Automobilová technológia napreduje míľovými krokmi a to, čo bolo pred niekoľkými rokmi drahou "vychytávkou", je už dnes štandard. Napriek týmto pokrokom však stále existuje jedna vec, ktorá sa nemení a platí naďalej: nové auto je potrebné „zabehať“. I keď poniektorí môžu nad touto – na prvý pohľad – triviálnosťou mávnuť rukou, ide o veľmi dôležitý bod, ktorý ovplyvní celú budúcnosť vozidla.

Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

V novom vozidle valce a piestne krúžky nepriliehajú dokonalo, brzdy nedokážu vyvinúť plný brzdný účinok, tlmiče sú trochu tvrdé, novučičké pneumatiky stále nemajú dokonalú priľnavosť a aj prevodovka si musí „sadnúť“. Preto platí, že prvých niekoľko tisíc kilometrov je potrebná trpezlivosť a nešliapať drsne na plyn ani na brzdy. Na druhej strane je už zastaraná rada, aby sa hneď po zábehu menili olej aj filtre. U moderných áut to už neplatí, i keď motorista to pochopiteľne urobiť môže. Rozhodne tým autu neuškodí, no nevyhnutné to už nie je.

Motor a prevodovka

Najdôležitejšou súčasťou sú motor a prevodovka, preto pri zábehu je dôležité orientovať sa najmä podľa nich. Valce a piestne krúžky sa musia navzájom prispôsobiť. Nanešťastie ani samotní odborníci sa nevedia zhodnúť na odporúčaných otáčkach pri zábehu vozidla. Jedno je však isté: jazda na vysokých otáčkach je pri prvých 2 000 kilometroch tabu. V prípade benzínu to znamená neprekročiť 4 500 otáčok, u dieslu maximálne 3 500.

Vodič by sa mal vyhnúť aj prudkému zrýchľovaniu z nízkych otáčok. Vtedy totiž rastú bočné sily piesta a teda aj trenie, ktoré znamená vzostup teploty a teda možné poškodenie nových povrchov steny valca a piestnych krúžkoch. Počas zábehu sa od vodiča pýta ľahká a citlivá noha.

Naši nemeckí kolegovia odporúčajú rýchlosti pod 160 km/h, čo v našich končinách bez tak nie je problém, nakoľko na rozdiel od tamojších diaľnic je u nás situácia diametrálne odlišná. Hoci stabilná rýchlosť je dobrá vec, v zábehu ani nie. Vodič musí motor „navyknúť“ na rôzne rýchlosti a otáčky, to však neznamená ani prudké zmeny. Počas prvých 1 000 až 3 000 km postupne zvyšujte zaťaženie, čiže otáčky aj rýchlosť. Zároveň platí stará mantra: vyhnite sa pretáčaniu studeného motora! To platí bez ohľadu na vek a u novotou voňajúceho vozidla dupľom.

Podobne ako piesty ani novučičká prevodovka ešte nefunguje optimálne a zábeh sa týka aj jej. K novej prevodovke pristupujte šetrne, rýchlostné stupne meňte postupne a rozhodne ich nepreskakujte. U „zabehnutého“ vozidla je to niečo iné, u nového ale neprípustné. V prípade automatickej prevodovky sa prvých niekoľko tisíc kilometrov vyhýbajte tzv. kick-downu. Ide o funkciu, keď elektronika pri prudkom zošliapnutí plynu preradí na najnižší možný rýchlostný stupeň, napríklad pri predchádzaní.

Podvozok

Tlmiče a pružiny spočiatku nespolupracujú optimálne, preto nebuďte prekvapení, ak komfort jazdy nie je to, čo by mal byť alebo čo ste zažili pri skúšobnej jazde. Je to v prvom rade preto, že tlmiče sú továrensky nastavené veľmi tvrdo, no časom by sa mali „rozchodiť“ a komfort sa zlepší. Prvých tisíc kilometrov sa vyhnite zaťažovaniu vozidla nákladom a posádkou a nekvalitným cestám a podľa možností obchádzajte výtlky. Je jasné, že na Slovensku to môže byť väčší problém, než by sa na prvý pohľad zdalo, ale aspoň sa snažte. Ak je to možné, nerovnosti radšej prechádzajte pomaly a opatrne.

Brzdy

U bŕzd platí rovnaký princíp ako u tlmičov či motora. To znamená, že brzdové kotúče, strmene a obloženie si musia na seba „zvyknúť“. Spočiatku bude potrebný väčší tlak na brzdový pedál ako u zajazdeného vozidla. Brzdy spravidla začnú dokonalo fungovať už po 300 či 500 kilometroch. To isté však väčšina motoristov pozoruje aj po každej výmene brzdového obloženia. Pozor: kotúče v dôsledku horúčavy tvrdnú, preto príliš skoré tvrdé brzdenie môže nové kotúče a teda celý komponent trvalo poškodiť.

Pneumatiky

Okrem motora, prevodovky, podvozku a bŕzd potrebujú svoj čas aj pneumatiky. To pochopiteľne platí nielen pre nové autá, ale po každej výmene. Pneumatiky sa totiž vulkanizujú v horúcom lise a potierajú špeciálnou zmesou, zväčša na báze silikónu, aby sa ľahšie vyberala z formy. Táto vrstva spočiatku znemožňuje úplnú priľnavosť, časom sa však zjazdí. Prvých 200 až 300 km preto jazdite obozretne, vyhýbajte sa rýchlej jazde v zákrutách a na mokrej vozovke počítajte s dlhšou brzdnou dráhou.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD