„Obyvateľ Slovenska drží za ruku jedného turistu. Bol by som rád, kedy ich držal v oboch rukách; za každú ruku jedného,“ želá si minister dopravy a výstavby Arpád Érsek, ktorému v rezorte patrí aj slovenský turizmus. Vďaka oficiálnym výsledkom za prvý štvrťrok tohto roka (január-marec) hodnotí domáci a aktívny cestovný ruch ako veľmi úspešný. Štatistika hovorí o 1,3 mil. turistoch s 3,5 mil prenocovaniami, čo je nárast o 8,1 percent a 7,5 percent, predovšetkým v prospech domácich návštevníkov.

Na druhej strane však minister na tlačovej besede hovoril o tom, že sa treba usilovať o viac prenocovaní. Mnohí turisti sem totiž prichádzajú len na výlet. Predovšetkým do Bratislavy, kde zakotví ich loď, turisti sa prejdú po meste, niečo zjedia a pokračujú po Dunaji ďalej. „Treba im ponúknuť ucelenejší program – spoznávanie vínnej cesty a podobné zážitky,“ povedal.

Zdroj: TASR

Nezaložené na realite

Zrušenie Slovenskej agentúry pre cestovný ruch, ako subjektu, ktorý ma propagovať Slovensko v zahraničí, považujú všetky subjekty cestovného ruchu za chybný a negatívny krok – okrem ministra zodpovedného za tento rezort. Ten to vidí inak – podľa neho sa zjednodušila cesta finančných prostriedkov od štátu k oblastným a krajským organizáciám cestovného ruchu. V týchto chvíľach už všetci majú „svoje“ peniaze k dispozícii – spolu 6,4 mil eur. A ani hlasy o vytvorení samostatného ministerstva športu a cestovného ruchu nie sú podľa neho založené na realite.

Za dobré kroky považuje niektoré marketingové aktivity –spojenie turizmu s osobnosťami športu (ako bola aj zimná kampaň s Petrou Vlhovou), či pozíciu Vysokých Tatier na prvom mieste odporúčaných európskych destinácií podľa Lonely Planet – tu ale treba povedať, že na ňom nemajú aktivity ministerstva nijakú zásluhu.

Bratislava - Eurovea-river-bank Zdroj: www.visitbratislava.com

Bratislava, Košice, Vysoké Tatry

V blízkej budúcnosti má sekcia cestovného ruchu Ministerstva dopravy a výstavby posilňovať najmä online marketing. V rámci neho sa chce Slovensko prezentovať cez tri destinácie – Bratislavu, Košice a Vysoké Tatry. Tak, aby si každý potenciálny zahraničný turista vedel pod názvom Slovensko niečo konkrétne predstaviť. To podľa riaditeľky odboru Lenky Šprochovej neznamená, že ostatné regióny a iné produkty nedostanú zaslúženú propagáciu a zviditeľnenie. „Tieto tri destinácie však budú silnými vlajkovými loďami slovenského turizmu.“

Mimochodom, v štatistike návštev za 1. štvrťrok stále vedú turisti z Českej republiky, Poľska a takmer rovnako z Nemecka a Maďarska, pričom však, žiaľ, počet Nemcov klesol. Počet prenocovaní túto štatistiku kopíruje, ale tretie miesto v nej patrí turistom z Ukrajiny.

Kým zahraniční návštevníci mierili spravidla do Bratislavského, Prešovského a Žilinského kraja, domáci, ktorí aspoň raz prespali v ubytovacích zariadeniach na Slovensku, uprednostnili Banskobystrický kraj pred hlavným mestom; v počte návštevníkov i prenocovaniach.