V začiatkoch automobilizmu sa autá museli vyrovnať aj s nevraživosťou či so strachom verejnosti a úradníkov. Tie niekedy prerástli až do bizarných opatrení, ako bola povinnosť bežať pred autom s červenou vlajkou, namiesto sústredenia na hladký a bezpečný prechod do novej éry dopravy.
Historka s vlajkonosičom mi napadla pri zmienke o čerstvom usmernení ministerstva pôdohospodárstva o zobrazovaní produktov v letákoch. Ministerstvo stále sníva o 90. rokoch, keď sa za potravinami chodilo do pouličných obchodíkov, a intenzívne bojuje proti 21. storočiu v maloobchode, teda konkrétne proti veľkým zasieťovaným predajcom rýchloobrátkového tovaru. Tí sú v očiach ministerstva vinníkom všetkých skutočných aj zdanlivých problémov v slovenskom poľnohospodárstve a potravinárstve, od nízkej pridanej hodnoty produkcie na hektár až po pravidelne bitých farmárov na východe.
Donkichotský boj proti hypermarketom sa začal v roku 2015 absurdnými miliónovými pokutami. Tých bolo dosiaľ uložených 28. Ak neviete, či je to veľa alebo málo, je to zhruba zisk reťazca Billa na Slovensku za posledných sedem rokov dokopy. Ak ste nepostrehli, prvú miliónovú pokutu dostala už aj jedna z Jednôt, pre ktorú to môže byť až likvidačné.
Pokuty nasledoval slávny odvod reťazcov, ktorý sa skončil fiaskom. V tesnom slede prišiel zákon o „neprimeraných podmienkach“, ktorý v princípe stanovil, že ak reťazec bude obchodovať so slovenským potravinárom, môže dostať pokutu v podstate za čokoľvek. Motivačné!
K tomu bol poslaneckým návrhom prilepený bod o povinnom zobrazovaní slovenských produktov v letákoch. Už ten by sme mohli nazvať bizarným. Pre špecializovaných obchodníkov, ponúkajúcich úzky sortiment od jedného zahraničného výrobcu či z jedného geografického regiónu znamenal de facto zákaz letákov. Rovnako tak sa ťažko so slovenskými produktmi robí francúzsky týždeň či veľkonočný týždeň. Ale čo, veď Slovák nemá čo vymýšľať a má zemiaky jesť!
Letákový zákon už čaká na posúdenie v Bruseli, a jeho šance na prežitie sú malé. Komisia už zrušila nielen odvod reťazcov, ale pred pár rokmi aj povinné zverejňovanie podielu slovenských výrobkov v predajniach. No ministerstvo sa rozhodlo dobojovať svoj bizarný boj do konca a vydáva usmernenie, že „jednotlivé poľnohospodárske výrobky a potraviny budú v letáku, reklamnom časopise alebo v inej obdobnej forme komunikácie vyobrazené v primeranej veľkosti a jednotnej forme grafiky a dizajnu, a to tak, aby nedochádzalo k zjavnej diskriminácii určitých poľnohospodárskych výrobkov a potravín“.
Len si to predstavte. Inšpektori budú nad letákmi stáť s pravítkami a premeriavať obrázky paradajok a jogurtov. Do tejto bizarnosti dospel „boj“ ministerstva za lepšie potravinárstvo a poľnohospodárstvo.