliva do monopostu Ferrari Kimiho Räikkönena počas Veľkej ceny Číny v sezóne 2009.
debata

Pravidlo sa dostalo do platnosti v ďalšom ročníku. Kráľovská automobilová trieda vstúpila do novej éry. Bez dopĺňania paliva počas nedeľných veľkých cien ťahá už desiatu sezónu.

Piloti jednoducho nastupujú na štartový rošt s plnou nádržou, ktorá im musí vydržať až do cieľa. Taktizovanie s rozličným množstvom paliva v monopostoch od kvalifikácie po preteky, sa však možno vráti.

Veľkým zástancom myšlienky je prezident Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) Jean Todt. Znovuzavedenie dotankovávania by podľa neho mohlo vstúpiť do platnosti od sezóny 2021, ročníka F1 s novými pravidlami či rozpočtovým stropom.

Todt požiadal šéfov tímov, aby návrh zvážili. „Bol by som rád, keby sa tankovanie počas pretekov vrátilo, ale treba zvážiť jeho pozitíva a negatíva,“ cituje Francúza Reuters.

Privítal by ľahšie monoposty na štarte. Nádrže sa kvôli novému nariadeniu v roku 2010 zväčšili takmer o polovicu. Na vysokú (a zvyšujúcu sa) hmotnosť formúl sa sťažovali napríklad majstri sveta Lewis Hamilton a Sebastian Vettel.

„Autá by mohli byť menšie a ľahšie na štartoch. Potrebujeme však dôkladnú analýzu, musíme vidieť možné dôsledky tohto rozhodnutia,“ myslí si Todt.

O potenciálnom návrate tankovania sa už rokovalo v roku 2015. Pre hroziace zvýšenie nákladov za tankovacie zariadenia, mechanikov či logistiku však návrh zmietli zo stola.

„Zakaždým sa usmievam, keď počujem, že by dočerpávanie paliva znamenalo výrazné dodatočné investície. Nemyslím si totiž, že by práve táto položka zruinovala tímy,“ dodáva bývalý výkonný riaditeľ stajne Ferrari.

Priaznivci strategické obohatenie seriálu zväčša vítajú, objavujú sa však aj hlasy proti. Do boxovej uličky by sa mohli vrátiť nebezpečné momenty. Opäť by napríklad hrozilo riziko požiaru zo striekajúceho paliva či odtrhnutie hadíc pri predčasnom vypustení jazdcov po zastávke.

Pamätný incident Felipeho Massu pri tankovaní počas VC Singapuru 2008

Zrejme by utrpeli aj milovníci súbojov na trati. Podľa štatistík z nedávnej minulosti bol ich počet v časoch tankovania oveľa nižší ako v súčasnosti.

„Súhlasím, bola to najväčšia nuda, akú sme videli,“ vraví šéf tímu Red Bull Christian Horner pre Speed Week. „Stratégia diktovaná množstvom paliva? To lepšej šou nepomôže. Priaznivci taktizovania si môžu prísť na svoje, ale pretekársku akciu to zabije. Myslím si, že pre jazdca je väčšou výzvou odštartovať s ťažším monopostom, ktorý je s pribúdajúcimi kolami čoraz ľahší,“ dodáva Horner.


Kalendár sezóny F1 2019

Preteky Dátum Čas štartu (SEČ) Víťaz  
VC Austrálie 17. marca 6.10 Valtteri Bottas  
VC Bahrajnu 31. marca 17.10 Lewis Hamilton  
VC Číny 14. apríla 8.10 Lewis Hamilton  
VC Azerbajdžanu 28. apríla 14.10 Valtteri Bottas  
VC Španielska 12. mája 15.10 Lewis Hamilton  
VC Monaka 26. mája 15.10 Lewis Hamilton  
VC Kanady 9. júna 20.10 Lewis Hamilton  
VC Francúzska 23. júna 15.10 Lewis Hamilton  
VC Rakúska 30. júna 15.10 Max Verstappen  
VC V. Británie 14. júla 15.10 Lewis Hamilton  
VC Nemecka 28. júla 15.10 Max Verstappen  
VC Maďarska 4. augusta 15.10 Lewis Hamilton  
VC Belgicka 1. septembra 15.10 Charles Leclerc  
VC Talianska 8. septembra 15.10 Charles Leclerc  
VC Singapuru 22. septembra 14.10 Sebastian Vettel  
VC Ruska 29. septembra 13.10 Lewis Hamilton  
VC Japonska 13. októbra 7.10 Valtteri Bottas  
VC Mexika 27. októbra 20.10 Lewis Hamilton  
VC USA 3. novembra 20.10 Valtteri Bottas  
VC Brazílie 17. novembra 18.10 Max Verstappen  
VC Abú Zabí 1. decembra 14.10 Lewis Hamilton  
Jazdci a tímy pre sezónu 2019
Mercedes 44 Lewis Hamilton (GBR) 77 Valtteri Bottas (FIN)
Ferrari 5 Sebastian Vettel (GER) 16 Charles Leclerc (MON)
Red Bull 23 Alexander Albon (THA) 33 Max Verstappen (NED)
Renault 3 Daniel Ricciardo (AUS) 27 Nico Hülkenberg (GER)
Haas 8 Romain Grosjean (FRA) 20 Kevin Magnussen (DEN)
McLaren 55 Carlos Sainz jr. (ESP) 4 Lando Norris (GBR)
Racing Point 11 Sergio Pérez (MEX) 18 Lance Stroll (CAN)
Alfa Romeo 7 Kimi Räikkönen (FIN) 99 Antonio Giovinazzi (ITA)
Toro Rosso 26 Daniil Kvjat (RUS) 10 Pierre Gasly (FRA)
Williams 88 Robert Kubica (POL) 63 George Russell (GBR)
Tím, štartové číslo, prvý jazdec, štartové číslo, druhý jazdec.    

Konečné poradie MS

Jazdci: 1. Hamilton 413 bodov, 2. Bottas 326, 3. Verstappen 278, 4. Leclerc 264, 5. Vettel 240, 6. Sainz 96, 7. Gasly 95, 8. Albon 92, 9. Ricciardo 54, 10. Perez 52, 11. Norris 49, 12. Räikkönen 43, 13. Kvjat 37, 14. Hülkenberg 37, 15. Stroll 21, 16. Magnussen 20, 17. Giovinazzi 14, 18. Grosjean 8, 19. Kubica 1, 20. Russell 0.

Pohár konštruktérov: 1. Mercedes 739 bodov, 2. Ferrari 504, 3. Red Bull Racing Honda 417, 4. Mclaren Renault 145, 5. Renault 91, 6. Scuderia Toro Rosso Honda 85, 7. Racing Point BWT Mercedes 73, 8. Alfa Romeo Racing Ferrari 57, 9. Haas Ferrari 28, 10. Williams Mercedes 1.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba