Faerské ostrovy - raj ukrytý v Atlantickom oceáne

– Kam to vlastne idete?

– Na Faerské ostrovy.

– A to je kde?

Ani ja som o tomto mieste pred pár rokmi ešte nič nevedela. A veľa ľudí stále nevie, čo je možno dobre. Táto nenápadná krajina schovaná v rozbúrených vodách Atlantiku niekde na polceste medzi Nórskom a Islandom, je jedno z mála miest, ktoré dnes ešte nezasiahol masový turizmus. Divoká príroda je zatiaľ takmer nedotknutá, a keď stojíte na útese medzi pasúcimi sa ovečkami, máte pocit, že toto miesto nemôže byť z tohto sveta… a už vôbec nie v 21. storočí.

Mám veľmi rada cestovanie a ešte viac cestovanie v dobrej spoločnosti. Tentokrát to krásne vyšlo a na výlet sme sa vydali spolu s Tomim a kamarátmi Zuzkou a Jankom. Keď pôjdete viacerí, viete slušne ušetriť na ubytovaní aj požičaní auta. Za šesť dní sme spolu prechodili čo sa dalo, a aj tak sme nevideli ani polovicu z tejto nádhernej krajiny.

Ak milujete prírodu, na ročnom období nezáleží

Napriek tomu, že ostrovy sú maličké a vzdialené, dostať sa sem nie je až taký problém. Donedávna sem lietala iba jedna letecká spoločnosť, Atlantic Airways, čo je zároveň národný dopravca na Faerských ostrovoch. Dnes už sa k nej pridal aj SAS a z Európy sa lieta väčšinou z Kodane, Edinburgu alebo Bergenu. Ceny leteniek sa líšia v závislosti od ročného obdobia. Ako hocikde inde platí, že letná sezóna bude najdrahšia.

Pritom vôbec sa nemusíte obávať vycestovať hoci aj v zime. Ostrovy sú vystavené vplyvu teplých prúdov v Atlantickom oceáne a zimy sú preto mierne s teplotami okolo 3°C. Naopak leto je chladné, často upršané s priemernou teplotou 13°C. My sme tu strávili šesť dní uprostred mája a spŕchlo iba prvý deň, čo naozaj nie je bežné. Odvtedy sme si nosy natierali krémom na opaľovanie a chránili sa najmä pred silným vetrom. Zuzka mala kúpený nový pršiplášť… bude ho musieť nosiť do práce.

Po tom ako nám letecká spoločnosť dvakrát prebookovala lety, sme vyčerpaní a šťastní vystúpili na malom letisku na ostrove Vágar. Letisková hala nie je väčšia ako školská telocvičňa a hneď ako vyjdete na parkovisko, privítajú vás prvé ovečky motajúce sa pri ceste.

Keď sa bije kultúra a zvyky s moderným svetom

Auto sme mali dohodnuté v lokálnej autopožičovni a ujo nás už čakal pred halou. Keď sme sa naložili, poprosil nás, či by sme ho mohli odviezť domov. Dal nám totiž práve jeho posledné auto a musí sa ponáhľať, varí veľrybu. Po ceste nám hrdo rozprával, ako predvčerom ulovili 40 veľrýb v zátoke. Teraz všetci chystajú mäso na sušenie a varia, aby mali v zime čo na stôl. V garáži nám potom ukázal ako to celé vyzerá. Jedna z vecí, ktorú som asi nemusela vidieť.

Lov veľrýb má na Faerských ostrovoch hlbokú tradíciu a praktizujú ho dodnes, za čo si už vyslúžili mnoho kritiky. Nezhody v oblasti spoločnej rybolovnej politiky sú dôvod, prečo Faerské ostrovy nie sú súčasťou Európskej únie.

Ubytovali sme sa iba 10 minút jazdy od letiska v dedinke Sandavágur. Krásny drevený domček v škandinávskom štýle s kuchyňou nám ušetril náklady na stravu. Rovnako ako na Islande sme tu našli supermarket Bonus, kde sme nakúpili na celý týždeň. Súostrovie tvorí 18 ostrovov, 11 ostrovčekov a viac ako 750 malých skalnatých ostrovčekov. Niektoré sú spojené podmorskými tunelmi, za ktoré sa platí prejazd 100 korún spiatočne. Preto si treba naplánovať bývanie a cestovanie vopred, aby človek nejazdil zbytočne hore-dolu.

Tip: Ubytovanie hľadajte na prvých dvoch ostrovoch (Vágar, Streymoy). Budete to tak mať blízko ku hlavným atrakciám aj na letisko. Vzduch je tu vraj najčistejší na svete a voda najlepšia, akú som kedy pila. Pribaľte si fľašu a nekupujte balenú vodu, bola by to škoda.

Počasie nenaplánujete, program áno… nechajte si ho však flexibilný

Prvý deň ráno padla hmla, viditeľnosť bola takmer nulová, preto sme naplánovanú túru vymenili za objavovanie ostrova autom. Navštívili sme známu dedinku Gásadalur s vodopádom, ku ktorej vedie scénická cesta popri pobreží s výhľadom na súostrovie Tindhólmur. Tam sme sa pohrali so psíkom, ktorý bol očividne šťastný, že môže aportovať. Poobede sme sa vybrali do hlavného mesta Tórshavn, kde sme trošku zmoknutí prechodili staré mesto a vyhliadku na kopci.

Tip: Autobusy v hlavnom meste sú zadarmo.

Večer sme sa prešli na vyhliadku k Trøllkonufingur, ktorý sme mali za domom. Podľa legendy je Trøllkonufingur prst čarodejnice, ktorá chcela pripojiť Faerské ostrovy k Islandu, ale pri východe slnka skamenela a spadla do mora. Bola taká obrovská, že keď dopadla na dno, ostal z vody trčať iba jej skamenený prst.

Ďalší deň nás čakala túra k jazeru Sørvágsvatn, ktoré leží priamo nad hladinou mora. Podľa označenia sme sa dostali na provizórne parkovisko, kde bolo asi 5 áut, 20 oviec a zaplatili sme hiking fee 200 korún. Asi po hodine a pol ľahkej chôdze sme sa dostali na útesy, odkiaľ je výhľad na jazero a vodopád Bøsdalafossur na opačnej strane. Budujú tam spevnený chodník a túra by nemala byť náročná ani v horšom počasí. Oplatí sa však ísť, keď je pekne. Scenériu okolo vás naozaj chcete vidieť.

Tip: Pán domáci, ktorý zaskakoval práve za syna na parkovisku a vyberal vstupné, nám po túre ponúkol kávičku. Priznávam sa, že kávu nepijem, ale vraj bola výborná.

Výhľad z hora je najkrajší

Okrem toho, že na Faerských ostrovoch žije viac oviec ako ľudí, majú tu ešte aspoň jednu zvláštnosť. Lietanie patrí medzi hromadnú dopravu. Niektoré ostrovy sú dostupné iba loďou alebo vrtuľníkom. Dánska vláda dotuje dopravu helikoptérou, a preto sme sa rozhodli to vyskúšať. Úprimne, tešili sme sa na to už tri mesiace. Letenky sa dajú objednať sedem dní vopred na stránke Atlantic Airwaves. Kúpiť si môžete iba jednosmerný lístok, preto si treba cestu späť naplánovať inak. Náš 12-minútový let s jedným medzipristátím na ostrovčeku Koltur bol veľmi pekný, panoramatický a trochu hlučný zážitok

Tip: Absolvovali sme trasu Tórshavn – Koltur – Vágar a výhľady na Sørvágsvatn a Trøllkonufingur boli nádherné. A ostrovček Koltur je ako z faerskej rozprávky.

Počas ďalších dní sme navštívili dedinky Gjógv, Tjørnuvík, Saksun, vodopád Fossá a objavili opustené pláže a útesy. Brodili sme sa čvachtajúcimi mokraďami na skryté výhliadky, kde sme boli podľa mňa prví ľudia vôbec. Turistov sme stretli iba veľmi málo a cesty boli plnšie len v okolí miest. Keď nad tým teraz premýšlam, myslím že som ešte nebola na mieste, kde by bolo menej turistov a väčší kľud. Oproti Islandu sú Faerské ostrovy oáza pokoja. Môžete si zobrať knižku ako Janko, ľahnúť si na dve hodiny do trávy s výhľadom na more a relaxovať úplne osamote. Maximálne o vás zakopne zatúlané jahniatko.

Aj sever má svojho papagája

Dni sa míňali a my sme si uvedomili, že určite nestihneme všetko, čo sme si naplánovali. Posledný deň sme sa nakoniec rozhodli, že predsa len vyskúšame tú najväčšiu letnú atrakciu, výlet na ostrov Mykines. Chalanov sme nechali pri faerskom pive pozerať hokej a my sme nasadli na trajekt. Hlavný dôvod prečo sem všetci cestujú je, že tu v lete hniezdi najväčšia kolónia puffinov. Tieto vtáčiky, nazývané aj papagáje severu, sú typické pre oblasť severného Atlantiku a nájdete ich v Škótsku, Nórsku aj na Islande.

Vstup na ostrov je spoplatnený 100 korunami. Na lodi dostanete inštrukcie ako sa správať a kam môžete stúpať, aby ste nezničili hniezda v zemi a nerušili vtáky. Cestička k majáku Holmur prechádza vtáčími kolóniami a po celý čas vás budú sprevádzať krásne výhľady. Výlet sa určite oplatí, hlavne keď je pekné počasie. O tom, či bude trek otvorený, rozhodujú každé ráno v závislosti od poveternostných podmienok. Neodporúča sa nechávať si ho na posledný deň, lebo sa stáva, že trajekt nepôjde naspať kvôli zlému počasiu. Rovnako je bežné, že zrušia let vrtuľníkom a na ostrove budete musieť prečkať noc. Všimli sme si dva hostely, takže sú zrejme na tieto prípady pripravení.

Tip: Cesta loďkou trvá asi 45 minút, a ak sa práve nevyžívate v hompáľaní na vlnách oceánu, pribaľte si Kinedryl.

Všetky chodníky na ostrove sú vyznačené a je prísny zákaz z nich schádzať. Aj napriek tomu sme videli, ako sa niektorí rozložili priamo medzi hniezdami a kráčali mimo povolenú trasu. To sú momenty, kedy si poviete, či si naozaj zaslúžime vidieť všetky tie krásne miesta. Či by radšej nemali ostať neobjavené, ponechané len prírode a ďaleko od nás ľudí.

Ostrovy, ktoré stoja za každú korunu

A koľko taký výlet stojí? Faerské ostrovy nie sú lacná destinácia. Nájsť letenky pod 300 eur je výborný deal. Ubytovania je pomerne málo, odporúčam využiť Airbnb. Rezervovať ho je potrebné niekoľko mesiacov vopred, najmä ak pocestujete v lete.

Náklady pre štyroch ľudí na šesť dní:

Letenka / osoba 280 eur

100 dkk/osoba Mykines hike

14 eur Mykines ferry

29 eur helicopter ride

Byť k prírode ohľaduplní je dnes povinnosť každého z nás

Faerské ostrovy sú kus prekrásnej, nespútanej a drsnej severskej prírody. Od všetkého sú tak ďaleko, že ekosystém je tu unikátny a zraniteľný. Počasie sa mení veľmi rýchlo a netreba podceniť správnu výbavu a oblečenie. Na úzkych cestách treba dávať väčší pozor na zatúlané ovečky ako na ostatnú dopravu. Rešpektujme prírodu, snažme sa zanechať čo najmenšiu stopu na týchto odľahlých miestach, aby ostali čo najdlhšie krásne a divoké, presne také, aké majú byť.