Mercedes-Benz GLB: 'Van do terénu' má tri rady sedadiel

Kompaktné Mercedesy-Benz majú úplne nového člena rodiny. Po GLA je ním už druhé SUV. A neuveriteľne praktické. Odviezť môže až sedem cestujúcich . Jednoducho, je to „van“ do terénu.

14.06.2019 06:00
debata
Nový člen stuttgartských kompaktov akcentuje... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLB - 2019 Nový člen stuttgartských kompaktov akcentuje svoju off-roadovú DNA oveľa viac ako väčšie a luxusnejšie GLC. To napriek tomu, že stojí na jednoduchšej platforme s priečne uloženými motormi, tak ako triedy A či B.

O príchode ďalšieho SUV zo Stuttgartu sme tušili už v roku 2012, keď automobilka predstavila koncept Energ-G-Force. Trvalo to však dlhých sedem rokov, kým sa stalo realitou. Novinka si totiž musela počkať na novú generáciu triedy A a triedy B, ktorá je jej základom a ktorá debutovala len vlani. Cieľom bolo postaviť na tých istých základoch väčšie a praktickejšie SUV, ako malé GLA. Napokon, naznačuje to už samotný názov GLB. Ten zároveň prezrádza, že s väčším GLC nemá nič spoločné. Prestížnejší model využíva „vznešenejšiu“ prémiovú platformu céčka s prioritným zadným náhonom a pozdĺžne uloženými motormi, kým GLB má oveľa bližšie k triede B s priečne uloženými motormi a predným náhonom.

Zaujímavé však je, že GLB nie je naozaj žiaden drobček. Na dĺžku má 4 630, na šírku 1 834 a na výšku 1 658 mm. Spomeňme aj veľkorysý rázvor 2 829 mm. To znamená, že v porovnaní s GLC stráca novinka na dĺžke len 125 mm a na rázvore dokonca len 44 mm. Naopak, nad triedou B dominuje o 100 mm dlhším rázvorom a 130 mm väčšou dĺžkou. Pritom vie vďaka kompaktnej technike doslova čarovať s priestorom. Posádka vpredu má nad sedadlami k dispozícii 1 035 mm a tá vzadu na nohy 967 mm. Tam však GLB nekončí. Vybavené môže byť dvoma samostatnými sedadlami v treťom rade, ktoré si poradia s osobami vysokými do 168 cm. Zadní cestujúci majú k dispozícii držiaky na nápoje, dva USB porty aj bočné airbagy. Potešia tiež úchyty Isofix.

Rozmermi GLB prekvapí. V porovnaní s GLC stráca... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLB - 2019 Rozmermi GLB prekvapí. V porovnaní s GLC stráca na rázvore len 44 mm a na dĺžke len 125 mm. Kompaktnejšia technika mu však prináša mimoriadne priestranný interiér s troma radmi sedadiel.

Ak je GLB 5-miestne, ponúka kufor s objemom od 560 do 1 755 litrov. To vtedy, ak sklopíte operadlá delené v pomere 40 : 20 : 40. Za príplatok však dostanete posuvnú lavicu, navyše s regulovateľným sklonom operadiel, takže na úkor miesta na nohy môžete v kufri získať ďalších 179 litrov úžitkového objemu. To všetko je zabalené do „kabáta“ s výrazne off-roadovou DNA. Aj vďaka tomu by si mimoriadne praktické GLB nemalo „liezť do kapusty“ s väčším GLC, vyznávajúcim skôr elegantné línie, ani menším GLA, ktoré akcentuje športový strih. Svalnaté tvary GLB podporuje mohutná predná maska, plastová ochrana podbehov či blatníkov a robustné nárazníky.

Veľká svetlá výška a mohutná ochrana podvozku... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLB - 2019 Veľká svetlá výška a mohutná ochrana podvozku naznačujú, že GLB sa v teréne naozaj nestratí. Navyše je k dispozícii terénny balík Off-road Engineering.

Že to GLB myslí s prašnými cestami vážne, dokazuje aj paketom Off-Road Engineering s novou off-roadovou funkciou svetiel (len pre 4Matic), aktívnou do rýchlosti 50 km/h. V tomto režime sa zväčší rozsah osvetlenia okolia a zároveň sa aktivujú odbočovacie svetlá. K dispozícii sú tiež adaptívne matricové reflektory Multibeam LED. Bezpečnosť stavia na najmodernejších asistenčných technológiách, ktoré využívajú radary a kamery s dosahom až 500 metrov. Takže GLB môže byť vybavené nielen adaptívnym tempomatom, ale aj rýchlostným asistentom, ktorý upravuje rýchlosť na základe predpisov či navigačných dát. Lane Assist dopĺňa asistent pre zmenu jazdného prúdu.

Interiér používa rozhranie MBUX s dvojicou... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLB - 2019 Interiér používa rozhranie MBUX s dvojicou displejov či head-up displejom. Drsnejšiu povahu ako triedy A a B sa však snaží zvýrazniť hliníkovými profilmi na palubnej doske a stredovej konzole.

Interiér vychádza z triedy B, takže tu máme palubnú dosku s turbínovými prieduchmi ventilácie či rozhranie UMBX s dvojicou voľne programovateľných displejov a umelou inteligenciou s pokročilým hlasovým ovládaním, ktorá reaguje na povel „Hej Mercedes“. Terénne gény však umocňujú hliníkové profily integrované v „palubovke“ aj v stredovej konzole. Klimatizácia má samostatný ovládací panel. Z vyšších modelových radov pochádza systém Energizing, ktorý upravuje atmosféru na palube vďaka harmonizácii ambientného osvetlenia, hudby, grafiky prístrojov, vyhrievania či ventilácie sedadiel alebo klimatizácie. Ak máte smart hodinky Garmin, nastaví sa atmosféra v interiéri podľa vašej nálady alebo úrovne stresu.

Do kufra naložíte od 560 do 1 755 litrov. S... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLB - 2019 Do kufra naložíte od 560 do 1 755 litrov. S príplatkovou posuvnou zadnou lavicou ešte o 175 litrov viac. Alebo dáte prednosť dvom samostatným sedadlám v treťom rade.

Kariéru odštartuje GLB s dvoma benzínovými a dvoma naftovými motormi. Základom je 4-valec M282 s objemom 1,33 litra vyvinutý s Renaultom pre GLB 200 (120 kW, 250 Nm) s vypínaním dvoch valcov. Kombinuje sa výlučne s predným náhonom a 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Nad ním stojí stuttgartský dvojliter M260 pre GLB 250 4Matic (165 kW, 350 Nm) s pohonom oboch náprav a 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT. Naftu tankujú verzie GLB 200d (110 kW, 320 Nm) s dvojlitrom OM 654q a výkonnejší variant GLB 220d (140 kW, 400 Nm). Ten je v sérii spojený s 8-stupňovou dvojspojkou DCT a štvorkolkou. Slabší má tieto prvky za príplatok.

Zadné sedadlá by mali vyhovovať osobám s výškou... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLB - 2019 Zadné sedadlá by mali vyhovovať osobám s výškou do 167 cm, teda skôr deťom.

Permanentný pohon oboch náprav 4Matic využíva elektricky ovládanú viaclamelovú spojku, integrovanú v zadnom diferenciáli. Hnací moment rozdeľuje podľa okamžitých podmienok, ale aj na základe zvoleného jazdného režimu. V módoch Eco a Comfort putuje dopredu 80 a dozadu 20 % hnacej sily. Mód Sport zvýši záber zadných kolies v pomere 70 : 30 a v režime off-road sa hnacia sila delí v spravodlivom pomere 50 : 50 medzi prednou a zadnou nápravou. Ak je GLB vybavené balíkom Off-road Enginering Package, pridáva GLB ďalší režim Off-road ABS a kontrolu prudkého zjazdu, ktorá je aktívna v rozmedzí od dvoch do 18 km/h. Všetky GLB majú prednú nápravu McPherson a zadné viacprvkové zavesenie. V teréne pomôžu aj veľké nájazdové uhly vďaka krátkym previsom.

Ceny ani termín príchodu na trh zatiaľ nepoznáme. V USA by však mali doraziť prvé kusy k zákazníkom ešte tento rok. Pre úplnosť spomeňme, že od roku 1997, keď prišla na svet prvá trieda A, sa za 22 rokov predalo viac ako 6,5 milióna stuttgartských kompaktov, vrátane triedy B, GLA či CLA. Len vlani to bolo takmer 610 000 kusov. GLB tento počet nepochybne zvýši. Záujem o SUV totiž neustále kulminuje. Takže novinka, ktorá je prvým 7-miestnym kompaktom od Mercedesu-Benz, má nakročené na slušnú kariéru.
Mercedes-Benz GLB - 2019
Mercedes-Benz GLB - 2019
+26Mercedes-Benz GLB - 2019

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes-Benz #Mercedes-Benz GLB
Články podľa značiek