VIDEO: Volkswagen v Bratislave prepúšťa, v Martine expanduje

Tlak na efektívnu výrobu v bratislavskom závode pripraví o prácu približne 3-tisíc agentúrnych zamestnancov. Masívne nasadenie robotov totiž umožňuje vyrobiť väčší počet automobilov aj pri menšom počte zamestnancov. V minulom roku tiež na Slovensku prišlo k zrušeniu závodu v Košiciach a v Stupave skončila 3D tlač. V časoch škrtania slovenských investícií je dobrou správou rekordná výroba martinského závodu.

22.05.2019 16:48 , aktualizované: 17:40
debata (9)
Video: Pozrite si ako sa vyrábajú automobilové súčiastky v martinskom závode Volkswagen Slovakia.
Video

Nemecký automobilový koncern počas svojho devätnásťročného pôsobenia na strednom Slovensku vyrobil až pol miliardy automobilových komponentov. Okrúhle poradové číslo vo včerajšej výrobe martinskej fabriky vyšlo na zostavu diferenciálu, ktorá sa montuje do manuálnych 6-stupňových prevodoviek. Slovenská súčiastka sa nachádza v 23 rôznych modeloch automobilov štyroch koncernových značiek – Volkswagen, Škoda, Audi a Seat.

Zostava diferenciálu je najnovším komponentom, ktorý pribudol do produktového portfólia martinského závodu vlani v auguste. Jeho výrobu tam presťahovali z nemeckej fabriky v Kasseli. „Martinskí zamestnanci sa vďaka flexibilite a dlhoročným skúsenostiam dokázali na jeho výrobu kvalifikovať v rekordne krátkom čase – v priebehu šiestich týždňov,“ povedala Lucia Kovarovič Makayová, hovorkyňa spoločnosti Volkswagen Slovakia. Pripomenula, že táto súčiastka sa vyrába len v Martine a je vo vozidlách na celom svete.

Vedúci martinského závodu Christian Rauch uviedol, že zmenené rámcové podmienky v celom automobilovom priemysle majú dosah aj na výrobu komponentov. „Veľkú zmenu predstavuje orientácia na elektromobilitu, citeľné sú tiež zmeny vo výbave áut,“ uviedol s tým, že v súčasnosti je zvýšený dopyt po automatických prevodovkách, čo má tiež vplyv na ich závod.

„Aj my sa nachádzame v konkurenčnom boji o nové produkty, musíme presvedčiť efektivitou a vysokou kvalitou,“ dodal Rauch. Vysvetlil, že jubilejný komponent zostane ešte chvíľu na Slovensku. Smeruje do Bratislavy, kde ho zabudujú do 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Odtiaľ poputuje do nemeckého Kasselu, z ktorého sa prevodovky exportujú do výrobných závodov na celom svete.

Martinský závod otvorili v roku 2000, s približne 850 pracovníkmi patrí medzi najväčších zamestnávateľov v regióne Turiec. Vyrába súčiastky pre prevodovky, motory a podvozky, ktoré potom exportujú do ďalších závodov na výrobu komponentov. Portfólio výrobkov tvoria ozubené kolesá, telesá diferenciálov, hriadele a synchrónne diely. Vyrábajú tam tiež prototypové a podvozkové diely. „Ročná produkcia predstavuje okolo 33 miliónov komponentov. V roku 2018 bola uvedená do prevádzky nová logistická hala,“ priblížila Makayová.

V poslednom čase ide o jednu z mála pozitívnych správ z najväčšej súkromnej fabriky na Slovensku. Minulý rok totiž prišlo k zrušeniu mini závodu v Košiciach, ktorý sa špecializoval na rozoberanie automobilov smerujúcich do Ruska. Po pätnástich rokoch prišlo o prácu na východe Slovenska takmer sto ľudí. „Od roku 2004 sme v Košiciach pripravili 135-tisíc vozidiel na export do Ruska procesom SKD. Keďže tieto aktivity pre ruský trh už nie sú potrebné, naše haly v Košiciach sme prenajali,“ uviedol počas aprílovej tlačovej konferencie predstavenstva Volkswagenu Slovakia Oliver Grünberg. V súčasnosti totiž už ruskí robotníci nepotrebujú získavať pracovné skúsenosti montovaním v Európskej únii rozobraných áut a sami dokážu vyrábať motorové vozidla v požadovanej kvalite.

Nemecké vedenie automobilového koncernu Volkswagen minulý rok tiež rozhodlo o zrušení časti vysokokvalifi­kovanej výroby v Stupave. Tá bola bola zameraná na výrobu najrôznejších nástrojov pomocou špeciálnej 3D tlačiarne. Jedna z mála sofistikovaných investícií v slovenskej ekonomike bola nakoniec presunutá do nemeckého mesta Wolfsburg.

Priamo v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia zas po masívnom nasadení robotov prebieha vysoká racionalizácia výroby. Z tohto dôvodu príde o prácu vo fabrike približne 3-tisíc zamestnancov. K optimalizácii personálu prišlo v tomto toku v súvislosti s úpravou zmenových modelov v dvoch výrobných segmentoch. Výroba SUV automobilov prešla zo štvorzmennej na trojzmennú prevádzku a malé mestské automobily z dvojzmennej na jednozmennú prevádzku. "Dôvodmi sú zmena rámcových podmienok, ukončenie rozsiahlej fázy nábehov, efektívne využitie investícií a zvýšená technická kapacita liniek, ako aj zámer značky Volkswagen zefektívniť chod firmy do roku 2025 o 30 percent,“ uviedla Makayová.

Samotná redukcia zamestnancov prebieha nasledovne. "Nasadenie spolupracovníkov v sesterských závodoch koncernu Volkswagen, návrat kolegov z Audi Hungaria späť do ich materskej spoločnosti (už sa udialo poz. red.) či nenahrádzanie prirodzenej fluktuácie zamestnancov. Popritom selektívne predlžujeme zmluvy na dobu určitú a nenasadzujeme agentúrnych zamestnancov,“ priblížila Makayová. Čisto z ekonomického hľadiska sa nemeckej automobilke na Slovensku darí, keďže v minulom roku dosiahla zisk pred zdanením vo výške 301 miliónov eur a zamestnancom vyplácala priemernú mzdu 1 954 eur v hrubom.

Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka Pravda

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #Volkswagen Slovakia #prevodovky