Už pred premiérou štvrtej generácie úspešného typu Focus bolo jasné, že Ford časom prichystá dve športovo ladené odrody. Modely označené písmenami ST a RS majú medzi rýchlymi kompaktmi dobré meno. Slabší z nich sme už mohli vidieť na fotkách z fabriky, ktoré prezradili viacero detailov. Aktuálne kompletizuje informácie oficiálna premiéra.

Focus ST bude do príchodu variantu RS vrcholom
Zdroj: Ford

Vďaka spomínanému úniku prekvapila automobilka pri odhalení akurát farbou, typickú oranžovú totiž vozidlo vymenilo za modrú používanú najmä vyššou šaržou s pohonom 4x4. No tvary karosérie sa nemenili. Od exemplárov s balíkom ST-Line sa novinka líši tmavosivým lakovaním častí nárazníkov, pričom zadný má nové tvary a po stranách zastrešuje dve koncovky výfuku.

S časťami bodykitu farebne korešpondujú disky kolies, v ktorých možno vidieť červené brzdové strmene. Rovnakú farbu nesú logá ST na oboch koncoch karosérie. Symboly nechýbajú ani v interiéri, nájdeme ich na operadlách anatomických sedadiel Recaro i volante vybavenom hrubším a zospodu splošteným vencom. Radiaca páka má kovovú hlavicu s červenou schémou kulisy.

Interiér oplýva aj špecifickou ponukou materiálov
Zdroj: Ford

Po technickej stránke napĺňa novinka značky Ford očakávania, srdcom hot-hatchu je čoraz rozšírenejší prepĺňaný štvorvalec so zdvihovým objemom 2,3 litra. Celohliníkový agregát z benzínovej rodiny EcoBoost dosahuje najvyšší výkon 206 kW (280 k). Oproti predchodcovi má teda tridsať koní k dobru, kým krútiaci moment narástol dvojnásobne. Dosahuje teda vrcholnú hodnotu 420 Nm. Turbomotor disponuje technológiou anti-lag, ktorá prináša rýchlejší nástup tlaku v prepĺňaní.

Napriek dobe neprajúcej naftovým motorom bude Focus ST opäť dostupný aj v takejto verzii. Pod kapotou skrýva evolúciu známeho dvojlitra, ktorý nesie prívlastok EcoBlue. Predchodcu mierne prekonáva maximom 140 kW (190 k). Za zážihovým modelom s porciou 280 koní ale markantne zaostáva, omnoho menší rozdiel je v čísle 400 Nm. To je identické s vznetovým variantom tretej generácie kompaktu.

Pri oboch pohonných jednotkách bude Ford ponúkať sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku, no štandardom má byť manuál so šiestimi stupňami. Ten môže pracovať s technológiou automatických medziplynov. Vypínateľnú funkciu dostane v rámci balíka Performance len benzínový model, pre ktorý je vyhradený aj elektronický samosvorný diferenciál s podpisom Borg Warner.

Predaj hot-hatchu (resp. hot-kombi) sa začne v lete
Zdroj: Ford

Focus ST disponuje upravenou geometriou podvozka zníženého o 10  mm, špecificky nastavenými tlmičmi i posilňovačom riadenia. Po prvýkrát ponúkne jazdné režimy, na výber bude z nastavení Slippery/Wet, Normal, Sport a Track (opcia). Zmeny neobišli ani brzdy. Vpredu sú použité kotúče s priemerom 330 m a dvojpiestikové strmene, na zadnej osi sú 302-milimetrové kúsky.

Okrem dostupnosti dieselového agregátu spája nový model ST s jeho predchodcom aj možnosť voľby karosérie. Popri hatchbacku sa bude vozidlo opäť montovať aj ako kombi. Príplatok za praktickejšiu verziu asi dosiahne podobnú hladinu ako pri ostatku portfólia, presné ceny zatiaľ známe nie sú. Predaj výkonného kompaktu plánuje Ford odštartovať počas leta.

Zdroj: Marek Pokrývka