Krátko pred otvorením autosalóna v New Yorku sa internetom prehnal obrázok zo zoznamu tamojších debutantov, ktorý odhalil dovtedy neznámy koncept Habaniro. Zaujal svojím extravagantným výzorom i formou označenia. Meno pripomínajúce známu pikantnú papričku naznačilo spriaznenosť so sériovým typom Niro, čo automobilka pri premiére potvrdila.

HabaNiro zaujme okrem iného aj dverami
Zdroj: Kia

Oficiálne označenie exponátu znie HabaNiro a jeho druhá polovica je zvýraznená aj na výrazne štylizovanej karosérii. Tvár kórejského auta nezapadá do štandardnej šablóny, absentuje predný gril i klasický pár svetlometov. Namiesto toho svietia iba tri diódové linky opticky nadväzujúce na seba. Ani vzadu nemajú svetlá tradičnú dominantnú rolu, ich pásy sú zakomponované do mohutných koncových stĺpikov. Tie červenou farbou kontrastujú s karosériou pokrytou bielym a sivým lakom.

Dizajnovú výnimočnosť vozidla podčiarkuje obutie, v blatníkoch sa krútia 20-palcové disky kolies s terénnymi pneumatikami. Netradičné sú tiež dvere. Kia použila dva páry nahor vyklápacích dielcov, ktoré nie sú od seba oddelené centrálnym stĺpikom. Za krídlami sa skrýva minimalistická štvormiestna kabína čalúnená takmer výhradne červenými materiálmi.

Dizajnéri dali originálne tvary celej karosérii
Zdroj: Kia

Okrem jednoduchých sedadiel obsahuje interiér futuristický volant, pedále i akýsi volič prevodovky. Palubnú dosku tvorí jednoliaty biely panel reagujúci na brušká prstov. Tento povrch supluje dotykovú obrazovku, ktorá v interiéri netradične chýba. Všetko podstatné má totiž zobraziť head-up displej na šírku celého skla. Zahŕňa nielen navigáciu, štandardné jazdné informácie či multimediálny obsah, ale pohybom očí na ňom možno zobraziť aj spätné zrkadlo pracujúce na báze kamery. Na palube je tiež umelá inteligencia schopná napríklad prispôsobiť teplotu a osvetlenie nálade vodiča.

Koncept meria na dĺžku 4 430 milimetrov, je teda dlhší než aktuálny typ Niro. Vyhráva tiež v ďalších proporciách. Rázvor náprav dosahuje nadštandardných 2 830 mm, šírka vozidla je 1 955 mm a jeho strecha je položená vo výške presne 1,6 metra. Pohon zabezpečujú dva elektromotory. Každú nápravu obsluhuje jeden, ich konkrétne parametre nepoznáme. Výrobca hovorí akurát o dojazde na jedno nabitie presahujúcom 300 míľ (vyše 480 kilometrov).

Kabína vozidla má prísne minimalistický štýl
Zdroj: Kia

Len o trochu nižšie číslo udáva Kia pre aktuálny model e-Niro. Je pravdepodobné, že newyorský exponát aspoň čiastočne vychádza zo sériového modelu dostupného okrem čisto elektrického pohonu aj s ďalšími dvomi alternatívnymi druhmi techniky. Možno brať koncept HabaNiro ako predzvesť jeho novej generácie? Je to celkom možné a vyzerá to teda na odvážnu budúcnosť.

Zdroj: Marek Pokrývka