Audi sa s modelmi RS rozbiehalo trocha opatrne. Zatiaľ čo napríklad BMW začínalo s plackou M1, pokračovalo M5-kou, potom hneď M3-kou alebo M635 CSI, Audi po prvom modeli predstavilo ten druhý až po dlhých 6 rokoch. Akoby si najprv nebola automobilka istá úspechom vysokovýkonných modelov.

Prvé RS s génmi Porsche

Úplne prvým modelom s označením RS bol v roku 1994 kombík RS2 Avant odvodený z 80-tky generácie B4. Pod prednou kapotou ste našli preplňovaný zážihový 5-valec so zdvihovým objemom 2,2 litra a maximálnym výkonom 232 kW (315 k) a 410 Nm. Tak ako všetky modely RS, aj prvý zástupca mal pohon všetkých kolies quattro.

Prvý zakladateľ rodu, Audi RS2 Avant.

Ako je známe, na úprave auta sa podieľalo aj Porsche. Dynamickými parametrami deklasovalo prakticky všetko vo svojej kategórii. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy a maximálna rýchlosť 262 km/h hovoria za seba. Dnes ide o veľmi vyhľadávaný youngtimer, ktorého cena stúpa veľmi rýchlo do výšin.

Po dlhých 6 rokoch prišiel nástupca s novou generáciou, B5, už však nazvaný podľa príslušnosti k triede, teda Audi RS4. Opäť to bol len kombík Avant, avšak z 5-valcového motora prešiel na V6 biturbo so zdvihovým objemom 2,7 litra. Maximálny výkon 280 kW (381 k) a 440 Nm pomohli k akcelerácii z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a maximálna rýchlosť už bola elektronicky obmedzená na 250 km/h.

Po dlhom čase druhý model, v roku 2000 predstavený RS4 Avant.

Po tomto modeli sa asi v Audi posmelili a rozbehli to vo veľkom. V roku 2002 prišlo prvé veľké vysokovýkonné Audi s logom RS, teda Audi RS6, a prvýkrát aj s karosériou sedan. Ako sedan, tak aj kombík poháňal 4,2-litrový preplňovaný osemvalec s 331 kW (450 k), neskôr aj výkonnejšia verzia RS6 plus s 353 kW (480 k).

Prvý model s RS odznakom vo vyššej strednej triede, RS6 s preplňovanou V8.

Nové Audi RS4 prišlo o preplňovanie, to nahradil zdvihový objem. V roku 2005 tak prišlo RS4 s atmosférickou 4,2-litrovou V8 a 309 kW (420 k). Tentokrát v karosérii sedan, kombi, ale aj kabriolet. V roku 2008 prichádza ďalšie "peklo" v podobe 5,0-litrového preplňovaného V10 v RS6 sedan a Avant, ktorý produkoval 426 kW (580 k).

V roku 2009 prichádza prvé RS na kapote TT-čka, TT RS prišlo s 2,5-litrovým preplňovaným 5 valcom s 290 kW (340 k).  O rok neskôr prišlo RS5 a v 2012 aj RS4 s poslednou atmosférickou 4,2-litrovou V8 s 331 kW (450 k). Medzitým na trh uviedli RS3 s 2,5-litrovým päťvalcom a 250 kW (340 k). V roku 2013 prichádza revolúcia, RS odznak putuje na prvé malé SUV, Audi RS Q3 má ten istý motor, ako v TT RS.

Beštia na 4 kolesách, Audi RS6 s V10 z Lamborghini.

V tom istom roku predstavili nástupcu RS6 s už „len“ 4,0-litrovým preplňovaným V8 a 412 kW (560 k). I keď si voči predchodcovi pohoršila, o dva roky prichádza verzia Performance s 445 kW (605 k). Z bežnej RS6 odvodené RS7 má ten istý motor aj s Performance verziou.

Posledné V8 pod kapotou RS4 v minulej generácii B8.

V roku 2015 prichádza RS3 Sportback, o rok neskôr TT RS a o ďalší rok neskôr RS3 sedan s 5-valcom naladeným na 270 kW (367 k), respektíve 294 kW (400 k) v TT RS a RS3 sedan. V roku 2017 prichádza k obmene aj v strednej triede, kde pre RS4 a RS5 si pripravili nový preplňovaný 2,9-litrový V6 motor s 331 kW (450 k). Nuž, na novú RS6 sa zatiaľ stále netrpezlivo čaká, aktuálne sú totiž v predaji verzie TT RS, RS3, RS4 a RS5. I keď sa šuškalo aj o RS8, skôr je pravdepodobnejšia RS verzia z niektorých SUV modelov, ako Q8 alebo Q5.

Zdroj foto: Audi