Elektrickému trendu vzdoruje čoraz menej automobiliek a v najbližších rokoch uvedú batériou poháňané modely mnohé ďalšie. Neodolala dokonca ani taká značka ako Aston Martin. Britská firma už na jeseň roka 2015 predstavila prototyp RapidE vychádzajúci z dvanásťvalcového liftbacku a vlani avizovala premiéru finálneho modelu s menom upraveným na Rapide E. Prvý elektromobil predstavila na výstavisku v Šanghaji.

Aston Martin uviedol model Rapide E
Zdroj: Aston Martin

Ako sa dalo predpokladať, okrem názvu zmenila automobilka niekoľko ďalších detailov. No elegantných základných rysov sa nedotkla. Päťdverové vozidlo síce onedlho oslávi desiate narodeniny, no stále vyzerá veľmi atraktívne. Angličania preto urobili len decentné zásahy. Tie mali priniesť modernejší imidž a taktiež odlíšiť akumulátorom poháňanú verziu od pôvodných modelov s benzínovým motorom V12.

Už počas minulého roka Aston ukázal špecifické tmavé disky kolies spolu s modrými brzdovými strmeňmi. Rovnakú farbu má aj pás cez stred karosérie a taktiež viacero karbónových dielcov bodykitu. Tento materiál našiel miesto na predných blatníkoch, spätných zrkadlách či veľkom zadnom difúzore. Okrem toho tvorí spodnú časť agresívnejšie tvarovaného nárazníka, ktorý obsahuje imitáciu veľkých vstupov vzduchu. Falošná je tiež pôvodná maska chladiča.

Elektromobil má poháňané zadné kolesá
Zdroj: Aston Martin

Pozornému oku neujdú ani dvierka na ľavom zadnom blatníku, ktoré sú pozíciou i tvarom odlišujú od pôvodného hrdla nádrže. Cez port skrytý pod nimi sa dobíja akumulátor s kapacitou 65 kWh pracujúci pri napätí 800 voltov. Batéria nie je uložená pod podlahou, ale v obale z karbónu a kevlaru vypĺňa priestor uvoľnený po odchode 5,9-litrového spaľovacieho agregátu.

Na dnešnú dobu ide o trochu neštandardné riešenie, za niektorými konkurentmi zaostáva aj hodnota dojazdu. Tá má dosahovať približne 320 kilometrov. Vysoký výkon je v prípade modelu Aston Martin samozrejmosťou, dva vzadu uložené elektromotory dosahujú spoločne maximum 449 kW (610 k). Krútiaci moment vrcholí na úrovni 950 Nm. Malo by to stačiť na akceleráciu 0-100 km/h za menej štyri sekundy a schopnosť dosiahnuť elektronicky obmedzenú rýchlosť 250 km/h. K dobrým jazdným vlastnostiam má prispieť špeciálny diferenciál i upravený podvozok s tromi režimami.

Interiér neprešiel žiadnymi veľkými úpravami
Zdroj: Aston Martin

Svižné by malo byť aj nabíjanie. Výrobca hovorí, že jeho rýchlonabíjačka má byť schopná doplniť akčný rádius 500 km za hodinu. Plné nabitie by teda malo trvať nejakých 40 minút. Priebeh môže vodič sledovať aj na digitálnom prístrojovom paneli, ktorý patrí k hŕstke väčších úprav interiéru. Predstavenej verzii dominujú karbónové panely a koža s ozdobným modrým prešívaním.

Napriek nespochybniteľnému míľniku v rámci značky nemožno pri tomto vozidle hovoriť o ktovieakej sériovej produkcii. Už počas minulého roka Aston Martin oficiálne potvrdil plány na výrobu limitovaného množstva 155 kusov. Dôležitým trhom pre pojazdnú exkluzivitu môže byť Čína, preto anglický elektromobil debutoval práve v Šanghaji. Jeho cenu sme sa nedozvedeli.

Zdroj: Marek Pokrývka