Dieselový škandál aj naďalej ovplyvňuje predaje áut a hoci sa preferencie presúvajú k benzínovým motorom, stále vládne neistota, či sedia údaje o spotrebe a emisiách. Tu by mohol pomôcť ekologický test nemeckého autoklubu ADAC, ktorý je oveľa prísnejší, než stanovuje legislatíva. Naviac sa nespolieha len na laboratórne skúšky, ale aj merania v premávke. Sledujú sa pritom emisie oxidu uhličitého (CO2), oxidu uhoľnatého (CO), oxidov dusíka (NOx), uhľovodíkov a pevných častíc.

Vozidlá sa testujú nielen vo vlastnom laboratóriu ADAC, ale aj na ceste
Zdroj: ADAC

Minulý rok bol mimoriadne napínavý, nakoľko sa na trh prvýkrát dostali vozidlá normy Euro 6d-TEMP. Pre získanie tejto normy musia modely úspešne absolvovať nový testovací cyklus WLTP, vrátane testu v reálnej premávke (RDE). Znamená to splniť nielen limitné hodnoty v laboratóriách, ale preukázať aj to, že systémy čistenia výfukových plynov sú účinné aj na ceste a emisie škodlivín sa držia v rámci povolených hodnôt. Diesel tejto normy má stanovený limit 80 mg NOx na kilometer, na ceste nesmie prekročiť 168 mg. V roku 2020 túto normu nahradí Euro 6d, ktorá znižuje strop na ceste na 120 mg.

No ani v ich prípade nie sú výsledky ekotestu jednoznačné. Na popredných priečkach pochopiteľne dominujú elektromobily a po nich aj hybridné vozidlá a plynové pohony, ktoré v čase testov mali v dokladoch zapísanú noru Euro 6b. Práve autá s plynovým pohonom dokázali aj napriek staršej norme presvedčiť nízkymi emisiami CO2. Na druhej strane však stoja modely najnovšej normy, no zďaleka nie sú tak presvedčivé. Napríklad, Opel Grandland X 2.0 Diesel Automatik síce spĺňa Euro 6d-TEMP a vypúšťa málo škodlivín, no zároveň má vysokú spotrebu a hodnoty emisií CO2. Aj preto skončil na 59. mieste len s tromi hviezdami.

Ako sa testovalo

ADAC testuje modely vo vlastnom laboratóriu, takže v priebehu celého roka sú rámcové testovacie podmienky pre všetky vozidlá a pohony identické a teda klub dostáva porovnateľné výsledky. Autá dostávajú hviezdy, najviac ich môže byť päť. Počet hviezd závisí od vyššie spomínaných meraní emisií rôznych druhov škodlivín.

Každý model s dobrými laboratórnymi výsledkami musí absolvovať aj test na ceste, u ostatných sa tak deje náhodným výberom. Týmto spôsobom chce ADAC zabezpečiť, že dobré hodnotenie získajú len tie modely, ktoré sú čisté aj v bežnej premávke. Ak auto, ktoré presvedčilo v laboratóriu, prepadne na ceste, automaticky stráca body aj hviezdy.

Modely sú zoradené podľa počtu hviezd a pokiaľ niektoré modely dosiahli rovnaký celkový počet bodov, sú zoradené abecedne. Päť hviezd si vyslúžilo auto, ktoré získalo viac ako 90 bodov. V rozpätí od 70 do 89 bodov sa udeľovali štyri hviezdy, od 50 do 69 bodov tri hviezdy, od 30 do 49 bodov dve a od nuly do 29 bodov len jedna.

Záver: Nové diesely sú čisté aj na ceste

Výsledky vlaňajšieho testu potvrdili staré dobré pravidlo: dôveruj, ale preveruj. A vzhľadom na súčasnú situáciu si aj mnohí motoristi čoraz viac uvedomujú, že autá majú byť čisté nielen na papieri. Aktuálny ekotest dokázal, že nová norma je krok správnym smerom. Nové diesely majú totiž príkladne nízke emisie a teda môžu prispieť k tomu, že znečistenie ovzdušia vo veľkomestách napokon ustúpi.


Prehľad 30 najčistejších modelov nájdete v galérii


No aj tu platí, že výnimka potvrdzuje pravidlo. Napríklad, v prípade Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI aj napriek norme Euro 6d-TEMP výrazne stúpli emisie pri nízkom zaťažení, čiže pri nízkych otáčkach. To znamená, že systém čistenia emisií ešte vyžaduje určité úpravy. Obyvateľom najrizikovejších mestských častí asi neveľmi pomôže, ak cenou za nízke emisie škodlivín budú vyššie hodnoty CO2. Týka sa to predovšetkým veľkých SUV, ako VW Touareg 3.0 TDI alebo BMW X4 xDrive 30i. Motoristi by mali zvážiť, či im dobrú službu neurobia aj menšie verzie.

Zdroj: Soňa Zverková