22.5.2019 14:04 | SHARE
Video

ZombieLoad: Aký dopad na výkon má nová zraniteľnosť?

Zdroj: iStockphoto

SHARE: Hľadáme pre vás zaujímavé a zmysluplné technologické videá, ktoré by ste nemali prehliadnuť.

SHARE je nový formát článkov na Živé.sk. Pravidelne vám v ňom budeme prinášať tipy na aktuálne a predovšetkým zmysluplné videá na YouTube s technologickou tematikou. Nebudeme sa venovať lacným virálom a hitom, ktoré videla polovica internetu. Ale kvalitným a hodnotným videám, ktoré sa technologickému nadšencovi oplatí pozrieť. Viac SHARE článkov nájdete v samostatnej rubrike.

V procesoroch firmy Intel bola v uplynulých dňoch objavená nová zraniteľnosť. Dostala názov ZombieLoad, je veľmi podobná kauzám Meltdown a Spectre a pri zneužití môže znamenať únik citlivých údajov a hesiel (viac v samostatnom článku ). A hoci najznámejšie firmy už vydali záplaty pre svoje zariadenia, pre maximálne zabezpečenie sa odporúča vypnúť funkciu hyper-threading.

V takom prípade by podľa Intelu malo prísť k strate výkonu zhruba na úrovni 7 %. Apple však tvrdí niečo iné. Podľa jeho stránok prídu majitelia zariadení Mac vypnutím hyper-threadingu o závratných 40 % výkonu. Ako to teda bude vyzerať v praxi?

Podrobné testy a porovnania sa rozhodol vykonať aj Jason Langevin spravujúci kanál JayzTwoCents na videoplatforme YouTube. Poslúžili mu pri tom počítače s procesorom Intel Core i7 8700K pretaktovaným na všetkých jadrách na 5 GHz a Intel Core i9 9900K pri 4,8 GHz s programom Adobe Premiere Pro.

Čítajte aj Nová zraniteľnosť ohrozuje všetky procesory Intelu od roku 2011

Porovnanie hier aj profesionálnej činnosti

Zameral sa na syntetické benchmarky, herný výkon a prácu s videom. Zistil, že hranie hier vypnutý hyper-threading badateľne nijako neovplyvní – pri testovaných tituloch bol rozdiel 0 až 4 %. Teda ešte menej ako proklamuje Intel.

V syntetických benchmarkoch bol rozdiel viditeľný viac. V testoch Time Spy a Time Spy Extreme kleslo celkové hodnotenie výkonu po vypnutí hyper-threadingu o asi 4 %. Procesorová časť testu sa ale prepadla o skoro 19 %. Cinebench zmenu zaznamenal takisto, hodnotenie padlo o zhruba 16 %.

Pri práci s videom so zapnutou hardvérovou akceleráciou QuickSync bol rozdiel nepatrný a možno ho považovať len za chybu merania. Bez hyper-threadingu trval export o 6 sekúnd kratšie ako s ním (11 minút a 16 sekúnd). Bez hardvérovej akcelerácie vypnutie hyper-threadingu „natiahlo“ prácu o viac ako tri a pol minúty (na 20 minút a 53 sekúnd).

Prehľadné grafy, bližšie vysvetlenie problému, priblíženie metodiky merania a vyvodenie záveru nájdete v spomínanom videu. Pozrieť si ho môžete nižšie.