Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Jubileum v tieni revolúcie. Priškrtenie Ferrari priláka nové tímy

Formulu 1 opantalo číslo 1000. Počas Veľkej ceny Číny (priamy prenos v nedeľu od 8.00 na Sport 2) bude suverénne najskloňovanejším.

13.04.2019 09:33
Veľká cena Číny Foto: ,
Sebastian Vettel opúšťa svoj monopost Ferrari.
debata

Kráľovná motošportu si v 70. sezóne pripíše ďalšie výnimočné jubileum. Jej diely sa od šanghajského víkendu už budú rátať štvorciferne.

Dosiahnutie magickej tisícky podujatí (prvá grand prix sa uskutočnila v roku 1950 v Silverstone) je okrem prehliadky prilieb jazdcov s retro motívmi či špeciálneho šampanského pri pódiovom ceremoniáli aj príležitosťou na bilancovanie. Ale najmä načrtnutie blízkej budúcnosti celosvetovo preslávenej značky F1.

„Tento míľnik je jej najžiarivejším symbolom. Šampionát má úžasnú históriu a vplyv. Formulu 1 chceme spraviť ešte veľkolepejšou, pretekársky nepredvídateľnejšou a udržateľnejšou z ekonomického i ekologického hľadiska. Svet sa rýchlo mení a ďalšia generácia by s týmto posunom mala držať krok,“ uviedol technický šéf F1 Ross Brawn.

Prezident Medzinárodnej automobilovej federácie FIA Jean Todt nepochybuje, že rovnaká pýcha ako dnes bude panovať v kolotoči aj pri jeho 2000. veľkej cene. „Ľudia budú vždy túžiť po pretekoch. Posúvanie limitov a láska k rýchlosti sú zakorenené v našej DNA,“ tvrdí Todt.

Rozpočtový strop teší aj straší

Výroky niekdajších veľkých postáv Ferrari, historicky najúspešnejšej stajne F1, majú cveng. Odzrkadlia sa však v blížiacej sa revolúcii?

Lewis Hamilton vyráža na tréningové kolo pred... Foto: SITA/AP, Ng Han Guan
Veľká cena Číny Lewis Hamilton vyráža na tréningové kolo pred Veľkou cenou Číny.

Nové pravidlá majú vstúpiť do platnosti od sezóny 2021. Medzi plány patrí postupné vyrovnávanie síl štartového poľa, k čomu by malo pomôcť zavedenie rozpočtového stropu. Chase Carey, šéf vlastníka formuly 1 Liberty Media, vraj už po prvom náznaku novinky postrehol záujem konštruktérov rozšíriť štartové pole zo súčasných 10 opäť aspoň na 12 tímov.

Menším hráčom sa vízia boja o vyššie priečky pozdáva, no tradičným gigantom to môže priniesť komplikácie. Pre ilustráciu: Ferrari dostalo od manažmentu F1 na aktuálnu sezónu 205 miliónov dolárov, rival z Mercedesu si ukrojil 177, no tímu Toro Rosso sa ušlo len 52. Spomínané čiastky pochádzajú z každoročných príjmov seriálu, stajniam z neho rozdelia približne 60 percent (viac ako miliardu dolárov).

Okrem výsledkov v predchádzajúcich troch ročníkoch a poradia v minulej sezóne si môžu tímy prilepšiť aj bonusmi za konštruktérske tituly a historickú stopu v šampionáte. Je jasné, že v poslednom spomínanom meradle na Ferrari nikto nemá. Je jedinou stajňou, ktorá je na štarte od založenia F1.

„Je to neférová distribúcia a kým bude platiť, nové tímy neprilákame. Uvedomujeme si dôležitosť a výnimočné miesto Ferrari, ale musíme nájsť rovnováhu medzi ich ocenením a spravodlivou pozíciou iných,“ povedal Brawn.

Rozcvička mechanikov Ferrari vedľa garáže počas... Foto: SITA/AP, Andy Wong
Veľká cena Číny Rozcvička mechanikov Ferrari vedľa garáže počas tréningu na Veľkú cenu Číny.

V Maranelle veria v rovnováhu

Pri tejto téme už tím z Maranella ukázal svoj temperament. Pri avizovanom znížení bonusov neraz pohrozil odchodom zo scény.

„Je to reálna hrozba. Ferrari je schopné odísť, ak ho niekto nahnevá alebo sklame. Formula 1 je Ferrari a Ferrari je Formula 1. Túto značku si kdekoľvek na svete spájajú s F1, nie s jej športiakmi. Bez Ferrari by som seriál neznášal a žiadneho promotéra by takýto odchod nepotešil,“ vyjadril sa pred časom k problematike bývalý šéf F1 Bernie Ecclestone.

„Ak sa zmení ihrisko, nemáme záujem pokračovať v hre,“ zdôraznil ešte koncom roka 2017 vtedajší prezident Ferrari Sergio Marchionne. Po jeho úmrtí v júli minulého roka prišlo v tíme k reorganizácii. Nové postavy vo vedení zmiernili vážnosť vyhrážok a pôsobia optimistickým dojmom. Alebo je to ticho pred búrkou?

„Zoznam na prediskutovanie je dlhý. Riadenie, príjmy, finančné predpisy, technické pravidlá, štandardizácia…“ vymenoval body rokovaní jeho šéf Mattia Binotto. „Ale verím, že nájdeme rovnováhu,“ dodal.

Prípadné zlyhanie diskusií by mohli výrok o zmene ihriska opäť oživiť. Ubrať z elitného statusu (a zo štedrých bonusov) by sa nepáčilo nikomu.

Pole position pre Bottasa

Fínsky jazdec Valtteri Bottas zvíťazil v sobotňajšej kvalifikácii na nedeľňajšiu Veľkú cenu Číny formuly 1. Dvadsaťdeväťroč­ný pilot tímu Mercedes si pripísal siedmu „pole position“ v kariére, prvú v tejto sezóne. Bottas na okruhu v Šanghaji zdolal o 23 tisícin sekundy britského tímového kolegu Lewisa Hamiltona.

Z druhého radu odštartujú pretekári Ferrari, tretie miesto v kvalifikácii si vybojoval Nemec Sebastian Vettel, ktorý zaostal za Bottasom o priepastných 301 tisícin sekundy. Štvrtého s odstupom 318 tisícin sekundy klasifikovali Monačana Charlesa Leclerca.

„Zatiaľ prežívame dobrý víkend, dnes som sa cítil skutočne pohodlne. Trochu som sa trápil v poslednej časti kvalifikácie, kým som poskladal dokopy perfektné kolo, ale napokon to stačilo. Auto sa správa naozaj dobre, Lewis sa tiež výrazne zlepšil. Bolo to neuveriteľne tesné,“ povedal Bottas bezprostredne po kvalifikácii.

Kvalifikácia – výsledky

1. Valtteri Bottas (Fín.) Mercedes 1:31,547 min, 2. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes +0,023 s, 3. Sebastian Vettel (Nem.) Ferrari +0,301, 4. Charles Leclerc (Mon.) Ferrari +0,318, 5. Max Verstappen (Hol.) Red Bull +0,542, 6. Pierre Gasly (Fr.) Red Bull +1,383

TV Pravda: Ukončí niekto nadvládu Mercedesu? Kto bude čiernym koňom šampionátu? Ako dopadne návrat Roberta Kubicu? Komentátor F1 Števo Eisele a automobilový pretekár Richard Gonda prognózujú novú sezónu formuly 1 v relácii Týždeň v športe – formulový špeciál:

Video

Kalendár sezóny F1 2019

Preteky Dátum Čas štartu (SEČ) Víťaz  
VC Austrálie 17. marca 6.10 Valtteri Bottas  
VC Bahrajnu 31. marca 17.10 Lewis Hamilton  
VC Číny 14. apríla 8.10 Lewis Hamilton  
VC Azerbajdžanu 28. apríla 14.10 Valtteri Bottas  
VC Španielska 12. mája 15.10 Lewis Hamilton  
VC Monaka 26. mája 15.10 Lewis Hamilton  
VC Kanady 9. júna 20.10 Lewis Hamilton  
VC Francúzska 23. júna 15.10 Lewis Hamilton  
VC Rakúska 30. júna 15.10 Max Verstappen  
VC V. Británie 14. júla 15.10 Lewis Hamilton  
VC Nemecka 28. júla 15.10 Max Verstappen  
VC Maďarska 4. augusta 15.10 Lewis Hamilton  
VC Belgicka 1. septembra 15.10 Charles Leclerc  
VC Talianska 8. septembra 15.10 Charles Leclerc  
VC Singapuru 22. septembra 14.10 Sebastian Vettel  
VC Ruska 29. septembra 13.10 Lewis Hamilton  
VC Japonska 13. októbra 7.10 Valtteri Bottas  
VC Mexika 27. októbra 20.10 Lewis Hamilton  
VC USA 3. novembra 20.10 Valtteri Bottas  
VC Brazílie 17. novembra 18.10 Max Verstappen  
VC Abú Zabí 1. decembra 14.10 Lewis Hamilton  
Jazdci a tímy pre sezónu 2019
Mercedes 44 Lewis Hamilton (GBR) 77 Valtteri Bottas (FIN)
Ferrari 5 Sebastian Vettel (GER) 16 Charles Leclerc (MON)
Red Bull 23 Alexander Albon (THA) 33 Max Verstappen (NED)
Renault 3 Daniel Ricciardo (AUS) 27 Nico Hülkenberg (GER)
Haas 8 Romain Grosjean (FRA) 20 Kevin Magnussen (DEN)
McLaren 55 Carlos Sainz jr. (ESP) 4 Lando Norris (GBR)
Racing Point 11 Sergio Pérez (MEX) 18 Lance Stroll (CAN)
Alfa Romeo 7 Kimi Räikkönen (FIN) 99 Antonio Giovinazzi (ITA)
Toro Rosso 26 Daniil Kvjat (RUS) 10 Pierre Gasly (FRA)
Williams 88 Robert Kubica (POL) 63 George Russell (GBR)
Tím, štartové číslo, prvý jazdec, štartové číslo, druhý jazdec.    

Konečné poradie MS

Jazdci: 1. Hamilton 413 bodov, 2. Bottas 326, 3. Verstappen 278, 4. Leclerc 264, 5. Vettel 240, 6. Sainz 96, 7. Gasly 95, 8. Albon 92, 9. Ricciardo 54, 10. Perez 52, 11. Norris 49, 12. Räikkönen 43, 13. Kvjat 37, 14. Hülkenberg 37, 15. Stroll 21, 16. Magnussen 20, 17. Giovinazzi 14, 18. Grosjean 8, 19. Kubica 1, 20. Russell 0.

Pohár konštruktérov: 1. Mercedes 739 bodov, 2. Ferrari 504, 3. Red Bull Racing Honda 417, 4. Mclaren Renault 145, 5. Renault 91, 6. Scuderia Toro Rosso Honda 85, 7. Racing Point BWT Mercedes 73, 8. Alfa Romeo Racing Ferrari 57, 9. Haas Ferrari 28, 10. Williams Mercedes 1.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #formula 1 #Ferrari #Veľká cena Číny