Predaj potravín cez Facebook
Potraviny \ Informácie pre prevádzkovateľov potravinárskych prevádzkarní
aktualizované dňa 16.6.2021
Aj pri predaji potravín cez sociálne siete akou je Facebook, musí predávajúci dodržať všetky povinnosti, ktoré určuje legislatíva pri predaji na diaľku.
V zmysle § 6 zákona č. 152/1995 Z.z. o potravinách v znení neskorších predpisov: ,,Každý prevádzkovateľ vrátane prevádzkovateľa predaja na diaľku oznámi príslušnému orgánu úradnej kontroly potravín každú prevádzkareň podliehajúcu jeho kontrole, ktorá vykonáva činnosť na akomkoľvek stupni výroby, spracúvania a distribúcie potravín na účely registrácie. Prevádzkovateľ vrátane prevádzkovateľa predaja na diaľku, oznámi príslušnému orgánu úradnej kontroly potravín akúkoľvek významnú zmenu činnosti prevádzkarne alebo jej uzatvorenie.“
Orgán úradnej kontroly potravín uloží právnickej osobe alebo fyzickej osobe podnikateľovi pokutu od 100 eur do 1 000 eur, ak v rozpore s týmto zákonom nezabezpečí registráciu prevádzkarne vrátane predaja na diaľku.
Pred odoslaním objednávky (v prípade predaja tovaru cez Facebook pred odoslaním správy s objednávkou napríklad cez Messenger alebo e-mailom) musíte mať zverejnené všetky povinné informácie, ktoré bývajú súčasťou obchodných podmienok a rovnako musia byť správne označené aj ponúkané potraviny.
Povinné údaje, ktoré musia byť zobrazené pri ponúkanom produkte sú:
- názov potraviny
- zoznam zložiek
- akúkoľvek zložku alebo technologickú pomocnú látku alebo akúkoľvek zložku alebo technologickú pomocnú látku odvodenú z látky alebo výrobku, ktorá spôsobuje alergie alebo neznášanlivosť a ktorá sa používa pri výrobe alebo príprave potraviny, pričom sa nachádza aj v konečnom výrobku, aj keď v pozmenenom stave
- množstvo určitých zložiek alebo kategórií zložiek
- netto množstvo potraviny
- dátum minimálnej trvanlivosti alebo dátum spotreby; (nie je povinný!)
- všetky osobitné podmienky skladovania a/alebo podmienky použitia
- meno alebo obchodné meno a adresu prevádzkovateľa potravinárskeho podniku
- krajinu pôvodu alebo miesto pôvodu
- návod na použitie, ak by bez poskytnutia takéhoto návodu bolo ťažké potravinu správne použiť
- ak ide o nápoje obsahujúce viac ako 1,2 objemového percenta alkoholu, skutočný obsah alkoholu v objemových percentách
- výživové údaje
Zákon totiž nerozlišuje, či predávate tovar cez klasický e-shop, cez objednávkový formulár na webstránke, e-mailom alebo prostredníctvom ponuky na sociálnej sieti. Povinnosť zverejniť potrebné informácie sa vzťahuje na všetky uvedené prípady – teda vždy, keď sa predáva tovar - potravina „na diaľku“.
Netreba zabudnúť, že aj pri predaji potravín cez Facebook či iné sociálne siete, majú kupujúci (spotrebitelia) rovnaké práva ako keby nakupovali v klasickom e-shope. Kupujúci majú napríklad právo na vrátenie tovaru – odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu do 14 dní.
Predávajúci cez Facebook má zase rovnaké povinnosti ako keby predával potraviny v e-shope, napríklad musí akceptovať vrátenie tovaru bez udania dôvodu (ak sa nejedná o výnimky zo zákona) a v takom prípade musí kupujúcemu vrátiť cenu za tovar vrátane poštovného do 14 dní od odstúpenia.