Niekoľko tipov k jazdeniu v Dolomitoch, či v horách všeobecne

Dovolenky sú v plnom prúde, a ak máte v pláne navštíviť oblasť Dolomitov, možno pomôže niekoľko malých tipov. Prípadne niektoré môžete využiť aj inde...

Tak, ako som spomínal v nedávnom reporte z Hero, napadlo ma niekoľko tipov, na čo si dať pozor, ak sa sem náhodou chystáte. No a ak nie, rozhodne to zmeňte a možno vás naladia aj fotky nižšie . Ale poďme sa bez omáčok pozrieť, čo mám vlastne na mysli. Tieto veci neplatia len v Dolomitoch, niektoré myslím aj všeobecne pri jazdení v horách. No práve trochu "extrémnejšie" prostredie týchto kopcov ich zvýraznilo a možno sa niekomu hodia...


Správne (ľahké) prevody

Táto téma je skutočne obsiahlou kapitolou, no hlavný odkaz znie – neváhajte nasadiť ľahké prevody. To platí najmä v prípade, že máte jednoprevodník, kedy ani rozsah 10- 50z ako v prípade populárneho Eagla, nemusí stačiť. Ja osobne mám vpredu 34 zubov, ale kľudne by som tu zniesol vpredu aj 32. Väčšine môžem s čistým svedomím odporučiť aj 30z, ženy ocenia aj 28z, ak je tá možnosť. Predsa len Dolomity sú špecifické v tom, že kopce sú tu skutočne strmé – a to najmä v úvode. Tam vždy čaká nejaká stojka (aj po asfalte cez dedinky) a neutaviť si hneď nohy je výhoda. Ešte viac to platí, ak chcete jazdiť mimo cesty. A určite je lepšie pekne točiť nohami a mať rezervu, ako tlačiť, najmä ak máte v pláne dlhší výlet. A o tie ťažšie sa nebojte – napamätám si, že by som tu niekde potreboval ťahať dolu kopcom alebo na rýchlej rovine .


Naľahko

Tento bod opäť súvisí s tým, že tu skutočne naberáte výškové metre všade, kam sa pohnete. Aj keď nie ste "gramár", trochu odľahčenia príde vhod. Čo tým mám na mysli? Taký príklad z výbavy – beriete batoh, do toho 3l vody, so sebou náhradnú mikinu, ďalšie doplnky, bunda keby niečo, peňaženka atď. Hodíte to na chrbát, príde hneď strmý kopec a máte chuť sa na to vykašlať. Samozrejme trochu som to prehnal, ale určite sa tu oplatí porozmýšlať, čo treba so sebou. Napríklad spomínaná voda – v pohode si tu vystačím so 700 ml fľašou, pretože takmer všade kam idete, je nejaká pekná chata, prípadne tu tečie voda, keďže sa tu pasú kravy. Takže sa mi nestalo, že by som zostal na suchu, len treba trochu dopredu myslieť, a je to.


Rovnako je na tom oblečenie – tu rovno poviem svoj osvedčený tip na väčšinu podmienok. Klasické veci ako dres a nohavice sú samozrejmosť. Rovnako je fajn, pokiaľ nie je skutočne extra teplo, dať pod krátky dres nejaké "scampolo" , keďže idete vždy niekam vyššie a bude dlhší zjazd.

Must have sú pre mňa návleky na ruky (ak je teplo, poslúžia aj ako ochrana pred slnkom), ľahká vesta, niečo na hlavu a prípadne návleky na kolená. No a ak môžem odporučiť jeden kúsok výbavy (aj keď dosť drahej), je to ľahká a pritom kompletne nepremokavá bunda, ktorá dýcha. Niečo ako Castelli Idro, Sportful Stelvio a pod. – práve tieto 2 bundy mám, jednu nosím ja a druhú som požičal Lenke, keďže vďaka športovému strihu s tým nemá problém . Mať niečo, čo váži okolo 150 g a pritom dokonale ochráni pri zmene počasia, je skutočne paráda a uvidíte, že takúto investíciu oceníte a to po niekoľko rokov...


Vďaka tomu sa dá ísť skutočne naľahko a pritom máte všetko, čo potrebujete na zmeny teploty a počasia. Smerom hore totiž pôjdete dlho a pomaly, takže vám bude teplo a chcete veci čo sa dajú ľahko zhodiť (návleky), potrebujete aby vás neprefúklo (vesta) a hlavne nechcete zostať "nahraný", ak príde nejaká prehánka a čaká vás ešte nejaké to „passo“, alebo ste zostali sedieť na chate až moc dlho (bunda v zálohe). Samozrejme bavím sa o klasickom počasí, s ktorým som sa tu za tie roky stretol a nie o žiadnych extrémoch...


Namiesto batohu potom vozím len ľahučkú vestu Camelbak Chase Vest, do ktorej sa všetko krásne zmestí a to vrátane drobností ako peniaze, náradie a pod. Keď prirátam vrecká na drese, mám miesta viac než dosť.


A ešte k výbave bicykla a dôležitej súčasti – plášťom. Ak nemáte v pláte nejaké hardcore enduro traily, tak za mnňa odporúčam siahnuť radšej po rýchlejšom vzore. Teda dajte ho aspoň dozadu, vďaka čomu sa vám tie metre budú naberať o niečo rýchlejšie a ľahšie. Dopredu kľudne hoďte niečo agresívnejšie a nezabudnite na správne (nižšie) tlaky – o nich som tiež niečo hovoril vo videu z HERO, tak to už nejdem opakovať .

Asfalt je kamarát

Tak a teraz niečo o jazdení . Aj keď patríte medzi tých, čo asfalt veľmi nemusia, oplatí sa tu trochu s ním skamarátiť. Ak teda nechcete využívať lanovky, je to vždy tá najjednoduchšia cesta smerom do nejakého sedla. Práve z nich takmer vždy vedú nejaké pekné chodníčky a traily, kde si dobre pojazdíte. Väčšinou ide hore aj nejaká "šotolina", ale tá býva vždy oveľa strmšia a ak nemáte v nohách, bude to väčšie trápenie. Rovnako platí takmer vždy, že najhoršie sú začiatky stúpania, kedy sa vymotáte z nejakej dediny – tie sú vždy najstrmšie, a potom už to býva lepšie .


Triezvy odhad

Tento bod súvisí s jazdením všeobecne, no práve tu ešte viac naberá na význame. Plánujte si trasy trochu s odhadom a rozhodne sa nepozerajte na kilometre. Tu nie je problém nabrať na 60 km ani 3 000 výškových metrov. A hlavne vždy treba myslieť na to, že ak niekam zbehnete, cesta naspäť nie je zadarmo a väčšinou sa vám do cesty postaví ešte ďalší kopec, pretože robiť tu okruhy tiež nie je jednoduché. Odhadujte preto s rozumom vlastné sily a radšej si plánujte kratšie trasy, ak si chcete užiť pohodu. Na celodenné jazdenie v Dolomitoch už to chce skutočne dobrú kondíciu.


Čo taktiež môžem odporučiť, je vyrážať skôr ráno – či už z hľadiska stabilného počasia alebo teploty v prípade horúcich dní. Ak sa budete plaziť do nejakého nekonečného kopca slimačím tempom a v úpeku, dáte mi asi za pravdu. Rovnako je oveľa nižšia šanca, že vás chytí nejaká letná búrka. A hlavne sa nezabudnite natierať opaľovacím krémom. Aj keď nehlásia ideálne počasie, tu sa razom všetko zmení, zrazu máte pekne a doma zistíte, že máte nohy a ruky ako rak, na čo tu stačí skutočne krátky čas.


Ebike

Ja osobne nie som nejaký fanúšik elektrobicyklov v štýle - viac trailov za kratší čas – najmä ak je človek bez zdravotných problémov. Ale na druhej strane tu vie situáciu výrazne uľahčiť a najmä ak idete vo väčšej partii. Totiž všade, kam sa pohnete, čakajú len kopce a to poriadne strmé. Rozdiely vo výkonnosti sa tak okamžite prejavia a rovnako zvýraznia. Z toho potom vyplynú situácie, že jeden sa poriadne nudí a ďalší zase neskutočne trápi. Takže bez váhania odporučte tým "slabším", nech sa neostýchajú požičať si nejaký ebike – uvidíte, že tak si výjazdy oveľa viac užijete.


To isté platí aj v prípade, že sem beriete vašu polovičku a nechcete jej cyklistiku znechutiť. Lenka síce jazdila na klasickom biku, ale musím povedať, že ona má jazdenie v kopci rada a vie sa "kusnúť". No na druhej strane som musel voliť trasu skutočne rozumne a s citom – a to ide ľahšie vtedy, ak už tu človek bol a pozná okolie. Jednoducho všade, kam sa človek pohne, sú len kopce – to je trochu rozdiel napr. oproti takému Livignu, kde si môžete pojazdiť okolo jazera, či niekde s menším sklonom než sa to definitívne začne dvíhať. Celkovo je tu množstvo požičovní, kde si môžete ebike požičať a v podstate hore turistov na ničom inom ani nevidíte.

Využite časti trate Hero

Ak sem idete prvýkrát, možno trochu tápete, kam vyraziť, kde sú pekné chodníčky a traily. V tom prípade môžem odporučiť pozrieť sa na trať Hero Dolomites, z ktorej je aj video nižšie. Ide o to, že táto trať ponúka skutočne krásne úseky, ktoré si môžete po častiach prejsť – ak teda nechcete ísť všetko za jeden deň . Skutočne sa jedná o krásnu prehliadku Dolomitov, a popritom narazíte aj na ďalšie pekné chodníčky.


Odporúčam sa akurát vyhnúť tomu stúpaniu spod Arabby. Na ten pekný singletrack do Passso Pordoi sa dá napojiť aj inak - vedie tam odbočka z hlavnej cesty, ak stúpate klasicky po asfaltke do sedla z Arabby.


Neberte to prosím ako nejaký návod, skôr zopár postrehov ktoré môžu pomôcť. Samozrejme budem rád, ak pridáte nejaký svoj názor do komentára. Či už ale pôjdete na ľahko alebo nie, s takým bikom alebo takým, či s bundou za polovicu....hlavne choďte.

Túto oblasť rozhodne odporúčam, pribaľte si so sebou prípadne aj tenisky a niečo na ľahkú turistiku a máte o parádnu dovolenku postarané. Ciao!
report_problem Našiel si v texte chybu?
Imroman 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Ako som na Elbe objavil nečakaný MTB raj

Ako som na Elbe objavil nečakaný MTB raj

Tento taliansky ostrov vám možno nenapadne ako prvý v spojitosti s horskou cyklistikou. Bol som na tom podobne, až kým ma jedného dňa trajekt nezobral z pevniny do úplne nového prostredia.
Alpine Six Days Enduro - MTB dovolenka snov 2022

Alpine Six Days Enduro - MTB dovolenka snov 2022

Týmto dovolenkovým cestopisom by sme vás chceli inšpirovať k jazdeniu, podľa nás, pekných európskych trailov.
Trailovanie alla Sardegna – Monte Doglia, Alghero (1. časť)

Trailovanie alla Sardegna – Monte Doglia, Alghero (1. časť)

Sardínia – snehobiele pláže, krásne počasie, každodenné cestoviny a pizza. No ostrov skrýva aj skvelé traily – dovoľte mi, aby som vám ich v tejto sérii predstavil.
keyboard_arrow_up