Úvod Spoločnosť Piloti upozorňujú na problém ďalších Boeingov

Piloti upozorňujú na problém ďalších Boeingov

Foto: archív

Piloti leteckých spoločností sa obávajú o bezpečnosť Boeingu 787 Dreamliner, pretože kľúčový protipožiarny systém je náchylný na poruchovosť. S odvolaním sa na viacerých pilotov to uviedol nedeľník The Observer.

Boeing oznámil, že spínač hasiaceho systému požiaru motora v „malom počte“ prípadov zlyhal. Zariadenie zároveň preruší prívod paliva a hydraulickej kvapaliny, aby sa zabránilo šíreniu požiaru. Britské aerolínie Tui, British Airways a Virgin Atlantic prevádzkujú viac ako 60 Dreamlinerov.

Piloti podľa denníka tvrdia, že je ohrozená bezpečnosť cestujúcich a posádky. „Keby na transatlantickom lete nastal požiar motora a lietadlo by malo jeden z chybných požiarnych spínačov, potom by sme museli letieť s horiacim krídlom až tri hodiny, kým by sme mohli bezpečne pristáť,“ uviedol jeden z nich.

Boeing aerolínie upozornil, že dlhodobo spustené kúrenie môže spôsobiť, že sa požiarny spínač bude držať v uzamknutej polohe, takže sa nebude dať použiť na uvoľnenie hasiacich prístrojov v motoroch.

Americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) vydal smernicu o letovej spôsobilosti, v ktorej oznámil, že problém „pravdepodobne existuje alebo sa môže objaviť v iných výrobkoch rovnakej konštrukcie“ a že „existuje možnosť, že požiar bude nekontrolovateľný“. Prevádzku lietadiel však nezakázal a namiesto toho leteckým spoločnostiam nariadil kontrolovať spínač každých 30 dní.

Lietadlo Dreamliner bolo uvedené na trh v roku 2011 a malo zdokonaliť leteckú prepravu vďaka palivovo úsporným technológiám a dlhšiemu doletu. O dva roky neskôr bola stroju v hodnote 200 miliónov dolárov zakázaná prevádzka po sérii požiarov spôsobených chybnými batériami.

Tento rok Boeing zvýšil výrobu týchto lietadiel z 12 na 14 mesačne a oznámil, že nahradí až 900 kontrolórov kvality inteligentnou technológiou. Kritici tvrdia, že rýchlosť výroby je na úkor bezpečnosti. „Znepokojuje nás postoj firmy k riziku, najmä vo svetle nedávnych problémov Boeingu 737 Max. Ak nastane porucha požiarneho spínača, nie je možné oheň uhasiť ručným zásahom,“ vysvetlili piloti.

Boeing uviedol, že chyby boli zistené u necelého jedného percenta spínačov: „Požiare z motorov sú veľmi nepravdepodobné a v histórii flotily 787 neboli zaznamenané.“ FAA odmietol obavy pilotov komentovať s tým, že ich vyzval na reakcie vo februári, keď pripravil smernicu o letovej spôsobilosti.