Blog: Môj týždeň mobility s e-taxi HOPINu
Kampaň Európsky týždeň mobility sa ma v podstate netýka, pretože celý rok, pokiaľ sa dá, preferujem cestovanie po Bratislave veľkými červenými Mercedesmi (dopravného podniku), prípadne električkami. Tlačové konferencie bývajú totiž prevažne v centre, kde je šanca zaparkovať mimo predražených parkovacích domov menej než nulová. Takisto na cesty z Ružomberka do Bratislavy preferujem vlak, kde môžem využiť čas cesty na prácu, prípadne na relax. Samozrejme, nie vždy sa to dá, testujem nielen smartfóny, ale aj „väčšie kúsky“, napríklad nedávno elektronický klavír alebo tlačiarne do podnikov. Vtedy sa ceste autom jednoducho vyhnúť nedá.
Náš web je čoraz viac o videu a na nakrútenie videoreportáže treba pomerne objemný a ťažký výstroj, preto v takýchto prípadoch využívam HOPIN taxi. Tlačovú správu o tom, že „HOPIN vás odvezie jedným zo siedmich e-TAXI zadarmo počas Európskeho týždňa mobility“, som síce zaregistroval, no považoval som to za marketingový ťah a predpokladal som, že keď bude jazdiť niekoľko málo takýchto taxíkov, pravdepodobnosť takto sa zviezť bude minimálna.
Keďže som si tlačovú správu HOPINu neprečítal, nevedel som, že si mám v aplikácii z ponuky vyberať zelené autá e-TAXI, ktoré ma odvezú zadarmo v rámci Bratislavy. A keby som to aj čítal, nebolo by mi to nič platné. Naša redakcia je mimo centra na Kladnianskej ulici a pri objednávaní taxíka sú dostupné vozidlá mimo segmentu mapy zobrazeného na ploche aplikácie.
Na moje prekvapenie zo šiestich jázd HOPINom tento týždeň po mňa trikrát prišiel elektromobil, takže pre mňa bola pravdepodobnosť, že sa odveziem zadarmo elektromobilom, 50 percent. Zdôrazňujem, že v aplikácii nie som zaregistrovaný ani menom, ani firmou, takže pre taxikárov som úplne bežný anonymný zákazník.
Cesta e-taxíkom bola zároveň príležitosu podebatovať si s vodičmi. Elektromobily Kia majú dojazd v mestskej premávke približne 170 km, stoja približne 30 000 eur, takže ich majitelia, prípadne vodiči taxi, ktorí si ich prenajali, sa musia oháňať, aby to pre nich bolo rentabilné. Nabíjanie na 80 percent kapacity na rýchlonabíjačke trvá 20 minút a na plnú kapacitu približne hodinu a pol. Takže ak vodič príde k nabíjacej stanici a všetky pozície sú obsadené, musí čakať niekedy aj hodinu a viac, pretože pred nimi si niekto nabíja elektromobil na plnú kapacitu. Doma zo zásuvky 380 V sa elektromobil nabije na 4 hodiny, prípadne z bežnej 220 V zásuvky za 10 – 12 hodín. Takže život e-taxikára vôbec nie je ľahký, v priebehu dňa musí nabíjať dvakrát, a keď taxík stojí pri nabíjačke, nezarába.
Zobrazit Galériu