Milan Kopecký je prekladateľ
Neil Gaiman: Nikdekoľvek, Slovart, 2019
„Gaimana poznáš?“ spýtali sa ma pred desiatimi rokmi vo vydavateľstve, keď mi ponúkli na preklad môj úplne prvý titul, Graveyard Book, od už vtedy dosť slávneho anglického autora.
Nepoznal som, bol som ucho. Dnes patrí Neil Gaiman medzi klasikov žánru, lepšie povedané žánrov, lebo si za svoju bohatú kariéru stihol urobiť meno hneď v niekoľkých.
A vydavateľstvo Slovart, ktoré má na Slovensku v kuratele väčšinu autorovho portfólia, tento rok na jar vydalo aj jeho románovú prvotinu Nikdekoľvek z roku 1996, akési spisovateľské pieskovisko na odskúšanie väčšiny zo svojich budúcich tematických modelov a podhrabávanie tradícií fantastickej literatúry.
Na pomedzí snov a bdenia
Úplne prvá Gaimanova kniha to nie je, románovo debutoval titulom Good Omens (česky Dobrá znamení), ktorého seriálová podoba z produkcie BBC sa iba nedávno dočkala internetovej premiéry a následne dosť vlažného prijatia kritikou, ale ten sa neráta, lebo na ňom spolupracoval s iným anglickým klasikom Terrym Pratchettom, aj to minoritne.
A už vôbec to nie je jeho prvé publikované dielo, pretože než sa odvážil do literárnych vôd, napísal množstvo komiksových príbehov, sám aj s inými, v zabehnutých i v pôvodných sériách, pričom vari najznámejšou z jeho značiek je Sandman.
Kultový epos zo sveta na hranici snov a bdenia, teda tam, kde to má Gaiman najradšej – na pomedzí.
Jeho z hľadiska rozsahu kľúčové dielo Americkí bohovia – opäť spracované ako seriál a opäť s umelecky rozporuplným výsledkom – je o prelínaní sveta rozličných európskych božstiev a nadprirodzených bytostí so svetom bežných amerických smrteľníkov.
V Záhrobnej knihe, ktorá bola tak ako Bohovia ovenčená cenou Hugo za najlepší román, spolu veselo koexistujú živí s mŕtvymi a románový priestor Nikdekoľvek sa delí na Horný a Dolný Londýn, na nudu našej uvláčenej každodennosti a to tajomné, temné rojenie kdesi v hĺbke.
Remíza dobra so zlom
On vlastne aj Gaiman, renesančný muž v pichľavom viktoriánskom kabáte, je ustavične kdesi medzi.
Keď písal Dobré znamenia, väčšinu zaňho odrobil Pratchett, lebo mladý mal veľa práce so Sandmanom, a Nikdekoľvek vzniklo pôvodne ako televízny seriál pre BBC, ale Gaiman sa rozhodol napísať celý príbeh ešte raz a tak, ako naozaj chcel.