Dojazd automobilu patrí medzi parametre, ktorí vodiči pri kúpe riešia najčastejšie. Závisí však nielen od spotreby daného vozidla, ale najmä od toho, koľko paliva zmestíte do jeho nádrže. Pri tankovaní do plnej kapacity sa často veľa z nás snaží dojazd ešte zvýšiť absolútnym naplnením nádrže aj po tom, ako už pištoľ výdajného stojana cvakne a naznačí tak, že nádrž už je plná.

Plnenie nádrže vozidlo aj po prvom cvaknutí pištole je prakticky zbytočné
Zdroj: Dreamstime

Týmto častým zlozvykom sa na Youtube kanáli automobilového portálu Roadshow zaoberal aj Brian Cooley, ktorý vystupuje v úlohe poradcu vodiča. Cooley vo videu zdôrazňuje, že tankovanie po cvaknutí už je zbytočné vyhadzovanie peňazí i záťaž pre životné prostredie. Svoje tvrdenie podporuje štvoricou argumentov.

Po cvaknutí sa podľa Briana často stáva, že vodiči zbytočne natankujú viac paliva, než sa reálne zmestí do nádrže a jej hrdla. Prebytočné palivo potom zbytočne vytečie na zem kanálikom, ktorý je na to určený. Samozrejme, ide o malé množstvo, predstavuje však zbytočne vyhodené peniaze spotrebiteľa a zároveň úplne nepotrebnú záťaž pre životné prostredie.

Možno to tak na prvý pohľad nevyzerá, no ekológia má svoje miesto aj pri tankovaní automobilu. Dnešné čerpacie stanice sú už vybavené systémom rekuperácie výparov z nádrže. Pištoľ výdajného stojanu v jednom okamihu nasáva pary z nádrže a zároveň do nej vypúšťa palivo. Škodlivé emisie putujú do podzemnej cisterny, v ktorej sa dané palivo skladuje. Ak sa nádrž snažíte naplniť ešte viac aj po prvom cvaknutí, pokojne sa môže stať, že spolu s výparmi sa časť nadbytočného paliva nasaje naspäť do cisterny, vy však za neho zaplatíte.

Ďalším argumentom proti je prítomnosť systému na zachytávanie výparov v samotnom aute. V USA je EFRS (Evaporative Fume Recovery System) používaný už od roku 1971. Hlavným cieľom je šetrenie životného prostredia - prispieva k ďalšiemu zamedzeniu úniku škodlivých plynov z nádrže vozidla počas i mimo tankovania. Tie zachytí a následne ich pri bežnej činnosti motora vráti naspäť do spaľovacieho ústrojenstva. Ak tento systém pri preplnení kapacity nádrže zbytočne zaťažujete spracovávaním tekutého paliva, môže sa pokojne stať, že vypovedá svoju funkciu.

Preplnená nádrž znamená škody nielen pre peňaženku vodiča, ale aj životné prostredie
Zdroj: Dreamstime

Nezanedbateľným negatívnym vplyvom prepĺňania nádrže sú škody na životnom prostredí. Akékoľvek množstvo benzínu či nafty na zemi čerpacej stanice (spôsobené neopatrným tankovaním po prvom cvaknutí) predstavuje malú ekologickú katastrofu a svojimi výparmi degraduje atmosféru i povrch čerpacej stanice. Preto pumpy miestami bývajú mastné a špinavé. Prepĺňanie nádrže za hranicu prvého kliku sa rozhodne neopláca finančne, ale ani z pohľadu životného prostredia. V konečnom dôsledku, tých pár desiatok mililitrov autu závratne dojazd nezvýši.

Zdroj: Filip Kadlečík