Dobré noviny
Veľké obchodné reťazce Zara a H&M majú problém. Ľudia stále viac nakupujú použité oblečenie
Kristián Plaštiak
Kristián Plaštiak

Veľké obchodné reťazce Zara a H&M majú problém. Ľudia stále viac nakupujú použité oblečenie

— Foto: Pixabay

Second-handy už dávno nepatria na okraj trhu s oblečením.

BRATISLAVA 22. marca - Situácia v textilnom priemysle sa pomaly zamotáva. Ľudia čoraz častejšie nakupujú v predajniach s oblečením z druhej ruky. Reťazce ako švédske H&M či španielska Zara preto vykazujú menší zisk ako v ostatných rokoch. Informuje o tom CNBC.

Sú to práve Zara a H&M, kto spomedzi predajcov tzv. „rýchleho oblečenia“ (fast fashion) dominuje. Ich zisk v roku 2018 sa pohyboval okolo 3,4 miliónov eur.

Vzostup „sekáčov“

V uplynulom roku bol zaznamenaný narastajúci počet ľudí, ktorí nové kúsky do svojho šatníka nakupujú v obchodoch s oblečením z druhej ruky, v takzvaných second-handoch. Tento trh na území Spojených štátov amerických v uplynulom roku 2018 dosiahol hodnotu 24 miliárd dolárov (21 miliárd eur), pričom trh s „rýchlym oblečením“ 35 miliárd $ (30,7 miliárd €). Hodnota druhého trhu je síce vyššia, no odhaduje sa, že sa to v nasledujúcich rokoch zmení. Inditex predpovedá, že v roku 2028 sa trh s používaným oblečením vyšplhá na úroveň 56 miliárd eur, zatiaľ čo trh s rýchlym oblečením zaznamená zisk 38,5 miliardy eur.

Zara pôsobí na trhu od svojho vzniku v roku 1975
Zara pôsobí na trhu od svojho vzniku v roku 1975 Foto: Flickr

V súčasnosti tvorí „sekáčové“ oblečenie 6 percent dámskych šatníkov, v roku 2028 by sa toto číslo malo pohybovať okolo 13-ich percent. „V porovnaní s bežným predajom oblečenia, zisk second-handov neustále stúpa a dá sa povedať, že sa z nich stáva fenomén,“ hovorí Neil Saunders, riaditeľ GlobalData. „Trh sa vždy snaží dosiahnuť kupcovu spokojnosť, uspokojiť potreby konzumenta, naplniť jeho cenové očakávania. Očakávame, že tento rast bude pokračovať.“ Známe značky ako Gap a J. Crew sú v ohrození, z pôvodných 20-ich percent sa stalo 14, pričom aj ich zisk z obchodov klesol na úroveň 14-ich percent.

Švédskeho giganta s oblečením založil Erling Persson v povojnovom roku 1947
Švédskeho giganta s oblečením založil Erling Persson v povojnovom roku 1947 Foto: Flickr

Ľudia však v second-handoch nenakupujú iba oblečenie. Na webových stránkach ako The RealReal si kupujú (už nosené) šperky či iné doplnky. Tento luxusný second-hand v uplynulom roku vykazoval zisk 252 miliónov €. Zakladateľka spoločnosti Julia Wainwrightová uviedla, že chcela zmeniť second-handy a jej spoločnosť teraz má 9 kamenných predajní v USA.

Podľa predpokladov už v roku 2028 sa trh s použitým oblečením vyšplhá až na ročné tržby 56 miliárd eur.
Podľa predpokladov už v roku 2028 sa trh s použitým oblečením vyšplhá až na ročné tržby 56 miliárd eur. Foto: Pixabay

Už ste čítali?