Budúcnosť železnice v Bratislave: nové koľaje a nové zastávky – aj Bory a Ružinov
Štúdia realizovateľnosti uzla Bratislava priniesla 5 alternatív vývoja železnice. Všetky rátajú s modernizáciou Hlavnej stanice.
Dlhoočakávaná štúdia realizovateľnosti uzla Bratislava, ktorá má zásadným spôsobom ovplyvniť vývoj železničnej dopravy v hlavnom meste, je už hotová. Priniesla päť alternatív rozvoja železničnej dopravy v Bratislave a jej okolí, z ktorých spracovatelia dokumentu odporúčajú dve riešenia. Vyplýva to z finálnej správy štúdie, ktorú zverejnili Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).
ŽSR tvrdia, že nepreferujú jednu konkrétnu alternatívu, ale také riešenia, ktoré majú najväčší prínos v oblasti zvýšenia bezpečnosti a zrýchlenia dopravy, zlepšenia komfortu pre cestujúcich a obyvateľov hlavného mesta a jeho okolia. Prvé výsledky by mali byť viditeľné podľa ŽSR už v priebehu budúceho roka.
Všetky alternatívy počítajú s druhou traťovou koľajou v úseku Bratislava - Nové Mesto – Bratislava Hlavná stanica a s treťou traťovou koľajou v úseku Bratislava-Lamač – Bratislava Hlavná stanica. Taktiež rátajú s modernizáciu Hlavnej stanice, kapacita stanice je však v jednotlivých alternatívach rozdielna. Súčasťou riešení je aj modernizácia železničnej zastávky Bratislava-Vinohrady a realizácia nových železničných zastávok Bratislava-Bory, Bratislava-Železná studienka/Patrónka, Bratislava-Ružinov a Bratislava-Vrakuňa.
V Alternatíve 1, kde sa oprávnené náklady odhadujú na 653,8 milióna eur, majú všetky vlaky osobnej dopravy s výnimkou smerov Rajka a Viedeň cez Kittsee končiť, vychádzať či prechádzať Hlavnou stanicou. V nákladnej doprave je zachovaný súčasný prevádzkový koncept. Toto riešenie obsahuje aj modernizáciu úseku Bratislava-Lamač – Hlavná stanica – Bratislava-Vinohrady.
Alternatíva 2 s predpokladanými oprávnenými nákladmi v sume 706,2 milióna ráta s tým, že diaľková a medziregionálna osobná doprava je sústredená do Hlavnej stanice. Regionálna a prímestská doprava je rozdelená do železničných staníc – Hlavná stanica, Bratislava-Nové Mesto, Bratislava-Petržalka a Podunajské Biskupice. V nákladnej doprave je zachovaný súčasný prevádzkový koncept. Táto alternatíva ráta aj s modernizáciou úseku Devínska Nová Ves – Hlavná stanica – Bratislava-Vinohrady a úseku Bratislava-Nové Mesto – Podunajské Biskupice.
V Alternatíve 3, kde sa oprávnené náklady odhadujú na 740 miliónov eur, sú jednotlivé smery vo všetkých segmentoch osobnej dopravy sústredené do rôznych železničných staníc, a to Hlavná stanica - smery Trnava, Kúty a Viedeň (cez Marchegg), Bratislava-Nové Mesto - smer Galanta, Bratislava predmestie - smer Dunajská Streda a Bratislava-Petržalka - smery Rajka a Viedeň (cez Kittsee). V nákladnej doprave je zachovaný súčasný prevádzkový koncept. Počíta sa tu aj s modernizáciou úseku Devínska Nová Ves – Hlavná stanica – Bratislava-Vinohrady, železničnej stanice Bratislava predmestie a úseku Bratislava-Nové Mesto – Podunajské Biskupice.
Alternatíva 4.1 (oprávnené náklady 872,7 milióna eur) a Alternatíva 4.2 (oprávnené náklady 882,8 milióna eur) prináša odpoveď o budúcnosti využitia plánovanej bratislavskej stanice Filiálka. Osobná doprava v týchto riešeniach je sústredená do Hlavnej stanice. Regionálna a prímestská doprava je zo smerov Pezinok, Senec a Dunajská Streda sústredená do novej stanice Filiálka. Ďalšie tri smery Malacky, Rajka a Viedeň, cez Kittsee, do železničnej stanice Bratislava-Petržalka a smer Viedeň, cez Marchegg, do Hlavnej stanice. V nákladnej dopraveje zachovaný súčasný prevádzkový koncept. Pri týchto alternatívach sa ráta aj s modernizáciou úseku Devínska Nová Ves – Hlavná stanica – Bratislava-Vinohrady. Taktiež s modernizáciou železničnej stanice Bratislava predmestie a výstavbou nového úseku Bratislava predmestie – Bratislava Filiálka.
Spracovateľ štúdie odporúča ďalej sledovať alternatívy 2 a 4.1. Pre obidve alternatívy je podľa neho potrebné spracovať štúdie širších socioekonomických dosahov a potenciálnych prínosov vzhľadom na urbanistický rozvoj Bratislavy a dotknutých lokalít.
"Cieľom ŽSR - manažéra železničnej infraštruktúry na Slovensku - je predovšetkým úprava jej najkritickejších častí. A to najmä revitalizácia bratislavskej Hlavnej stanice a budovanie nových prestupných zastávok vlak – MHD," povedal pre TASR na margo výsledkov štúdie hovorca železníc Michal Lukáč. Ide podľa jeho slov o investičné akcie, ktorých realizácia bude mať pozitívny dosah na obyvateľov Bratislavy a aj celého Slovenska.
Hliadky dopravnej polície na 13.06.2019
Úsek |
Typ a farba vozidla |
---|---|
Bratislavský kraj |
24 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 10 neoznačených hliadok polície |
D1 |
Škoda Superb modrá, Audi modrá |
D2 |
Škoda Superb strieborná |
okres Senec |
Škoda Fabia modrá |
okres MA |
VW Golf červená |
okres PK |
VW Golf biela |
BA – mesto |
Škoda Fabia biela |
BA – mesto |
VW Golf modrá |
BA – mesto |
SEAT Leon sivá |
okres MA, PK, SC |
VW Golf modrá |
Trnavský kraj |
8 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 5 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1, Rýchlostná cesta R1 |
Audi A4 strieborná, Škoda Superb strieborná |
okres Skalica |
Kia Ceed hnedá |
okres Trnava |
VW Golf sivá |
TT kraj |
VW Passat čierna |
Trenčiansky kraj |
16 hliadok na označených policajných vozidlách a na motocykloch a 6 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 |
Audi A4 strieborná |
okres Nové Mesto nad Váhom a Myjava |
VW Golf čierna |
okres Partizánske |
VW Golf modrá |
okres Považská Bystrica a Púchov |
Škoda Fabia modrá |
okres Prievidza |
Škoda Superb tmavohnedá |
okres Trenčín a Ilava |
Škoda Fabia modrá |
Nitriansky kraj |
17 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 11 neoznačených hliadok polície |
okres Nitra a Zlaté Moravce |
SEAT Leon strieborná, Škoda Superb sivá |
okres Nové Zámky |
Škoda Fabia modrá, Škoda Superb hnedá |
okres Levice |
Kia Ceed hnedá, VW Golf sivá |
okres Komárno |
Škoda Fabia modrá, VW Golf sivá |
okres Topoľčany |
Škoda Fabia sivá, VW Golf čierna |
okres Šaľa |
Škoda Fabia modrá |
Banskobystrický kraj |
18 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 12 neoznačených hliadok polície |
okres Banská Bystrica |
VW Golf biela, VW Golf sivá |
okres Brezno |
Kia Ceed biela |
okres Lučenec |
Škoda Fabia biela |
okres Revúca |
VW Golf čierna |
okres Rimavská Sobota |
SEAT Leon sivá, Škoda Fabia biela |
okres Veľký Krtíš |
Kia Ceed biela |
okres Zvolen |
VW Golf biela |
okres Žiar nad Hronom |
Škoda Fabia biela |
R1, R2 KDI DO/okres BB,ZV,ZH,ZC/ |
Audi Ač modrá, Škoda Superb čierna |
Žilinský kraj |
17 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 12 neoznačených hliadok polície |
okres Čadca, Kysucké Nové Mesto |
VW Golf čierna |
okres Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo |
Kia Ceed sivá |
okres Liptovský Mikuláš, Ružomberok |
VW Golf sivá, VW Pasat zlatá |
okres Martin, Turčianske Teplice |
Seat Leon sivá, Škoda Fabia biela, VW Golf modrá, VW Passat modrá |
okres Žilina, Bytča |
Škoda Superb čierna, Škoda Superb sivá, VW Golf čierna, VW Golf modrá, VW Passat modrá |
Prešovský kraj |
27 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 |
Audi A4 kombi čierna, SEAT Leon strieborná, Škoda Superb strieborná, VW Passat sedan čierna |
okres Bardejov |
Škoda Fabia biela |
okres Prešov |
VW Golf modrá |
okres Stará Ľubovňa |
VW Golf čierna |
okres Svidník |
VW Golf modrá |
Košický kraj |
17 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície |
okres Košice |
Škoda Superb čierna, VW Golf Variant čierna |
okres Michalovce, Sobrance |
Škoda Fabia modrá, VW Golf sivá |
okres Spišská Nová Ves |
VW Golf sivá |
D1, R2, R4 okres Košice; Košice - okolie |
SEAT Leon sivá, Škoda Superb strieborná |
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR, Ministerstvo vnútra SR
Komentáre k článku