Jasno
Bratislava
Miroslav
29.3.2024
Trénovali sme len niekoľko minút na iPade, vravia piloti problémového Boeingu
Zdielať na

Trénovali sme len niekoľko minút na iPade, vravia piloti problémového Boeingu

NEW YORK / Piloti ktorí prechádzali zo starších modelov Boeing 737 na novší 737 Max 8 absolvovali len krátky online kurz. Ten vôbec nespomínal nový systém, ktorý je stredobodom vyšetrovania dvoch nedávnych zrútení tohto typu lietadiel. Vyhlásili to hovorcovia odborového združenia pilotov dvoch amerických leteckých spoločností.

Podľa vyjadrení hovorcov odborového združenia pilotov Southwest Airlines a American Airlines pre portál CNN absolvovali len kurzy trvajúce necelú hodinu až tri hodiny, ktoré síce zdôrazňovali rozdiely medzi lietadlami Max 8 a staršími modelmi rady 737, vôbec sa však nevenovali novému systému manévrovania, známeho ako MCAS.    

Práve tento systém, navrhnutý so zámerom, aby automaticky upravil smerovanie lietadla smerom nadol v prípade zaznamenania hrozby straty pohonu je stredobodom skúmania znalcov pri nedávnom páde dvoch lietadiel 737 Max 8, vrátane etiópskej tragédie, kde na palube stroja zahynulo 157 ľudí, vrátane slovenských občanov.

"Kurz neviedol inštruktor. Piloti ho absolvovali sami," povedal Mike Trevino, hovorca odborového združenia pilotov Southwest Airlines. 8500 pilotov spoločnosti lieta exkluzívne na strojov 737. Spoločnosť je zároveň najväčším operátorom strojov 737 Max 8, má ich vo flotile 34 kusov.

"Systém MCAS bol nainštalovaný do lietadiel bez toho, aby o tom Boeing informoval pilotov," povedal Trevino a dodal, že piloti spoločnosti majú rozsiahle skúsenosti s pilotovaním strojov 737. Spoločnosť Boeing sa zatiaľ k informáciám nevyjadrila.

Po tragických pádoch dvoch strojov viacerí piloti požadovali dodatočný tréning na lietadlách typu 737 Max na zemi aj pomocou simulátorov.

"Je to absurdné," povedal kapitán Dennis Tajer, zástupca Spojenej asociácie pilotov, ktorá združuje 15 tisíc pilotov American Airlines. "Pokiaľ máme mať na palube lietadiel zariadenie, o ktorom sme nevedeli a budeme zodpovední za to, aby sme s ním bojovali ak zlyhá, potrebujeme s tým mať osobné skúsenosti."

Tajer opísal, ako absolvoval kurz na svojom iPade za 56 minút. Test bol rozdelený na štyry časti, ktoré sa týkali všeobecného opisu zmien na lietadle, jeho motorov a ovládacích panelov. Tajer však vraví, že systém MCAS tam opísaný nebol.

"Kurzy prechodu na iné modely zvyčajne fungujú. Máme veľmi skúsených pilotov. Ak si potrebujem niečo ešte viac naštudovať, viem, kde mám hľadať informácie. MCAS tam však nebol," vraví Tajer.

Boeing vyvíja prechodové tréningové kurzy špecificky pre každú leteckú spoločnosť, preto sa líšila dĺžka kurzu dvoch leteckých spoločností. Trevino aj Tajer sa však zhodli na tom, že systém MCAS nebol spomenutý ani vysvetlený. Viacerí piloti vravia, že ich viera v Boeing a v letecký úrad bola otrasená. "Ak FAA povie, že je to bezpečné, Boeing povie, že je to bezpečné a naša letecká spoločnosť povie, že je to bezpečné, sme tam ešte my, piloti, ktorí sa tiež musíme vyjadriť, či s týmto tvrdením súhlasíme," hovorí Tajer. "Chceme povedať áno, je to bezpečné, nechceme však, aby nás k tomu nútili. V lietadle som totiž pre pasažierov poslednou obrannou líniou práve ja."

Pády oboch nových Boeingov sa podobajú:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy