Mladý Ahmed (Le jeune Ahmed)

Mlady11 resizeSvetoznámi belgickí scenáristi, režiséri a producenti bratia Jean-Pierre a Luc Dardennovci zvyknú prezentovať každý svoj nový film na festivale v Cannes, kde spravidla získavajú oni alebo ich herci a herečky niektorú z cien, medzi nimi už dvakrát najvyššiu poctu – Zlatú palmu za snímky Rosette a Dieťa. Vlani si z tohto prestížneho fóra odniesli za film Mladý Ahmed (2019) Cenu za réžiu.

Svojím najnovším filmom Dardennovci tematicky trochu vybočili z tradičnej schémy. Zvyčajne sa vo svojich  sociálno-psychologických dielach zameriavali na domácu pracujúcu triedu, ľudí v hraničných životných situáciách, riešiacich vážny existenčný problém, v Mladom Ahmedovi si po prvý raz všímajú dôsledky radikálneho náboženstva na vývoj Mlady7 resizedospievajúceho chlapca. Trinásťročný Ahmed  (Idir Ben Addi) sa dostane pod vplyv miestneho bigotného  imáma  (Othmane Moumen), ktorý mu dáva za príklad jeho bratranca, zrejme samovražedného atentátnika, a zdôrazňovaním absolútnej čistoty islamu, ako aj boja proti jeho domnelému nepriateľovi, chlapca vychováva pre podobný osud. Nevedno, kedy došlo k zlomu v Ahmedovom živote, to tvorcovia neprezrádzajú. Matka  (Claire Bodson), asimilovaná v liberálnom belgickom prostredí, nešťastná spomína na časy, keď sa správal rovnako ako jeho vrstovníci, zaujímal ho play station a plagáty hviezd, kým teraz sa väčšinou modlí a predtým urputne očisťuje, pričom v náboženskom fanatizme ho nepodporuje ani sestra a umiernený brat. Chlapec sa však čoraz väčšmi uzatvára do svojej ideologickej bubliny a dokonca svojmu bohu sľúbi veľkú obeť – fyzické odstránenie ústretovej učiteľky Inés (Myriem Akeddiou), ktorá sa snaží Mlady4 resizevychovávať žiakov v modernejšom duchu a popri klasickom jazyku, akým je napísaný korán, naučiť ich aj hovorovej reči. To však Ahmed chápe ako zradu a útok na islam, ktoré si zaslúžia pomstu. (Fakt, že Inésino snaženie odmieta aj časť staršej generácie, výborne ilustruje rodičovské združenie, kde sa vzrušene debatuje  a kde sú moderné názory v menšine.) Ahmed, navonok chladný a uzavretý, s kamennou tvárou, ktorú len raz skrášli náznak úsmevu, sa potajme pripravuje na zločin a svojho zámeru sa nevzdá ani potom, čo mu prvý pokus nevyjde a uväznený imám už nemôže priamo a permanentne ovplyvňovať jeho zmýšľanie ani cítenie. Zasiate semienko však klíči, nepomáha ani fyzická práca, ani chápavá pomoc sociálnych pracovníkov v detekčnom centre. Mlady2 resizeNaopak, fakt, že sú k nemu všetci dobrí, Ahmed vníma s nevôľou, pretože to odporuje jeho názoru na nevercov a naštrbuje pevné odhodlanie pomstiť sa im. Je až prekvapujúce, aké rafinované spôsoby tento tínedžer nachádza, aby si vyrobil vražednú zbraň a spoľahlivo ju ukryl pred častými kontrolami, akoby mu nenávisť spojená s náboženským fanatizmom poskytovala návody na konanie.

 

Filmy bratov Dardennovcov sú rozpoznateľné na prvé pozretie vďaka umeleckej metóde, ktorú by sme mohli nazvať observačný realizmus, akoby prenesený z dokumentárnej tvorby. Používajú ručné kamery, spôsobujúce občas roztrasený obraz, ktorými sa dostávajú priam pod kožu svojich hrdinov, prirodzené svetlo a Mlady3 resizenepotrebujú hudbu. (V Mladom Ahmedovi až pod záverečnými titulkami zaznie nežná Schubertova klavírna sonáta.) Ich rozprávanie aj v tomto filme je lineárne, zdanlivo málo dramatické až nudné, ale pri kongeniálnom naladení diváka na ich spôsob narácie si uvedomíme veľké vnútorné napätie, ktoré sa ako ponorná rieka vlní pod navonok pokojne chladným príbehom.  Ahmed, ktorý je spočiatku pevne presvedčený o svojej pravde i poslaní, trochu zneistie pod vplyvom dievčaťa zo statku, rovesníčky Louise (Victoria Bluck), ktorej sa chlapec páči a dáva to otvorene najavo. Zdá sa, že ani on nezostane apatický, ale poučky z islamu, ktoré mu do hlavy vtĺkal imám, zvíťazia nad potenciálnou prvou láskou. Ahmed ich používa ako jediný spôsob komunikácie Mlady6 resizeaj v bežnom živote, odhaľujúc tým nechtiac ich nefunkčnosť  až smiešnosť.

 

Scenáristi, režiséri a producenti Jean-Pierre a Luc Dardennovci sa vo svojom najnovšom filme zamerali na veľmi aktuálny európsky problém – prítomnosť radikálneho islamu a narastanie jeho vplyvu. Je to problém, ktorý zamestnáva predovšetkým politikov, márne hľadajúcich jeho riešenie, a tak sa nemožno čudovať, že odpoveď na pálčivé otázky nevedia dať ani umelci. Ako regulovať a kontrolovať príchod a pobyt islamských radikálov v starej Európe? Akým spôsobom ovplyvňovať najmä mladú generáciu, Mlady12 resizeaby nepodliehala náboženskému fanatizmu? Stačí moderná výchova, ústretová liberálna spoločnosť, nasledovaniahodný príklad? Zatiaľ všetko zlyháva, kladné výsledky takýchto snažení sú zriedkavé. Tvorcovia smerujú Ahmedov príbeh k happy endu, k jeho akoby precitnutiu z poblúdenia, spojenému s ospravedlnením učiteľke. Čím je tento prerod motivovaný, nevedno. Možno Ahmedovým zranením, keď chcel násilím vniknúť do vzdelávacieho centra a naplniť svoj zámer, možno jeho momentálnou bezmocnosťou, ale uveriť jeho úprimnosti a trvanlivosti sa dá len s rozpakmi...

 

Mlady9 resizeMladý Ahmed (Le jeune Ahmed), Belgicko, Francúzsko, 2019
Dĺžka: 84 minút
Scenár a réžia: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Kamera: Benoit  Dervaux
Strih: Marie-Hélene Dozo, Tristan Meunier
Hrajú: Idir Ben Addi, Olivier Bonnaud, Myriem Akeddiou, Victoria Bluck, Othmane Moumen, Claire Bodson, Amine Hamidou, Yassine Tarsini, Cyra Lassman a ďalší
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 25. júna 2020
Foto: Film Europe

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.