Strážite deti, ako viete, no uchrániť ich pred tým najhorším z internetu je drina? Skúsenosti odborníkov a výskumy odhaľujú, že ide o čoraz častejší problém a deti sa môžu dostať k nevhodnému obsahu aj úplnou náhodou.
Pre najmenších
Nedávno na to upozornil výskum expertov z Michiganskej univerzity. Pri analýze najpoužívanejších detských aplikácií v predškolskom veku sa zistilo, že až 95 percent hier pre deti do piatich rokov je preplnených reklamou. A to často i takou, ktorá je pre ne úplne nevhodná.
„Naša práca ukazuje, že svet aplikácií pre najmladšie deti je ako divoký západ s množstvom programov, ktoré sa viac sústredia na zisk ako na detský zážitok alebo úžitok z hry,“ hovorí v odbornom časopise Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics hlavná autorka štúdie Jenny Radeskyová, detská lekárka, ktorá sa špecializuje na používanie digitálnych médií v rodine a ich vplyv na sociálno-emocionálny vývoj detí. Vedci vo výskume upozorňujú, že počet videohier a vzdelávacích aplikácií na mobilných telefónoch a tabletoch rýchlo pribúda. Rodičia si však málo uvedomujú, ako často sú v tomto prostredí deti pod vplyvom najrôznejšej reklamy.
Mobily a tablety oberajú deti o zručnosť
Napospas biznisu
Autori štúdie konštatujú, že hry veľmi často prerušovali vyskakovacie okná s reklamou, výzvy komerčných postavičiek na zakúpenie ďalších herných rozšírení a tiež bannerové reklamy. Množstvo z nich bolo zavádzajúcich a často aj úplne neprimeraných k veku dieťaťa, pre ktoré bola aplikácia určená. „Pretože malé deti dnes používajú mobilné zariadenia priemerne jednu hodinu denne, je dôležité rozumieť tomu, ako vystavenie týmto komerčným reklamným podnetom ovplyvňuje detské zdravie a ich poznávacie schopnosti,“ vysvetľuje odborníčka Radeskyová.
Jej tím zároveň odhalil, že veľké množstvo mobilnej reklamy v aplikáciách pre deti používa manipulatívne a rušivé metódy. Prekvapilo tiež zistenie, že čas, ktorý deti reálne strávili s hrou, bol v mnohých prípadoch dokonca kratší ako čas, keď sledovali reklamu. A hoci ide o americký výskum, podobné skúsenosti majú odborníci a rodičia zo Slovenska. Reklama vyskakuje z tisícok aplikácií a hier voľne dostupných pre deti a rodiny na internete, pričom pri mnohých sa na vek pred spustením vôbec nepýtajú.
Nevidia realitu
Pritom vplyv reklamy závisí hlavne od veku dieťaťa, upozorňuje školská psychologička Marcela Pravdová. „Približne od dvoch až troch rokov deti začnú rozlišovať logá rôznych výrobcov, čo vytvára priestor na pestovanie náklonnosti k určitej značke. Deti v troch až siedmich rokoch reklamu vnímajú ako oddelenú súčasť vysielaného programu, no ešte ani v tomto veku nerozlišujú medzi realitou a skutočnosťou,” vysvetľuje psychologička, a tak ľahko nadobudnú dojem, že potrebujú vlastniť všetko, čo v reklame vidia.
Existujú tiež špeciálne softvéry, takzvaná rodičovská kontrola, na zabezpečenie blokovania nevhodného obsahu na internete. Psychologička však upozorňuje, že bez dostatočného záujmu rodičov sa dieťa môže ľahko dostať k obsahu, ktorý má vplyv na jeho psychiku a správanie. A to celkom jednoducho, napríklad cez sťahované aplikácie.
Lákavé výhody
Upozornili na to aj vedci zo spomínaného michiganského výskumu. Analýzou sťahovaných hier pre najmenších zistili, že niektoré reklamy boli výnimočne zákerné, pretože presne cielili na slabiny detského mozgu. Objavujú sa v nich známe postavičky, ktoré deti spoznávajú z rôznych seriálov alebo filmov. Upozorňujú malého hráča, že ak si v hre kúpi nejaké doplnky, získa prístup k výhodnejším možnostiam a hra sa preň stane zábavnejšou.
„Komerčné vplyvy môžu mať negatívny dosah na detskú hravosť a kreativitu,” upozorňuje Radeskyová. „Digitálne reklamy sú navyše oveľa lepšie personalizované a cielené na konkrétnu osobu. Sú tak pevne prepojené s interaktívnymi aplikáciami na mobilných zariadeniach, preto si deti môžu myslieť, že ide priamo o súčasť takejto hry.”
Prezradia veľa
Tisícky aplikácií a hier určených deťom a rodinám tak zbierajú dáta na marketingové účely. A deti im v tom rady pomôžu. „Približne od druhého stupňa základnej školy si začnú vytvárať vlastné profily na sociálnych sieťach a používať rôzne čety. Tu je potrebná otvorená komunikácia s dieťaťom o pravidlách používania internetu. Rodič by mal mať možnosť kontrolovať, čo dieťa na internete robí,” upozorňuje však psychologička na to, že nie je dobré ho od internetu izolovať úplne. „Mohlo by sa pred rovesníkmi cítiť neschopné. Takto ho nemôžete chrániť večne, potrebuje sa naučiť, že sú určité hranice. Rodičia by preto mali tiež vedieť, aké hry dieťa sťahuje, a to zase musí dokázať rešpektovať rodiča, ak mu nejakú hru nedovolí hrať.” Problém je však oveľa zložitejší, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Na webe sa totiž objavuje množstvo hier, ktoré sa priamo na deti neorientujú, no nikdy sa na vek používateľa nepýtajú. A tak si ich deti bežne sťahujú aj bez povolenia rodičov.
Čítajte aj: Veľký európsky prieskum: Smartfóny vs. osobný kontakt. Ako na tom sme?