Zatiahnuté
Bratislava
Jela
19.4.2024
Vodiči majú problémy pri emisnej kontrole. Kamerový systém a normy im sťažili podmienky
Zdielať na

Vodiči majú problémy pri emisnej kontrole. Kamerový systém a normy im sťažili podmienky

BRATISLAVA / S plným kamerovým systémom na technickej a emisnej kontrole pribudli aj šoféri, ktorí cez tieto kontroly neprechádzajú. Prísnejšie ale nie sú len kamery, ale aj rok stará norma, na ktorej môžu pohorieť majitelia áut pri kontrole emisií.

"Žiadna emisná norma sa nezmenila. Nič sa nezmenilo. Len vieme lepšie kontrolovať STK," uviedol minister dopravy Arpád Érsek. Pre tých, čo majú staršie autá sa môže zmeniť veľa. "Minulý rok došlo k významnej zmene pri emisných kontrolách a to v tom, že sa zadefinovalo u novších vozidlách maximálna koncentrácia uhľovodíkov 60 jednotiek, dovtedy, pre staršie vozidlá bolo 100 jednotiek," objasnil dopravný analytik Jozef Drahovský. 

​Podľa autoservisov už aj mladšie autá majú problém prejsť emisnou kontrolou. "Tam je to čisto tým zanesením. Pri mladších autách sa zanesie ventil, keď chodí krátke vzdialenosti," vysvetlil automechanik Stanislav Sklenica. "Zmena v hodnotách uhľovodíkov nastala ešte v máji 2018 (vyhláška 138/2018 Z. z.) pre vozidlá so systémom palubnej diagnostiky od roku 2005. Technici postupujú pri výkone EK (vyhodnocovanie HC) stále rovnako podľa metodík platných od 20.05.2018," vyjadrilo sa ministerstvo. 

​​Sprísnené podmienky sprísnili ešte od mája 2019 aj prísnejšie kontroly, kde kamery monitorujú každý krok technika. "Teraz mám obrovský skok, o 40 percent. A veľa áut toto jednoducho nezvládne," priznal Stanislav Sklenica. Riešením je výmena katalyzátora alebo prečistenie auta, ktoré bude čakať viac vodičov ako v minulosti. "Horšie je, keď je lambda sonda alebo katalyzátor vadný a nedá sa to jednoduchým spôsobom vymeniť, takže je potrebná úplná výmena a pri starších autách je tá hodnota často vyššia ako hodnota samotného auta," dodal automechanik.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy