Mercedes-Benz GLS je rodinnou vlajkovou loďou Stuttgartskej značky, orientácia na priestor tu je preto úplne samozrejmá. Teraz rodinný “autobus” dostáva ďalšiu generáciu, ktorá cestujúcim ponúkne ešte viac miesta. Nové GLS je od predchodcu dlhšie o 77 mm, širšie o 22 mm. O 60 mm narástol aj rázvor. Mercedes avizuje, že tieto zmeny budú citeľné najmä na priestorovej ponuke v kabíne, kde predovšetkým druhý rad sedadiel ponúkne kráľovský priestor.

Charakteristické tvary zostali zachované, výrazne sa však zjemnili ich kontúry
Zdroj: Mercedes-Benz

Luxusné SUV tentokrát prichádza s modulárnejším interiérom, ktorý okrem sedemmiestnej konfigurácie ponúka aj možnosť exkluzívnejšieho šesťmiestneho usporiadania so štvoricou samostatných sedadiel v zadných dvoch radoch. Všetky sedadlá tu sú ovládané elektricky a dajú sa jednoducho sklopiť. Kreslá tretieho radu sa vedia zasunúť do podlahy tak, aby spolu s operadlami druhého radu vytvorili dokonale rovný batožinový priestor s maximálnym objemom 2 400 litrov. Základný objem pre päť- šesť- či sedemmiestnu konfiguráciu si Stuttgart zatiaľ necháva pre seba.

Z pohľadu dizajnu GLS prekvapilo najmä uhľadenosťou tvarov. Je konzervatívnejšie než v minulosti a nepôsobí natoľko opulentne, ale skôr elegantne a aerodynamicky. Dá sa na ňom jasne rozpoznať aktuálny dizajnový jazyk Mercedesu, ktorý zaviedlo GLE a následne prebralo i GLC či najnovšie aj GLB. S GL-kom triedy E má vrcholné GLS zhodný interiér, dá sa očakávať aj prítomnosť rovnakých technológií.

Kabína sa inšpiruje modelom GLE, ponúka však výrazne väčší vnútorný priestor
Zdroj: Mercedes-Benz

Spriaznenosť s GLE dokladuje napríklad systém E-Active Body Control, ktorý vďaka aktívnemu vzduchovému pruženiu dokáže auto rozhojdať a vytiahnuť zo šlamastiky. Dôkazom je aj prítomnosť novej generácie systému 4Matic, ktorú taktiež uviedlo GLE. Technologické vychytávky tu okrem motorov známych z menšieho SUV bude prostredníctvom 48-voltovej elektrickej siete energiou zásobovať aj úplne nový vidlicový osemvalec s technológiou EQ Boost.

Verzia s novým agregátom koncepcie V8 bude niesť označenie Mercedes-Benz GLS 580 4Matic a na všetky štyri kolesá bude posielať 360 kW (489 k) a 700 Nm. Vďaka mild-hybridnému systému bude mať auto počas krátkych časových úsekov k dispozícii nárazovo ďalších 16 kW (22 k) a 250 Nm. Priemerná spotreba osemvalca by sa mala hýbať v rozmedzí 9,8 až 10,9 l/100 km.

Jazdné vlastnosti mimo cesty bude podporvať plejáda asistentov
Zdroj: Mercedes-Benz

Okrem vidlicového osemvalca bude GLS poháňať aj prepĺňaný zážihový radový šesťvalec, taktiež s technológiou EQ Boost. Benzín spaľujúca jednotka sa postará o výkon 270 kW (367 k) a 500 Nm s krátkodobým zvýšením o 16 kW (22 k) a 250 Nm. Naftový šesťvalec OM656 tu bude dostupný vo výkonnostných verziách 210 kW (286 k) a 600 Nm, resp. 243 kW (330 k) a 700 Nm. Všetky motory sú spriahnuté výhradne s automatom 9G Tronic, disponujú pohonom všetkých kolies a už v štandarde majú vzduchový podvozok.

Zdroj: Filip Kadlečík