Pri svojom jesennom debute síce nová Mazda3 ukázala obe karosérie, ale nepovedala takmer nič konkrétne o svojej technickej stránke. Prvé exaktné čísla sa objavili nedávno. Ich zdrojom bol prekvapujúco slovenský cenník, ktorý prezradil základné parametre. Pozornosť vzbudili najmä hodnoty týkajúce sa revolučného agregátu Skyactiv-X. Ten nebude pod kapotou kompaktu osamotený, čo potvrdili informácie prinášajúce ďalšie detaily o motoroch na trhoch v EÚ.

Pod kapotou kompaktu sa objaví v Európe trio motorov
Zdroj: Mazda

Očakávaná prítomnosť 2,5-litrového štvorvalca známeho z väčšej šestky sa nepotvrdila, dostanú ho len zákazníci v USA. Špičku palety tak vytvorí novinka disponujúca prelomovou technológiou SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition). Podľa očakávania má zdvihový objem dva litre, no nakoniec nebude atmosférická. Na tlačenie vzduchu do valcov využije mechanický kompresor. Ako sme sa už dozvedeli, agregát dosiahne najvyšší výkon 133 kW (181 k) a krútiaci moment 222 Nm.

Svoje parametre môže špičkový motor prenášať na všetky štyri kolesá, no len v prípade karosérie hatchback. Pohon oboch náprav ponúkne Mazda3 s dvomi šesťstupňovými prevodovkami. Voľba medzi manuálnym a automatickým radením čaká aj záujemcov o ostatné verzie, v palete bude neprepĺňaný benzínový dvojliter Skyactiv-G a vznetový štvorvalec Skyactiv-D s objemom 1,8 litra.

Revolučný motor Skyactiv-X bude prepĺňaný kompresorom
Zdroj: Mazda

Atmosférický základ poskytne parametre 90 kW (122 k) a 213 Nm. Využije pritom pomoc v podobe mikrohybridnej sústavy, ktorá pracuje s 24-voltovým napätím a malou batériou typu Li-ion. Aj vďaka nej má dosahovať kombinovanú spotrebu 6,0 l/100 km (WLTP). Rovnakú technológiu s označením M Hybrid má mať aj agregát Skyactiv-X, turbodiesel sa bude musieť zaobísť bez nej.

Naftový model ponúkne výkon 85 kW (116 k) a krútiaci moment 270 Nm, ktorý je dostupný v rozmedzí 1 600 až 2 600 otáčok. Apetít vznetového štvorvalca má podľa nového systému merania dosiahnuť 4,7 l/100 km. Emisie oxidu uhličitého majú priemer 130 g/km, pričom motor sa zaobíde bez čoraz rozšírenejšieho vstrekovania močoviny. Vystačí mu špeciálny katalyzátor.

Benzínové verzie auta dostanú mikrohybridnú techniku
Zdroj: Mazda

Mazda3 plní vo všetkých verziách normu Euro 6d-Temp, aj napriek absencii filtra pevných častíc pri benzínových modeloch. Ten aktuálne dostáva stále viac zážihových pohonných jednotiek. Všetky varianty japonského kompaktu môžu rátať s vylepšenou technológiou G-Vectoring Control Plus, ktorá inteligentným delením krútiaceho momentu prospieva jazdným vlastnostiam. Je súčasťou základného vybavenia stojaceho na slovenskom trhu najmenej 19 990 eur.

Zdroj: Marek Pokrývka