MediaBrífing: Štúdia, o ktorej mnohé médiá informujú chybne
Výsledky medzinárodnej štúdie Digital News Report sledujú každý rok mnohí odborníci a manažéri médií, aby lepšie pochopili, čo sa deje na trhu, aký je stav digitálnych médií a ako sa mení správanie ľudí na internete.
Oproti iným podobným analýzam má Digital News Report tú výhodu, že si ju môže každý stiahnuť zadarmo (iné štúdie bývajú často spoplatnené a drahé), analyzuje dianie až v 38 krajinách sveta (tretí rok je medzi nimi aj Slovensko) a má pomerne dobrú publicitu.
Nevýhodou je, že výsledky štúdie bývajú v médiách často nesprávne interpretované a pochopené. Aj preto sa dnes pokúsime vypichnúť niekoľko hlavných zistení a zasadiť ich do kontextu.
1. Námestia podporili slovenských novinárov, dôvera v médiá však nerastie
Po vražde Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej sa slovenská verejnosť postavila na stranu novinárov a občianskej spoločnosti. „Pocty významným investigatívnym novinárom opakovane zaznievali z pódií na demonštráciách,“ konštatuje autor slovenskej časti štúdie, britský sociológ Simon Smith. „Naše dáta však nezaznamenali nárast dôvery v médiá,“ dodáva.
Dôvera u nás dokonca medziročne klesla o jeden percentuálny bod. Médiám teda verí 33 percent ľudí, 43 percent verí zdrojom, ktoré si sami vyberajú a sledujú.
Avšak pozor, pokles dôvery môže byť aj dôsledkom inej vzorky respondentov. Vlani totiž bolo v prieskume asi dvakrát viac ľudí s vysokoškolským vzdelaním, teraz ich je menej, aby vzorka lepšie reprezentovala populáciu. Dáta sú teda tento rok lepšie, ale ich porovnanie s minulým rokom môže byť komplikovanejšie, upozorňujú autori štúdie.
Štúdia si tiež všíma využívanie falošných účtov, o ktorom informuje Denník N, napätú situáciu v RTVS či nepriateľský postoj vládnych strán Smer a SNS k médiám.