Recenzia: Hollywoodsky portrét psychopata

Na jednej strane charizmatický, šarmantný, tajomný sympaťák s lišiackym úsmevom, na druhej zvrátené a narušené monštrum, ktorého činy vyvolávajú zimomriavky po celom tele doteraz. Jeden z najznámejších amerických sériových vrahov, ktorý počas sedemdesiatych rokov znásilnil a brutálne zavraždil viac než desiatku mladých dievčat, Ted Bundy žiari opäť z filmového plátna, tentoraz v podobe Zaca Efrona.

10.06.2019 07:00
Ted Bundy Diabol s ľudskou tvárou Foto:
Zac Efron ako sériový vrah Ted Bundy.
debata

Film s názvom Ted Bundy: Diabol s ľudskou tvárou nakrútil Joe Berlinger známy predovšetkým ako dokumentarista. Podarilo sa mu priniesť iný, nový pohľad na túto osobnosť? Trojhodinový televízny film Obozretný cudzinec (1986), extrémne znepokojivý triler Ted Bundy (2002), až hororový Bundy: Dieťa Ameriky (2008) či mnoho dokumentov a minisérií reflektovalo život a pozadie tohto vraha.

Zatiaľ čo všetky spomenuté diela boli viac či menej surové, autentické a tvrdé, obrazne povedané päste do tváre (či už vydarené alebo nie), z ktorých mohlo prísť divákovi až fyzicky zle, Berlingerova snímka je viac „hollywoodska“, teda epickejšia, patetickejšia, štylizovaná a prístupnejšia. Už v úvode vidno, že jeho cieľom nebolo prilákať do kina len úzku skupinku odvážlivcov, ale podať portrét kontroverznej a bizarnej osobnosti širšiemu publiku a najmä bežnému divákovi. Diabol s ľudskou tvárou teda nie je zďaleka žiaden artový film. To však neznamená, že sa Berlingerovi jeho pokus nevydaril.

Jeho portrét sa snaží odlíšiť od množstva predošlých snímok tým, že je z veľkej časti vyrozprávaný cez Bundyho priateľku Liz Kendallovú (Lily Collinsová). Tá doňho bola zamilovaná a žila dlhú dobu v naivnej myšlienke, že ten milý chlapík, ktorého aj jej malá dcéra priam zbožňovala, je nevinný. Jej vytriezvenie bolo kruté. Divák sleduje jej výkyvy nálad a prerod z krásnej a šťastnej ženy na zúfalú, psychicky labilnú alkoholičku, ktorej treba podať pomocnú ruku. Naratív je typu in medias res, a tak Berlinger príliš nevysvetľuje Bundyho pozadie, príbeh a ani sa nesnaží analyzovať, prečo dané hrôzy napáchal.

Jeho cieľom je skôr poukázať na to, že človek môže žiť dlhé roky s niekým, koho vlastne ani trocha nepozná, pretože to všetko len hral. Bundy je vykreslený ako vypočítavý, rafinovaný a inteligentný fešák, ktorý vedel brilantne manipulovať so ženami. Vedel si ich omotať okolo prsta a nepekne to využiť. V tejto rovine scenár debutujúceho Michaela Werwieho rozhodne funguje. Prekáža však chaotickosť, s akou sa snaží príbeh vyrozprávať. Skáče medzi rokmi bez toho, aby bolo uvedené, o ktoré obdobie ide, čím zbytočne mätie diváka a dané prechody sa tiež nie vždy hodia. Miestami nanajvýš iritujú a hnevajú.

Film sa aj vďaka tomu dostáva do správneho tempa až niekde v polovici, odkiaľ sa mu už našťastie darí udržať si vážnu tvár aj remeselnú zručnosť. Napomáhajú tomu aj herecké výkony Efrona a Collinsovej, pričom najmä v prípade Efrona ide o príjemnú zmenu po všetkých bláznivých a tínedžerských komédiách, kde išla do popredia skôr jeho pekná tvár a vypracované telo, než skutočné herectvo. Tu ukázal, že dokáže aj skutočne hrať, no je trocha škoda, že nedostal ešte viac priestoru.

Hodnotenie Pravdy

3 a pol hviezdičky z 5

• Ted Bundy: Diabol s ľudskou tvárou / USA, 2019 / réžia: Joe Berlinger / scenár: Michael Werwie / kamera: Brandon Trost / hudba: Marco Beltrami, Dennis Smith / hrajú: Zac Efron, Lily Collinsová, Kaya Scodelariová, Haley Joel Osment, Angela Sarafyanová, John Malkovich a i. / slovenská kinopremiéra: 6. júna

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #film #recenzia #Zac Efron #sériový vrah #Ted Bundy