Menu
  • Nevybije sa rýchlo
    Nevybije sa rýchlo
    • | Foto 
    • | Komentáre
    V mojej imaginárnej garáži chýbal donedávna jeden z najznámejších elektromobilov v Európe. Patril medzi najpredávanejšie. Chcel som vedieť, prečo tomu tak bolo.

Renault ZOE Z.E. 40

Renault ZOE patrí, od minulého roka, medzi prakticky využiteľné elektromobily. Dostal totiž nové batérie s celkovou kapacitou 40 kWh, ktoré sľubujú dvojnásobný dojazd oproti predchádzajúcim, pričom ich hmotnosť len nepatrne narástla. V závislosti od toho, kde a akým štýlom sa s Renaultom ZOE jazdí, mal by reálne prejsť na jedno nabitie cez 300 kilometrov. Koľko pravdy na tom je som zisťoval počas celého týždňa jazdenia. Tak poďme pekne od začiatku.

Malý, elektrický Francúz v bledomodrej metalíze, vďaka svojim nadčasovým krivkám, nepôsobí zastaralo, hoci sa už v tomto kabáte premáva po cestách niekoľko rokov. Vyššia stavba karosérie s krátkymi prevismi napovedá, že sa inžinieri sústredili na čo najlepšie vnútorné rozmery pre posádku, pričom chceli zachovať kompaktnosť potrebnú pre jazdu a parkovanie v meste. Páči sa mi, že napriek tomu sa tu našiel priestor pre pätoro dverí. Majú slušný uhol otvorenia, akurát z nich cítiť lacné spracovanie, hlavne pri zavieraní. Zásuvka našla svoje miesto pod predným fabrickým znakom a je otvárateľná aj diaľkovo cez tradičnú kartu (kľúč) Renaultu.

V interiéri tie roky Renaultu ZOE rýchlejšie uhádnete. Vzhľad palubnej dosky je takmer identický s Cliom štvrtej generácie. Rozdiel badám hlavne pohľadom na prístrojový panel za volantom, ktorý je celý digitálny. Zobrazuje základné informácie o spotrebe energie, aktuálnej rýchlosti, či výkone. Na dnešnú dobu mu však chýba lepšia grafika a taktiež nie je šťastné samotné umiestnenie tohto displeja. Prekrýva ho vrch venca volantu. Stredová konzola s dominantným displejom multimediálneho systému R-Link je jednoduchá, prehľadná a na dosah pravej ruky. Vadilo mi len lesklé obloženie okolo. Výborný lapač odtlačkov a prachu. No, ak sú materiály čisté, tak dodávajú autu istý punc luxusu.

Keďže Renault ZOE je elektromobil, tak je automaticky radený do kategórie mestských vozidiel. Najmä na Slovensku, kde je infraštruktúra nabíjacích staníc žalostne slabá. ZOE nemusí spĺňať vysoké nároky na priestor pre posádku na všetkých sedadlách. Na tie predné, jednoducho tvarované, sa usadí akokoľvek urastená postava a od toho potom závisí, koľko miesta ostane pre pasažiera sediaceho priamo za ňou. V zásade však platí, že štyri dospelé osoby sa nemusia báť nepohodlia, pretože Renault ZOE ťaží z výšky karosérie. Vzpriamenejšom posede málokedy pocítite stiesnenosť. Veľkou výhodou je tiež umiestnenie batérií, pod podlahou vozidla. Tie tak nezavadzajú v batožinovom priestore. Základ v podobe 338 litrov prekročí očakávania.

Rozmermi karosérie Renault ZOE teda čiastočne klame. Mohol by sa využívať aj na dlhšie cestovanie. To som si aj na jeden deň vyskúšal krátkym výletom do Rakúska, kvôli foteniu. Moja testovacia trasa viedla z Trnavy cez Malé Karpaty až do Parndorfu a potom späť. Celý čas som využíval ECO režim, ktorý krotí reakcie na plyn, nedovolí ísť rýchlejšie ako 96 km/h a znižuje účinnosť klimatizácie. Už keď sme pri tej klíme. Som asi jeden z mála novinárov, ktorý si nechce ukrojiť z pohodlia cestovania, takže klimatizácia pracovala v aute vždy, rovnako ako rádio a všetko, čo som potreboval. Na jedno nabitie ,s viacerými zachádzkami, prešiel Renault ZOE 310 kilometrov a ešte ostával teoretický dojazd 25 kilometrov.

Všetky elektromobily sú tiché, platí to aj v prípade ZOE. Iba pri nízkej rýchlosti vydával troška hlučnejší zvuk, akoby upozorňoval chodcov na parkovisku, že prechádza okolo. Inak je na palube ticho a počujete len mierne odvaľovanie pneumatík, pracujúcu klimatizáciu alebo obtekajúci vzduch s pribúdaním rýchlosti. Najoptimálnejšie sa so ZOE jazdí do 120 km/h, potom už zrýchľuje pomalšie a dojazd klesá tak rýchlo ako zo smädného dvanásťvalca. Mimochodom, konštrukčná maximálna rýchlosť je nastavená na 135 km/h.

Jazdné vlastnosti sú podmienené nízkym rýchlostiam v meste. Riadenie je troška voľné a pruženie mäkké. V zákrutách treba občas korigovať smer jazdy, ale nie je to nič extrémne obmedzujúce. Zišiel by sa tu systém udržiavania v jazdných pruhoch, ale ten nedokúpite do Renaultu ZOE ani za príplatok. Má iné predispozície. Napríklad ho dokážete na diaľku vyhriať alebo vychladiť, stačí ak sa bude nabíjať v niektorej z nabíjacích staníc.

Nabíjanie. Hlavný kameň úrazu elektromobilov. ZOE sa dokáže nabiť aj cez bežnú domácu zásuvku, ale to by ste ho museli využívať len každý druhý deň, pretože doba nabitia trvá až 25 hodín. Efektívnejšie nabíjanie zabezpečuje nabíjací systém Caméléon, ktorý sa automaticky prispôsobuje maximálne dostupnému výkonu nabíjacej stanice. Od jednofázového prúdu až po trojfázový do 22 kWh. Auto teda nabijete doplna do dvoch hodín, čo predstavuje dojazd teoreticky 350 km.

Testy elektromobilov zvyknem končiť rovnakými vetami. Infraštruktúra sa rozširuje, ale ceny týchto áut veľmi neklesajú. ZOE by mohlo plniť rolu plnohodnotného prímestského vozidla. Problém je stále v obstarávacej cene, ktorá jednoducho nie je akceptovateľná pre masu zákazníkov. Ale to sa už možno čoskoro zmení, nakoľko aj na Slovensku sa čoraz viac začínajú objavovať správy o výhodnejších dotáciách na nákup ekologických vozidiel. Potom tieto autá začnú dávať zmysel aj v bežných rodinách, nielen firmách.

 

Fotogaléria

Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook